F
Förra gången jag åkte ut till ön via tunneln så insåg jag hur intelligent din trådrubrik är 😅👍
 
  • Haha
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Förra gången jag åkte ut till ön via tunneln så insåg jag hur intelligent din trådrubrik är 😅👍
🤯
 
Välkommen till förstasidan <3

Man får ju bara sån galen stress att det nu måste hända någonting på bygget! 😁

Är faktiskt i Belgien i veckan så inget bygga alls.

Men fick ett litet ryck i ett par timmar och fokuserade där på vatten - Mest för att kunna komma vidare med att locka igen väggar….

Spenderade lätt 2 timmar med att borra hål i reglar och planera dragning när jag plötsligt insåg att det var ju ganska puckad dragning när jag kan dra allt över taket istället… 😆

Träreglar, snäckor uppträdda på linor, oavslutat byggprojekt, fönster, OSB-skivor, orörd natur, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Stupid is who stupid does…”

Installation av rör och kablar i en vägg under konstruktion, med synliga isolering och trästommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det en ofrivillig paus med ett akut teamsmöte så bara att ta plats på kontoret…

Byggarbetsplats med öppet garage, dator på arbetsbänk, isolering och stegar, oordning. Utomhus syns fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Brrrr!!! 🥶

Nattbild, övervakningskamera, snöigt landskap, litet hus, snö faller, träden i bakgrunden, daterad tidstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Shelly’n rapporter 13.8 grader inomhus så vi är på säkra sidan.

Och för övrigt spännande data efter takisolering - Temperaturen faller utomhus men det gör även elförbrukningen! 👍

Oktober landade på 752kWh med oisolerat tak - Isoleringen åkte in den 2/11 och redan där såg man en drop i förbrukning. Ännu kallare just nu och november verkar sluta på cirka 557kWh.

Energianvändning och temperatur i oktober 2023, linje- och stapeldiagram, användargränssnittselement, totalt 752 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram visar elförbrukning i kWh och temperatur i °C för november 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den där 45kWh i början på månaden måste ju ha någon relation till att dörren stod öppen ett par timmar vid isoleringen…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Stressa en Pitbo:

"Alla ser på dig. Bygg lite!!!"

Pitbon: *går och borrar 250 hål*

Represent! 🤟
 
  • Gilla
  • Haha
daddydj och 1 till
  • Laddar…
Nu är man ju lite sugen på att höra ute- och innetemp vid huset. Galet kallt i norr ju!
 
Uppenbarligen bara -5 på ön för stunden - Gamla stugan håller -3.9 inomhus och nybygget ligger på +13.1. 😉
 
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Uppenbarligen bara -5 på ön för stunden - Gamla stugan håller -3.9 inomhus och nybygget ligger på +13.1. 😉
-34 hos föräldrarna i Pitebyn.
Får ju -11 i Roslagen att kännas som rena costa del sol

On topic: hur upplever du isolering/värmekostnad i nya bygget?
 
Appendix Appendix skrev:
-34 hos föräldrarna i Pitebyn.
Får ju -11 i Roslagen att kännas som rena costa del sol

On topic: hur upplever du isolering/värmekostnad i nya bygget?
Haha! Jodå, Mamma rapporterar-33 och storebror -36 så dom har det lite krispigt uppe i norr! 😁

Lite svårt att precis sätta fingret på det hela - har en frys som står där inne så det är inte rent bara pannan som går just nu.
Sen om jag tolkar övervakningskamerorna rätt så har jag glömt att släcka LED spottarna på altanen som således brinner 24/7. Iofs bara 8x3watt men likväl så räntar det ju på! 24w * 24h * 31dagar blir ju 17856w när man räknar på… 😬

Total förbrukning under december månad där ute hamnade på 768kWh.

Högre än väntat helt klart - Men, samtliga fönster och dörrar har endast ett varv drev. Räknar med att den bristen kyler ned bygget en aning. Speciellt när det blåser på..

Så kostnaden uppgår i december till 1048kr för ren el.. den siffran måste nog ner en del för att jag skall tycka det är skäligt. Men det går ju liksom inte att kall-ställa heller! 😆
Nu är det ju kallaste tiden och förr eller senare så vänder det… förhoppningsvis…
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kikade lite på Villan - Där vi då bor och lever. Byggt 1949 så isoleringen är ju sådär lagom bristfällig.
Luft/vatten samt en Luft/Luft.

Total förbrukning för december 1611kWh.

Kanske måste ta mig i kragen och åka ut för att isolera fönster & släcka lampor - Det går för mycket el där ute vid endast 15grader inomhus… väggar och tak där ute är ju isolerat för kung och fosterland om man jämför med den här sko-kartongen… 🤨
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Efter att man tagit in 3 offerter på trappor kan jag bara konstatera att det svänger kraftigt!

Dyrast 57.000kr till billigast 27.500kr.

Grattis ”Stepsta” som fick vår order baserat på pris och föredömlig telefonsupport - Dessutom rimlig fraktkostnad! 👍
Teknisk ritning av en trappa med numrerade steg, längdmått och startpunkt.
3D-modell av en trätrappa i en vitrum med skugga på grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I princip hade man kunnat bygga den där själv - Men tiden räcker tyvärr inte riktigt till…
 
  • Gilla
daddydj och 1 till
  • Laddar…
En fundering gällande ventilation - Tänker man rätt med säg Fresh Friskluftsdon i båda sovrummen nere och en på loftet. 3 stycken totalt.
Badrummet får en Fresh Intellivent Sky.

Inga ventiler finns på dörrar eller fönster.

Är bara lite fundersam då förbränningstoaletter vill ha en hel del luftflöde - Så spalt under badrumsdörren är nog ett måste.
Men kommer Intelliventen att ställa till flödet för och kring förbränningstoaletten!? Man vill ju få bort fuktig luft vid dusch och en fläkt som går en stund per dygn kommer att dra in frisk luft i sovrummen och ut ur badrum.

Samma förfarande man har i de flesta lägenheter.

I gamla stugan har jag en större ventil endast för toaletten - Lucka insida strax ovan golv, bakom toalett, som tar luft i luftspalten under panelen.
Inga friskluftsventiler alls i den stugan i övrigt - Sen är den ju dragig rent generellt… 😆
 
H
slacker slacker skrev:
En fundering gällande ventilation - Tänker man rätt med säg Fresh Friskluftsdon i båda sovrummen nere och en på loftet. 3 stycken totalt.
Badrummet får en Fresh Intellivent Sky.

Inga ventiler finns på dörrar eller fönster.

Är bara lite fundersam då förbränningstoaletter vill ha en hel del luftflöde - Så spalt under badrumsdörren är nog ett måste.
Men kommer Intelliventen att ställa till flödet för och kring förbränningstoaletten!? Man vill ju få bort fuktig luft vid dusch och en fläkt som går en stund per dygn kommer att dra in frisk luft i sovrummen och ut ur badrum.

Samma förfarande man har i de flesta lägenheter.

I gamla stugan har jag en större ventil endast för toaletten - Lucka insida strax ovan golv, bakom toalett, som tar luft i luftspalten under panelen.
Inga friskluftsventiler alls i den stugan i övrigt - Sen är den ju dragig rent generellt… 😆
Vi har haft en hel del strul med vår förbränningstoalett, en cinderella comfort, den har blivit riktigt obehagligt varm på ytan efter att fläkten gått en stund. Samt att den gått sönder 2 gånger på under 3 år. Nu senaste gången så hade vi en genomgång av reparatören och när hon hörde att vi hade toalettdörren på glänt pga kattlåda i det rummet så sa hon att det funkar inte. Dörren ska vara stängd så endast tilluften som är rätt in i toaletten och inget extra frånluftsdon får finnas i rummet. Vet inte hur känsliga de är men sedan vi började följa detta har den fungerat perfekt och är sval på ytan som den bör. Vi tog därför beslutet när vi byggde ut att ha två rum. Ett med toaletten i och ett rum som är badrum där en fläkt går konstant.
 
H husdrommaren skrev:
Vi har haft en hel del strul med vår förbränningstoalett, en cinderella comfort, den har blivit riktigt obehagligt varm på ytan efter att fläkten gått en stund. Samt att den gått sönder 2 gånger på under 3 år. Nu senaste gången så hade vi en genomgång av reparatören och när hon hörde att vi hade toalettdörren på glänt pga kattlåda i det rummet så sa hon att det funkar inte. Dörren ska vara stängd så endast tilluften som är rätt in i toaletten och inget extra frånluftsdon får finnas i rummet. Vet inte hur känsliga de är men sedan vi började följa detta har den fungerat perfekt och är sval på ytan som den bör. Vi tog därför beslutet när vi byggde ut att ha två rum. Ett med toaletten i och ett rum som är badrum där en fläkt går konstant.
Tack! Inte riktigt vad jag ville höra förstås men förstår situationen med toaletten.
Den vill ju ha luft in vid toaletten och ut i skorstenen.
Min lilla fundering är om man ställer om fläkten i badrummet till endast fuktstyrd så att den går i samband med dusch.

Vi har inga dylika problem med den andra - Dvs, att den blir varm.
Lagad en gång när den var cirka en månad gammal och sedan dess har den tuffat på och jag har själv servat med nytt element enligt intervall. 1000timmar. Dags igen faktiskt. (ToaMoa)
Men där har vi ju tillverkarens ventil i väggen och ingen annan ventilation. Upplever dock att rummet blir varmt om sommaren om dörren är stängd och vi har en del gäster…

Kanske bör skicka ett Mail till Cinderella och höra.
 
slacker slacker skrev:
Tack! Inte riktigt vad jag ville höra förstås men förstår situationen med toaletten.
Den vill ju ha luft in vid toaletten och ut i skorstenen.
Min lilla fundering är om man ställer om fläkten i badrummet till endast fuktstyrd så att den går i samband med dusch.

Vi har inga dylika problem med den andra - Dvs, att den blir varm.
Lagad en gång när den var cirka en månad gammal och sedan dess har den tuffat på och jag har själv servat med nytt element enligt intervall. 1000timmar. Dags igen faktiskt. (ToaMoa)
Men där har vi ju tillverkarens ventil i väggen och ingen annan ventilation. Upplever dock att rummet blir varmt om sommaren om dörren är stängd och vi har en del gäster…

Kanske bör skicka ett Mail till Cinderella och höra.
Fördelen med en Intellivent Sky är att du kan ställa varvtalet genom deras app så du har lite justermån där iallafall. Men det kanske bara är på konstantflödet? 🤔 Har inte monterat mina än och bara monterat en på jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.