Hej,
Bor i ett hus från 1923 där mellanbjälklaget inte känns helt stabil. Har egentligen inte några farhågor för bärigheten. Kåken har stått i snart 100 år och lite knarr får man nog räkna med och det finns inga tecken på att det skulle ha skett några skador. Men det är i alla fall lite irriterande.

Nu ska i alla fall rummet på övervåningen renoveras och det är ett gyllene tillfälle att rätta till det. Finns det några enkla knep att ta till för att göra konstruktionen styvare. Tacksam för alla tips och inspel.
 
Vad menas med att renovera?
Skall du bryta upp golvet och frilägga mellanbjälklaget kan du ju förstärka bef. bjälklag och/eller montera ett limskruvat spångolv m.m. m.m.
 
I och för sig ligger det ett hyfsat fint trägolv så det är lite synd. Men fullt möjligt. Innebär förstärkning av bjälklaget extra golvåsar?
 
Extra golvåsar, ja kanske, eller krysskolva mellan befintliga eller limma och skruva tjock K-plyfa på sidorna av befintliga. Men det är ju litet svårt om du vill spara trägolvet och på undersidan har du kanske ett nyrenoverat innertak, eller?
 
Milkshaken
Jerka: Som du skriver nu så verkar det som att du bara vill renovera men inte vet hur du vill ha det...
Fundera utifrån färdigt först, sen kan du få hjälp med tankarna om momenten dit.
 
S
hej!!

lägger mig i lite här nu!!!!
krysskolva e HELT korrekt men svårt i detta läge då hans bjälklag är stockar i alla olika dimensioner!!!!

jag vet att detta låter jobbigt för dig trådägare men bästa resultatet e att riva ner det bjälklaget å banka dit ett nytt!!!
sen krysskolva om sträckan e längre än 4 m!!! dim 2"9"
nu vet inte jag hur du har det i ditt fall, ej sett bilder lr nåt!!!
men detta e det riktiga svaret på ditt problem!!!!!

mvh
speedomac
 
Överstiger spännvidden 4 meter bör man överväga att välja annat material än konstruktionsvirke, t.ex. Kerto eller limträ. Alternativt ordna ett andra upplag om möjligt.
 
S
en 2"9" k24 klarar en spännvidd på 4 m utan nåt. men man kryssar ändå!!!!
acme: hur högt bjälklag skall du ha??? limträ?
då e du på 300mm minst.
nä kör me 2"9" här nu så blir detta hur kanon som helst!!!!
mvh
mackan
 
Lugn o fin... Vi vet ju inte ens om han har fyra meter eller mer i spännvidd...

En 2"9" K24 klarar fyra meter, men du skrev att "krysskolva om sträckan e längre än 4 m". Är sträckan längre än fyra meter är det lämpligt att byta till något starkare än 2"9", t.ex. en 45x260 Kertobalk eller en 42x270 limträbalk.

Jerka; Oavsett vilket så behövs det som sagt mer info för att kunna ge ett lämpligt svar. Jag tror inte att du behöver riva bort hela bjälklaget för att styva upp det.
 
S
acme:
när använder du så stora balkar i ett vanligt hus bjälklag???
 
När spännvidden kräver det.
 
S
vi pratar hans hus nu!! en gammal villa!!
han bor inte i en stor ladugård!!!

trådägaren: jag vet av erfaren het att du har stockar i bjälklaget!
genom året så börjar dom böja sig, för att dom har lite olika dimensiner, dom är på salade m.m.
för att få bukt me detta å att du skall bli 100% nöjd, be nån ta ner bjälklaget i det rummet å byt ut!!
antar att det bara va i nåt rum som krisen va mycket????
bara du ej har kök lr badrum under så går detta att fixa till snyggt å prydligt!!

mvh
speedomac
 
Har jag missat något? JerkaV anger väl inte vad det är för ett hus?
Jag sitter just nu i ett flerfamiljshus/hyreshus från 1912 där bjälklaget i vardagsrummet har en spännvidd på 4,90. Det är inget ovanligt i äldre kåkar.

För övrigt så var det du som började yra om spännvidder över fyra meter. Jag bara klargjorde att det finns lämpligare alternativ än krysskolvad 2"9" i de fallen.
 
S
acme

man använder iaf inte dom måtten i en vanlig kåk! k24 2" 9"!
skall man då gå upp i dina dim så får man trapp steg in i rummet lr knappt nåt undertak kvar!!
 
Återigen så beror det på spännvidden. Du måste ju anpassa din konstruktion efter hur lång sträcka bjälklaget ska spänna fritt, eller hur?

Mitt uttalande ovan är baserat på Boverkets Konstruktionsregler som anger 4 meter som maximal spännvidd i ett fack när man har skruvlimmat golvspån på 45x220 K24 c600.

Bygger man nytt så är det inget problem med avvikande höjder eftersom man då kan använda samma dimension över hela ytan.
Ska man renovera och följa gällande regler så får man ta att det blir en nivåskillnad, alternativt förstärka, växla av bjälklaget eller välja andra material och dimensioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.