Claes Sörmland
N NyAnvändare skrev:
Fan då är det något som kan gå på försäkring? Vad kan ett sånt byte kosta?
Försäkring betalar inte underhåll. Så nej.

Några tusenlappar om du kan byta själv. Flera tusenlappar om en fläktfirma krävs.

Men fota vad du har så ska nog detta forum lösa detta på billigast sätt. T ex så att du inte behöver betala för felsökningen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Man kan inte upptäcka begynnande fel (kraftigt missljud), låta bli att undersöka och eventuellt åtgärda och tro att allt löser sig med en knapptryckning. Så fort man märker missljud, läckage, konstiga lukter eller annat avvikande bör man skyndsamt undersöka om man vill slippa onödiga extrakostnader när saker skär ihop, fattar eld eller ruttnar upp, som några exempel.

Som husägare måste man vara påläst på husets alla system om man tänker underhålla själv, annars kvittar det och man betalar någon annan för den kunskapen. Det väljer man själv.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Försäkring betalar inte underhåll. Så nej.

Några tusenlappar om du kan byta själv. Flera tusenlappar om en fläktfirma krävs.

Men fota vad du har så ska nog detta forum lösa detta på billigast sätt. T ex så att du inte behöver betala för felsökningen.
Tack för svar jag återkommer med bild när jag klättrar upp
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
En annan väldigt dum fråga nu, vad hade hänt om jag låtit byta den och lever med en fläkt som är sönder?
 
Instämmer med föregående, fläkten har nog gett upp, ser ju inte ut att vara den nyaste direkt. Råkade ut för samma sak för något år sedan. Bara till att köpa ny fläkt och installera. I mitt fall innebar det byte av fläkthuv och rördragning då den gamla var från 80-talet och fanns inga ersättningsmodeller som riktigt passade. Passade även på att sätta ordentlig brandisolering på kanalen som gick ner till köket (fläkten på taket var samma som drev köksfläkten, så kallad alliansfläkt, verkar inte vara samma i ditt fall).

Tror materialkostnaden landade på runt 3000-4000kr. Däremot var det en hel del pill med att få den nya huven på plats då den gamla var betydligt större, behövde därför bygga upp undertak, läkt och takpannor. Gjorde allt själv, men tog kankse totalt 4-8 timmar utspritt på en helg.

På min fläkt hade lindningarna brunnit, förmodligen fukt som hade trängt in då fläkten inte längre gick konstant utan endast när vi lagade mat (installerat ftx året innan, och kopplat förbi den vanliga ventilationen som tidigare gick via fläkten). På min fläkt satt där en termisksäkring uppe vid fläkten som gick att återställa. Fläkten gick då i några sekunder och drog säkringen igen...

Kan vara värt att kolla om där sitter en säkring på din fläkt, och se vad som händer när den återställs. Om de börjar fungera igen så bör du undersöka varför den utlöste, det är ju en solklar indikation på att något är fel.
Såhär såg min säkring ut, där det står 0.7 är en knapp som poppar ut när den har utlöst, bara att trycka in:
Närbild, dammig och smutsig yta, del av maskin eller fordon, svart skruv i centrum, slitage, grått material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
MultiMan
N NyAnvändare skrev:
En annan väldigt dum fråga nu, vad hade hänt om jag låtit byta den och lever med en fläkt som är sönder?
Jag förstår inte vad du menar. Om du låtit byta den så hade den fungerat och inte varit sönder längre. Menar du "låtit bli att byta", så ja, du har du ingen ventilation längre, som nu.

En varning i all vänlighet eftersom du inte verkar mecka mycket själv: Det ska blåsa mycket närmaste dagarna och den stora plåthuven kommer fungera som ett stort segel på taket, så var väldigt försiktig om du ger dig upp och ska ta loss och undersöka. Risken är att du flyger ner och får laga dig själv istället för fläkten.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
N NyAnvändare skrev:
En annan väldigt dum fråga nu, vad hade hänt om jag låtit byta den och lever med en fläkt som är sönder?
Om ni lever vidare i huset utan ventilation finns risk för mögel, dålig inomhusmiljö (ej bra för hälsan i längden).
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Om du låtit byta den så hade den fungerat och inte varit sönder längre. Menar du "låtit bli att byta", så ja, du har du ingen ventilation längre, som nu.

En varning i all vänlighet eftersom du inte verkar mecka mycket själv: Det ska blåsa mycket närmaste dagarna och den stora plåthuven kommer fungera som ett stort segel på taket, så var väldigt försiktig om du ger dig upp och ska ta loss och undersöka. Risken är att du flyger ner och får laga dig själv istället för fläkten.
Ja jag menade vad händer om jag låter bli att fixa detta och lever med en ventilation som inte fungerar, finns det risker för huset, oss som bor där etc. Ja jag får nog avvakta är inte alls händig är rädd att jag förstör mer än vad jag fixar. Jag antar att det måste skruvas och kopplas av saker för strömsladden ligger inte utanför antar jag?
Det jag inte förstår är varför inte den firman som rensade ventilationen för 2 år sen nämnde något om att fläkten höll på att ge upp
 
Claes Sörmland
N NyAnvändare skrev:
Ja jag menade vad händer om jag låter bli att fixa detta och lever med en ventilation som inte fungerar, finns det risker för huset, oss som bor där etc. Ja jag får nog avvakta är inte alls händig är rädd att jag förstör mer än vad jag fixar. Jag antar att det måste skruvas och kopplas av saker för strömsladden ligger inte utanför antar jag?
Det jag inte förstår är varför inte den firman som rensade ventilationen för 2 år sen nämnde något om att fläkten höll på att ge upp
Då kanske det är enklast att ringa hem en ventfirma på måndag och köpa dig ur problemet.

Fläktar går alltid sönder det tar bara lite olika många år. Det är en sån här löpande sak man får byta. Ibland kan det räcka med ett lagerbyte och t ex byte av en konding. Men eftersom servicearbete är så dyrt numera och prylar är billigt så är den bästa lösningen oftast bara att köpa en ny fläkt för några tusenlappar.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Välkommen till livet som husägare, saker går sönder och det är bara till att ta sig i kragen och åtgärda problemet, antingen själv igenom att bygga upp mod och kunskap med tiden, eller som @Claes Sörmland säger, ta dit en firma som åtgärdar det. Dömmer inte efter vilken väg man väljer. Personligen försöker jag göra så mycket själv, delvis för att jag är snål, men framförallt för att jag vill lära mig och kunna ta hand om mitt hus. Men jag har full förståelse för att andra inte har det intresset och köper sig ur situationen.

Visst firman som var där för två år sedan hade kunnat säga att fläkten förmodligen kommer att dö inom några år, problemet är att den kunde ha gått sönder dagen efter de var där eller om tio år, de kan inte veta det. Och de vill förmodligen inte framstå som ett bolag som bara byter saker för sakens skull. Fläktens funktion är inte livsavgörande för människa eller hus i det korta loppet, men om du inte har en på längre sikt då kommer det leda till hälsoproblem för dig, din familj och huset (luftvägsproblem, astma, mögel, etc).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
N NyAnvändare skrev:
[länk]

Är det typ en sån här?
Det där är en (av många typer) ventilationshuv. Ingen fläktmotor medföljer.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det där är en (av många typer) ventilationshuv. Ingen fläktmotor medföljer.
Aha så i värsta fall behöver motorn bytas? I bästa fall är det någon annan del som är billigare?
 
N NyAnvändare skrev:
Aha så i värsta fall behöver motorn bytas? I bästa fall är det någon annan del som är billigare?
Steg ett är att ta reda på vad som är fel på nuvarande, och vad det är för modell. Har du tur finns det reservdelar eller ny modell som passar på befintlig huv. Har du otur så behöver du byta motor och huv, vilket kan leda till en hel del jobb.

Så steg ett, bry säkringen till fläkten, upp på taket och börja utforska, samt iaktta försiktighet om det blåser, av anledningar som nämnts ovan, och generell försiktighet som gäller vid arbete på tak.
Ta lite bilder på hur det ser ut där uppe, fläktens tillstånd, motor, modell betäckningar, eventuell säkring, etc.

Något som kan ha hänt, då du nämner att fläkten lät mer än vanligt, är att något har fastnat i den. Vilket har lett till obalans, vilket kan ha lett till högre strömförbrukning, och som kan ha lett till eventuell säkring i motorn har utlöst. Så har du tur behöver bara fläkten rengöras och säkring återställs. Men, detta vet du inte förens fläkten har inspekteras.
 
N NyAnvändare skrev:
Aha så i värsta fall behöver motorn bytas? I bästa fall är det någon annan del som är billigare?
Först måste du konstatera att själva fläkten fysiskt står stilla, därefter etreda/konstatera varför fläkten står silla.

Om fläkten står stilla och ingen säkring har löst ut så kan det vara lagerhaveri eller trasig kondensator (vanligaste felen).
Antingen byter man den trasiga komponenten eller hela fläktmotorn (ganska ofta följer även fläktbladet med), eller så byter man hela fläkthuset/kåpan inklusive motor & fläktblad.

Det ser inte ut att vara någon fysisk skada på själva fläkthuset som gör att den behöver bytas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.