Hej

Har en och en halvplanshus. Badrum uppe och nere. Senaste veckan har jag märkt att ventilationshålen i taken inte låter som de borde. Gäller båda badrummen och tvättstugan. Fläkten över spisen fungerar väl. Har kollat vredet som styr ventilationen i huset och den var inte avslagen testade att höja effekten men samma sak. Testade papperstricket och pappret sögs ej fast.
Hade ventilationstekniker som rensade ventilationen för senast 2 och ett halvt år sedan. Är det redan stopp? Kan jag göra något själv?
Kan tillägga att när jag öppnar luckorna i köket hör jag inte samma dova ljud som hördes innan när ventilationssystemet var igång på högsta.
Har även två stora ventilationsluckor på andra plan som man kan öppna, tror de kallades kattluckor eller liknande.
Någon som har tips?
 
Var sitter fläkten? Kolla säkring och lyssna där fläkten sitter.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var sitter fläkten? Kolla säkring och lyssna där fläkten sitter.
Hej är total nybörjare på detta men med fläkt vad menar du då? Vi har en fläkt precis ovanför spisen men den fungerar som den skall. Jag märkte nu också när jag går utanför huset där ventilationen sticker upp och släpper ut luften, den är knäpptyst vanligtvis kunde man höra den tydligt..
 
Du har ett aggregat eller en fläkt på vinden eller taket som förmodligen stannat. Vad står det i prospektet från när ni köpte huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har ett aggregat eller en fläkt på vinden eller taket som förmodligen stannat. Vad står det i prospektet från när ni köpte huset?
Hej jag får hitta papperna ifrån när huset byggdes visst är det denna du menade?
Vanligtvis brukar det låta mycket ifrån den nu är den helt tyst
 
  • Svart skorsten på takpannor med rost och skador, lutande konstruktion, krökt rökgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N NyAnvändare skrev:
Hej jag får hitta papperna ifrån när huset byggdes visst är det denna du menade?
Vanligtvis brukar det låta mycket ifrån den nu är den helt tyst
Mmmm, skicka upp någon på taket och kontrollera , sitter troligen en fläkt där under.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mmmm, skicka upp någon på taket och kontrollera , sitter troligen en fläkt där under.
Får man göra sånt själv? Kollade nyss i säkringsskåpet och ingen säkring hade gått så det talar väl för att den är igång eller ska man testa o dra av säkring och sätta på den igen?
 
Ofta sitter det en stickpropp i eller på sidan av lådan
 
N NyAnvändare skrev:
Får man göra sånt själv? Kollade nyss i säkringsskåpet och ingen säkring hade gått så det talar väl för att den är igång eller ska man testa o dra av säkring och sätta på den igen?
Byta fläkt får man göra själv om den sitter installerad med vanlig stickproppskontakt.
 
Hej okej så om jag tar mig upp på taket ska det alltså finnas en kontakt där uppe som man kan koppla ur? Ska jag rengöra den på något sätt?
 
N NyAnvändare skrev:
Hej okej så om jag tar mig upp på taket ska det alltså finnas en kontakt där uppe som man kan koppla ur? Ska jag rengöra den på något sätt?
Går att byta hela fläkten om den är trasig eller den del som är trasig. Börja med att öppna och ta en bilder och lägg ut här.
 
Märkte på senare tid att ljudet ifrån fläkten hördes till och med ute ifrån gatan, sen en dag märkte när jag satt i rummet närmst fläkten på utsidan så lät det som fan och sen plötsligt knäpptyst..
 
Tror ni att det kan behövas lättare rengöring av den bara?
 
B
Låter som fläkten gett upp...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Låter som fläkten gett upp...
Fan då är det något som kan gå på försäkring? Vad kan ett sånt byte kosta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.