Tack till alla som gett mig input hittils , jag återkommer med vidare utveckling i fallet men är än så länge ganska hoppfull då det inom denna DP finns gott om exempel på garage och andra byggnader på prickad mark och närmare tomtgräns än 4.5 m.
 
Claes Sörmland
G Getsome skrev:
Tack till alla som gett mig input hittils , jag återkommer med vidare utveckling i fallet men är än så länge ganska hoppfull då det inom denna DP finns gott om exempel på garage och andra byggnader på prickad mark och närmare tomtgräns än 4.5 m.
Du får helt enkelt begära ut alla bygglov för dessa byggnader och se om det handlar om omfattande dispensgivning före 1987 när PBL kom.
 
  • Gilla
Getsome
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
Här är ett par domar på området från MÖD både när det varit möjligt men också när det inte fungerat:
[länk]

[länk]

[länk]
Så den egentliga grunden för denna lagtolkning är lagstiftarens själv i prop. 1989/90:37 s. 57. Här är propositionstexten:

Svensk text om utbyggnad, fastigheter, dispensgivning och planens syfte. Juridisk kontext.

(Notera att det som här kallas "mindre avvikelse" idag heter "liten avvikelse" men med samma innebörd. Det var bara en namnändring när nya PBL kom utan påverkan på hur lagen ska tillämpas.)


Så här ser referensen till denna propositionstext ut i domskälen till MÖD P12113-21:

Svensk text från juridiskt dokument om systematiska dispenser och avvikelser för fastigheter, ÅPBL hänvisning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det har blivit lite positiv utveckling tack vare de domar som ni gav mig länkar till , tack så hjärtligt :).

Kommunen kan tänka sig att jag bygger ut huset med en garagedel på mer än 30 m2 och får det att gå som utbyggnad om det inte avviker för mycket från övriga husets färgval och form , det är något som jag ändå tänkte mig från början så det ser ljust ut , det enda som dom inte kunde svara på just nu är närhet till närmsta granne , dom kommer få pröva det som mindre avvikelse efter dom tagit in grannhöranden från berörda grannar efter at jag skickat in bygglovet på nytt.
Återkommer med vidare utveckling i fallet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
G Getsome skrev:
Det har blivit lite positiv utveckling tack vare de domar som ni gav mig länkar till , tack så hjärtligt :).

Kommunen kan tänka sig att jag bygger ut huset med en garagedel på mer än 30 m2 och får det att gå som utbyggnad om det inte avviker för mycket från övriga husets färgval och form , det är något som jag ändå tänkte mig från början så det ser ljust ut , det enda som dom inte kunde svara på just nu är närhet till närmsta granne , dom kommer få pröva det som mindre avvikelse efter dom tagit in grannhöranden från berörda grannar efter at jag skickat in bygglovet på nytt.
Återkommer med vidare utveckling i fallet.
Snyggt!
 
För att stänga tråden (nästan) så har vi fått bygglov för vårt garage , har dock ett par handlingar som sektionsritning konstruktion , rivningsplan för befintligt garage samt brandsskyddsbeskrivning kvar att skicka in samt boka tekniskt samråd sen om ingen granne vill överklaga så är vi igång med bygget innan sommaren om allt går smidigt från nu.
Tack till alla för er input , utan det hade jag nog inte fått igenom detta.
 
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.