Status
Tråden går ej att kommentera.
Hur fungerar dessa extraknäckare vad gäller verktyg? Har de i alla fall en grunduppsättning, eller förväntas jag hålla med en välförsedd verktygslåda till dem? (Jag förväntar mig ingen hantverkarbil med verktyg och utrustning för 100kkr).

Angående betalning så kan den ju inrymma en del förutom pengar. Kost och logi kan med fördel bli i alla fall en mindre del av betalningen. I Hälsingland har vi den här sommaren haft en hel del problem med främst östeuropéer som bott i skogen, utan dusch, toalett, möjlighet att tvätta kläder eller möjlighet att laga mat och förvara mat kallt. Jag tycker definitivt att det är slaveri att låta människor bo så och betalar gladeligen för en campingstuga under tiden de arbetar för mig.
 
De vi känner till har INTE haft verktyg med sig, det har uppdragsgivaren tillhandahållit.
 
Har precis haft tre man som jobbat i 5 dagar som jag betalade totalt 15 000:- för. De jobbade 12 h per dag, något som de själva begärde att få göra eftersom de var i Sverige för att tjäna pengar och inget annat.

Det blev utslaget 83:-/h och man. De hade själva bostad som de hade hyrt och egen transport mellan mig och sin tillfälliga bostad. Annars hade jag haft möjlighet att erbjuda dem bostad under tiden.

De behandlades med stor respekt, de var tacksamma och så var jag. Inget slavarbete här inte!

Som svar till Swetrot så får du nog till 99% räkna med att stå för material och verktyg själv till det arbete du vill ha utfört.

Kommer inom kort att anställa en kille på heltid för 50:-/h under prövotid och då ingår mat och logi. Om killen är kunnig och trevlig att ha att göra med kommer jag att höja lönen med en tia till att börja med. Låter kanske som om jag har ett företag men så är inte fallet utan endast en omfattande renovering av hemmet där tid och pengar är en begränsande faktor som för de flesta andra. Vet att detta inte är lagligt men det är i stort sett omöjligt att få tag på svensk arbetskraft som dels har tid och som man inte blir totalt ruinerad på.

Kan som exempel nämna vad som hände en granne till mig för ett tag sedan. Hon kontaktade en svensk målerifirma och ville ha några rum ommålade. Målarna begärde 400:-/h och hör och häpna, detta var svart. Min granne menade att detta ju var en vit lön med kvitto. Målarna skrattade henne rakt upp i ansiktet och svarade att fick de inte 400 så fanns det gott om andra jobb och de var inte intresserade.
 
maggiem skrev:
Jag tycker att 50kr i timme ÄR slaveri.
100kr/timme är ok.
Måste sättas i relation till något, annars helt meningslöst uttalande. Annars så kan man snabbt dra slutsatsen att svenskar som jobbar i norge även de är slavar.

BNP per capita är BNP dividerat med antal invånare i landet. Detta ger en uppfattning om landets materiella standard

Estland BNP/capita i US dollar (år 2006): 11 238

Lettland BNP/capita i US dollar (år 2006): 8 349

Litauen BNP/capita i US dollar (år 2006): 8 419

Polen BNP/capita i US dollar (år 2006): 8 655

Sverige BNP/capita i US dollar (år 2006): 41 945

En balt som får 50:- spänn i timmen mosvarar alltså enkelt uttryckt ca 200:- för en svensk. Tjänar du 200 netto i timman?... Är det någon som inte tror att de jobbar frivilligt 12h om dagen.... eller om man tänker såhär, en normal/lågavlönad svensk som drar in 100:-netto i timmen här i sverige... hur många timmar om dagen skulle han jobba i polen om han fick 400 sek i fickan per timme? Är denne svensk utsatt för förtryck och slaveri i polen, eller i sverige?

Tyck ALDRIG synd om hantverkare från utlanden, inte heller om svenska tonåringar som åker och rensar fisk i norge.

Flyg hit en kines som får 50:- timman och du kommer få se någon som aldrig går och lägger sig....
 
Vet inte om administrator anser att detta passar under ämnesrubriken, men i alla fall: Ämnet var "pris på utländsk arbetskraft". Ska man tala om pris och jämföra detta med svenska priser borde man i alla fall inte jämföra utländska äpplesorter med svenska päron...vad är det som säger att det måste vara svart bara för att arbetskraften är utländsk?

Om utländsk arbetskraft nu nöjer sig med ett lägre netto än svensk, blir rimligen också det "vita" priset lägre på den utländska arbetskraften. Ur det perspektivet kan man då göra en prisjämförelse (liksom man givetvis kan göra det om man jämför svart utländsk och svart svensk arbetskraft).

Alltså, huruvida det i sig är ekonomiskt vettigt att anlita utländsk arbetskraft som alternativ till svensk m h t prisbild, kompetens och arbetsvillighet är en sak. Frågan om det är "rätt" att begå lagbrott genom att strunta i skatter/sociala avgifter och pensioner är en annan. Det borde inte vara varken mer rätt eller fel oavsett vilken nationalitet arbetskraften har.
 
Mikael_L
Nåväl, nu kanske öststatsarbetskraften är billig, men vågar ni verkligen anlita några Letter eller Ryssar för den delen??? :D :D :D
 
  • ryska_hantverkare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste vart en skicklig hantverkare som fått detta att passa!!:D:D
 
dompan skrev:
Ok, det kanske var dumt att använda slavarbete som bedömning på dom som anlitar hantverkare för 65:-/tim.
Du nämner att om man anlitar någon för 32:-/tim så är det "kanske" på gränsen. Men jesca_i kände någon som hade "utnyttjat" någon för 40:-/tim. Kan det räknas som "lite" slavarbete?
Bara för att du känner tiill några som har 14.000-15.000:- i månaden betyder inte det att alla har det.
Det finns en stor marknad av utnyttjande bland hantverkare från öststaterna. Såg du reportaget på tv om hantverkarna som bodde i mögliga , skitiga lokaler? Detta problem är mycket mer satt i system än vad många tror. Är det inte lite fegt och blunda för det än att bara prata om hur billigt det blir?

Lite intressant diskution ifall dessa slavar" ska få komma hit och jobba eller inte..

Det blir ändå svårare om man blandar in lite moralfrågor i det hela också.. Speciellt eftersom man ofta inte vet vem som gjort vad i dagens importsamhälle...


Ett ex.

Din granne ska bygga tex en liten stuga på sin tomt.. Han anlitar ett par polacker som kommer och jobbar för 50kr timmen...
-förjävligt tycker du.. rena slavlöner till dom stackarna....

Du istället åker till tex bauhaus och köper dig en likadan stuga som är färdigbygd för en billig penning, så åker du hem och är nöjd och stolt över din nya stuga som minsan inte är tillverkad av några stackars polacker med slavlöner..
Men, OM denna stuga är tillverkad i polen av hederligt arbetande polacker (nu är dom inga slavar längre) för 25kr!! timmen så blir det hela lite anorlunda..
Men antagligen kommer DU aldig få veta vart din billiga stuga är tillverkad någonstans (eller din nya tröjja, tennisrack, skor, fotboll osv) så du kan fortsätta vara nöjd och tycka att grannen är Omoralisk och utnytjar de stackars polackerna..


Konstigt att det helt plötsligt blir så fel och synd om dom som jobbar billigt och med dåliga medel när man tvingas se dom... Så länge dom gör det hela någon annan stans på jorden så går det bra.. men i grannens trädgård!?!?! SKANDAL!
 
http://www.byggnads.se//byggnads/62807.cs
Wizeguy skrev:
Lite intressant diskution ifall dessa slavar" ska få komma hit och jobba eller inte..

Det blir ändå svårare om man blandar in lite moralfrågor i det hela också.. Speciellt eftersom man ofta inte vet vem som gjort vad i dagens importsamhälle...


Ett ex.

Din granne ska bygga tex en liten stuga på sin tomt.. Han anlitar ett par polacker som kommer och jobbar för 50kr timmen...
-förjävligt tycker du.. rena slavlöner till dom stackarna....

Du istället åker till tex bauhaus och köper dig en likadan stuga som är färdigbygd för en billig penning, så åker du hem och är nöjd och stolt över din nya stuga som minsan inte är tillverkad av några stackars polacker med slavlöner..
Men, OM denna stuga är tillverkad i polen av hederligt arbetande polacker (nu är dom inga slavar längre) för 25kr!! timmen så blir det hela lite anorlunda..
Men antagligen kommer DU aldig få veta vart din billiga stuga är tillverkad någonstans (eller din nya tröjja, tennisrack, skor, fotboll osv) så du kan fortsätta vara nöjd och tycka att grannen är Omoralisk och utnytjar de stackars polackerna..


Konstigt att det helt plötsligt blir så fel och synd om dom som jobbar billigt och med dåliga medel när man tvingas se dom... Så länge dom gör det hela någon annan stans på jorden så går det bra.. men i grannens trädgård!?!?! SKANDAL!
Vad är det som är skandal? Att jag ifrågasatte hur man kan betala någon 50:-/tim eller vad?
Det går ju inte att jämföra lönerna i Polen och i Sverige. Då lönenivån i Sverige är högre är ju förhoppningen att löneutvecklingen ska stiga i dom andra länderna så den ligger på samma nivå som i Sverige.
Det är ju inte meningen att man ska ta hit folk och låta dom arbeta för låga löner då vi själva har en mycket högre lön än dessa summor vi pratat om här. Läs detta från byggnads.
 
Snailman
Tyvärr är det ju bara dravel Tilly skriver, de lettiska arbetarna hade ju kollektivavtal, konstigt att han inte förstått det, det stod ju klart och tydligt i domen...

Men det var ju förståss inte ett svenskt kollektivavtal... skriver verkligen våra byggjobbare på respektive lands kollektivavtal som de jobbar i?

Jag tror tyvärr att Tilly bara talar i egen sak, och då menar jag hans lön, byggnads ska väl ha en bra slant från varje företag som skriver kollektivavtal, samt en sån där 'kontrollräkningsavgift' på ett par procent på varje anställds lön... vare sig de är med i facket eller inte.
 
dompan skrev:
Vad är det som är skandal? Att jag ifrågasatte hur man kan betala någon 50:-/tim eller vad?
Det går ju inte att jämföra lönerna i Polen och i Sverige. Då lönenivån i Sverige är högre är ju förhoppningen att löneutvecklingen ska stiga i dom andra länderna så den ligger på samma nivå som i Sverige.
Det är ju inte meningen att man ska ta hit folk och låta dom arbeta för låga löner då vi själva har en mycket högre lön än dessa summor vi pratat om här.

Det går inte att gämföra lönerna i polen,kina, taiwan,lituaen... med sverige nej... Jag antar att du tänker på de nu när du går och julhandlar!? Du köper väl svensktillverkade grejer? Annars blir det väl lönedumpning hos de svenska företagen för att de ska kunna överleva?

Hantverkarna har ju varit skonade ifrån konkurans ifrån utalandet tidigare.. Det är ju värre med alla "tillverkande" företagen i sverige som fått slagits med låglönelanden i mååånga år..

jag gillar inte att polacker kommer hit och arbetatar.. och jag skulle själv aldrig anställa en då jag har sett allt för många skräckexempel på hur de bygger (jobbar extra på en trävarufirma) så jag betalar för mina svenska hantverkare.... Men jag klandrar inte dom som anlitar en polacke heller.. Och jag tror det kommer tyvärr att bli vanligare och vanligare..

Du är byggare va? Köper ni svenskvirke till era byggen eller köper ni in stora partier ifrån utlandet? Märker att många börjar köpa virke ifrån andra sidan östersjön samt att alla vill ha bauhaus priser" när dom kommer till den lokala byggvaruhandeln.. =(
 
Wizeguy skrev:
Köper ni svenskvirke till era byggen eller köper ni in stora partier ifrån utlandet? Märker att många börjar köpa virke ifrån andra sidan östersjön samt att alla vill ha bauhaus priser" när dom kommer till den lokala byggvaruhandeln.. =(
Är svenskt virke dyrare än utländskt av samma kvalitet i bygghandeln?
I så fall måste det vara fuskpriser någonstans eftersom skogsägare idag försöker att gå ihop och sälja sitt timmer direkt till utlandet för att få högre priser.
 
Är det någon här som har sett "den enfaldige mördaren" av Hans Alfredsson? Fabrikör Höglund hade verkligen känt sig hemma i den här tråden. Han var också bra på att utnyttja människor för så lite pengar som möjligt och till så stor egen vinning som möjligt.

En av Höglunds arrendatorer, Månsson, har bett om anstånd om arrendet till efter jul, men Höglund vägrar. På julafton kommer Månsson hem till Höglund med mössan i handen och har pengarna med sig. Han ber ytterligare en gång om anstånd för att kunna föda sin familj och förklarar att han har varit tvungen att sälja sin ardenner. Höglund tar Månssons pengar, räknar dem och säger:
- Månsson ska inte tro att jag bryr mig om den här skitsumman, det är inte det. Det är principen.
Därefter slänger Höglund sedlarna i den öppna spisen framför ögonen på Månsson.
 
Snailman
En del verkar tro att det skulle vara bra för fattigare länder om vi slutade handla med dem, alltså bara köpte svenska produkter, och stängde våra gränser för alla som vill komma hit och jobba.

Kraven på att folk som jobbar här ska ha svenska löner, är enligt mig ett sätt att se till att de inte kommer hit alls, de som kommer från utlandet vet ju inte våra krav och regler till en början, så det skulle ju vara väldigt tokigt att välja dessa före svensk arbetskraft om de kostade exakt det samma i timmen.

Samma sak med importerade grejor, om de kostade samma som svenska så skulle ju ingen köpa dem...

Snacket om att alla ska ha svenska löner som jobbar här och att vi bara ska köpa svenskt, är bara protektionism.

Jag är övertygad om att det är väldigt nyttigt att folk rör på sig och jobbar i andra länder, det är inget som ska hindras till varje pris. Man ser hur andra lever och kan då lättare ställa krav i sina hemländer på förbättringar. Ju mer avacerade produkter de fattigare länderna producerar, ju mer utbildning behöver de ha för att klara jobbet, då lär de sig även en massa andra saker, på köpet, och ställer mer krav osv.

Givetvis ska vi försöka att hindra produkter som gjorts av barnarbetare och sådant, men att sådant förekommer ska inte tas till intäkt för att inte handla med dessa länder överhuvudtaget. Det är ju oxå bra att ha koll på hur de som kommer hit och jobbar bor osv. men att lösningen på dessa problem skulle vara att genom blockad se till att dessa människor blir arbetslösa, är det nog ingen mer än Tilly som tror på.
 
Vad jag reagerar på i denna tråden är inte att folk anlitar människor från andra länder än Sverige, det rör mig inte ryggen var folk kommer ifrån. Vad jag reagerar på är tonen i diskussionen och på vilket sätt man pratar om dessa arbetare. Öppningsinlägget satta kanske tonen med att prata om "era" polacker, balter, osv, och att det skulle vara ett problem att polackerna får det bättre eftersom det innebär högre timpriser här i Sverige. Man pratar om dessa arbetare med deras nationalitet som enda epitet som om detta är det enda viktiga och det som bestämmer deras egenskaper och hantverksskicklighet.

Sedan försvarar man sig med att de är så "tacksamma" för att få jobba, som om man bedriver någon form av välgörenhet, samtidigt som man betalar en fjärdedel av priset man skulle betalat en svensk hantverkare.

Sedan att det ens tillåts en sådan här tråd om brottsliga handlingar så pass länge på detta forum där trådar annars stängs till höger och vänster är förvånansvärt.

Edit: Jag tar tillbaka det sista, det är nog inte så förvånasvärt, eftersom merparten av sveriges villaägare verkar göra sig skyldiga till detta tydligen så kanske det inte ens uppfattas som brottsligt längre.

Edit2: Läste precis admins blogg om att de tillåter denna typ av diskussioner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.