A Antropocen skrev:
Jag har tillgång till huvudsäkringarna. När jag skrev att mätaren var plomberad så förutsatte jag att den var plomberad så att man inte kunde byta säkringsbottnarna. Jag vet inte om den är det, jag har inte varit vid mätaren sedan jag startade tråden. Jätteintressant det du skriver om HAN-porten. Skall kolla det när jag får tid. För två år sedan flyttade jag mätarskåpet och köpte då ett nytt skåp och fick då också en ny mätare. Det sitter en liten sändare utanpå skåpet som sänder data till Eon. Jag la samtidigt ner en extra gul slang där jag grävde som jag tänker använda för en tre-fas kabel för att förse det bastuinnehållande komplementhus som jag planerar med ström. Det skall vara till ett par spisplattor, värmeelement, varmvattenberedare och lite annat smått.
Man kommer alltid åt att byta PK, dom sitter ju i botten under säkringen så när man skruvat ur säkringen så är det "bara" och byta.
 
E elmont skrev:
Man kommer alltid åt att byta PK, dom sitter ju i botten under säkringen så när man skruvat ur säkringen så är det "bara" och byta.
Ok
 
Begreppet "PK" oklart för mig i detta sammanhang men är det fråga om att ändra huvudsäkringar från tex 16A till 20A el 25A så är det en fråga för elbolaget att fixa, dvs byta säkringsbottnar och sedan kraftigare säkringar. Påverkar elabonnemanget man betalar för så det är inget man pillar med på egen hand.

Hade en omvänd situation för ett antal år sedan, hade 25A huvudsäkringar men säkrade ner till 16A för att få en betydligt blygsammare abonnemangsavgift. En elektriker fixade detta och gav signal om detta till elbolaget.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Passkontakt (PK) bottendel för elcentraler med diazedsäkringar.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Ok nu vet jag vad PK betyder här. Men som sagt, detta är väl inget som vem som helst får byta ut efter tycke och smak.

Dels ska elanläggningen klara kraftigare huvudsäkringar, dels ska man normalt betala för sig om man har kraftigare huvudsäkring.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
I nuläget är planen att bottenytan skall vara 2,15 bred och 3,4m lång med höjden 2,05. Det blir 15m3. Huset är inte byggt ännu och skall också innehålla ett boenderum. Tre lavar ger max plats till max 4 personer. Jag hoppas att ett vedeldat aggregat lämpligt för bastuvolym 8-20m3 skall vara lämpligt. Vi är sällan så många personer, kanske oftast 4 personer. Det blir således oftast onödigt mycket att värma upp och det går åt ved, men vi har rätt mycket ved samt också träd på tomten som kan huggas. Vilken volym har din bastu? Har du el eller vedeldad? Vad är din erfarenhet av volym kontra effekt?
Jag har el och kanske 6m3 volym. 2 lavar vi har aldrig varit mer än 4a samtidigt. Fler så skulle det bli lite väl intimt 😅

Drar man på den 40min-1h innan man ska bästa så är den rejält varm.

Har ingen erfarenhet av volym kontra effekt annat än att denna funkar bra.
 
D Dilato skrev:
Passkontakt (PK) bottendel för elcentraler med diazedsäkringar.
Vi kan lägga till en annan vanlig och riktig benämning dvs passdel.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Jag har el och kanske 6m3 volym. 2 lavar vi har aldrig varit mer än 4a samtidigt. Fler så skulle det bli lite väl intimt 😅

Drar man på den 40min-1h innan man ska bästa så är den rejält varm.

Har ingen erfarenhet av volym kontra effekt annat än att denna funkar bra.
Det blir ju 1kw/m3. Det stämmer ju rätt bra med mina 15m3 och ett aggregat för 8-20 m3. Men jag skall försöka minska min volym lite genom att välja ett aggregat med mindre säkerhetsavstånd.
 
A Antropocen skrev:
Det blir ju 1kw/m3. Det stämmer ju rätt bra med mina 15m3 och ett aggregat för 8-20 m3. Men jag skall försöka minska min volym lite genom att välja ett aggregat med mindre säkerhetsavstånd.
Får be om ursäkt, mätte upp det nu till 5m3. Men dörren är knappast perfekt isoleringsmässigt så det läcker ut en del värme under användning.

Så jo din 1kW/m3 verkar stämma bra, det enda jag är missnöjd med ang min bastu är väl hur ofta jag hinner använda den! 😋
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.