Hej,

Är osäker på hur jag ska koppla taklampan på ett korrekt sätt. Bifogar bilder. De tre bruna sladdarna tillhör taklampan som jag ska sätta upp.
 
  • Närbild på mässingslampa, åldrad, blå sladd går genom, detaljrik, antik stil, smutsig insida, fokus på materialets textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, torkade växtstjälkar, böjda former, bruna, oskarp bakgrund, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa utan ljuskälla, synlig struktur, skuggspel, ojämna kanter, oanvänd elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det kontorstejp inblandad i skarven?
 
  • Gilla
brabrabra11
  • Laddar…
B
Är det 3 bruna och en blå kabel från lampan? Jag får inte ihop bild 1 och bild två riktigt.

Det ser ut att vara enkelisolerat, utan jord. En mindre säker kombination. Är sannolikt inte tillåtet att säljas nuförtiden. Har du jordfelsbrytare i huset kan man kanske använda en sådan här i alla fall, om man är medveten om det.

Jag tror du skulle behöva mäta. Både för att se hur det är kopplat, men också för att säkerställa att det är hög resistens mellan lampans utvändiga metalldelar och ledarna.

Jag gissar att lampan är gjord för att kunna tända delar av lampan i taget (istället för dimmer), men att du tänkte koppla den till ett uttag med endast tändtråd och neutral. Förmodligen ska de bruna då parallellkopplas, men detta måste kontrolleras med multimeter, innan man bara kopplar.
 
  • Gilla
brabrabra11
  • Laddar…
Jag förstår inte heller vad vi ser på bilderna.

På första bilden har du två trådar som uppenbarligen går till lampan.

På andra bilden 3 andra trådar.
 
  • Gilla
brabrabra11
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Är det kontorstejp inblandad i skarven?
Ja, det stämmer.
 
B BSOD skrev:
Är det 3 bruna och en blå kabel från lampan? Jag får inte ihop bild 1 och bild två riktigt.

Det ser ut att vara enkelisolerat, utan jord. En mindre säker kombination. Är sannolikt inte tillåtet att säljas nuförtiden. Har du jordfelsbrytare i huset kan man kanske använda en sådan här i alla fall, om man är medveten om det.

Jag tror du skulle behöva mäta. Både för att se hur det är kopplat, men också för att säkerställa att det är hög resistens mellan lampans utvändiga metalldelar och ledarna.

Jag gissar att lampan är gjord för att kunna tända delar av lampan i taget (istället för dimmer), men att du tänkte koppla den till ett uttag med endast tändtråd och neutral. Förmodligen ska de bruna då parallellkopplas, men detta måste kontrolleras med multimeter, innan man bara kopplar.
Jag bor i lägenhet och lampan är väldigt gammal. Har tyvärr ingen ingen multimeter till hands.
 
H hempularen skrev:
Jag förstår inte heller vad vi ser på bilderna.

På första bilden har du två trådar som uppenbarligen går till lampan.

På andra bilden 3 andra trådar.
På första bilden är det trådarna på lampan som ska slängas. Bild nummer tre är på trådarna till lampan som ska upp.
 
RoTe
B brabrabra11 skrev:
På första bilden är det trådarna på lampan som ska slängas. Bild nummer tre är på trådarna till lampan som ska upp.
Tror du får ta en bättre bild på lampan...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.