A ArneTW skrev:
Måste vara en nolla för mycket i 50 km... 5km skulle också vara ett bra pris.

Till TS:
Man kan inte äta kakan och spara den också.

Har du kontakter och grannar med gentjänster så kan du få det fixat för mindre... Men som det låter vill du inte göra något fotarbete då blir det att betala mer.

/ATW
Jag försöker varken äta kakaken eller ha den kvar. Jag har bara bett om råd vad som är rimligt, och aldrig ifrågasatt att förslaget jag fått är orimligt. De råd jag fått pekar på allt att priset är allt från högt till rimligt. Då det inte ens är vi som bett om jobbet utan grannen som tycker det är dags atta min far gör detta och tagit in offert i hans ställe. Så känner jag det är högst relevant att utreda innan.

Hade jag sammstämmigt fått svar att det är skitbilligt, kör, så hade saken varit utredd. Men nu har ingen sagt att detta är billigt, några har sagt, rimligt andra har sagt att det verkar högt.

Vi har aldrig varit intresserade av ett pris inkl eget fotarbete, då de som faktiskt äger afstigheterna (Min syster och pappa) helt enkelt inte kan bistå av hälsoskäl.

På BH blir man dock 9 av 10ggr alltid av någon ifrågasatt att man är ute efter att snåla, inte göra rätt för sig, bara använda svart etc. Vilket är smått tröttsamt. Dock är exempel med hantevekare som kommit med kostnader som är helt oväntade rätt vanligt i trådar där man inte gjort sin due diligense innan.
Så innan vi genomför något, som ändå är en inte helt obetydlig summa för de inblandade, för något som dom inte själva planerat, och inom ett område vi inte har en aning om. Så känns det rimligt att utvärdera vad som är rimligt.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hälften med kvitto i Linköping kanske 2000- 2500 utan.
Ute i skogs eller ledningsröjning vore många glada om de kunde fakturera 350kr/h om de jobbar hela veckan med röjning.
Alla är inte polacker. Det finns även Svensk arbetskraft. Vilken Svensk arbetar för 175kr/h efter skatt idag?
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Mina erfarenheter:
ca 1000 kr/tim för 16-tons bandgrävare och förare, exkl. moms. (400+600 kr)
 
A AG A skrev:
Alla är inte polacker. Det finns även Svensk arbetskraft. Vilken Svensk arbetar för 175kr/h efter skatt idag?
De flesta innom skogen, du kan ju kolla på skogsforum om aktuella priser för röjare och maskinförare i gröna sektorn.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Jag försöker varken äta kakaken eller ha den kvar. Jag har bara bett om råd vad som är rimligt, och aldrig ifrågasatt att förslaget jag fått är orimligt. De råd jag fått pekar på allt att priset är allt från högt till rimligt. Då det inte ens är vi som bett om jobbet utan grannen som tycker det är dags atta min far gör detta och tagit in offert i hans ställe. Så känner jag det är högst relevant att utreda innan.

Hade jag sammstämmigt fått svar att det är skitbilligt, kör, så hade saken varit utredd. Men nu har ingen sagt att detta är billigt, några har sagt, rimligt andra har sagt att det verkar högt.

Vi har aldrig varit intresserade av ett pris inkl eget fotarbete, då de som faktiskt äger afstigheterna (Min syster och pappa) helt enkelt inte kan bistå av hälsoskäl.

På BH blir man dock 9 av 10ggr alltid av någon ifrågasatt att man är ute efter att snåla, inte göra rätt för sig, bara använda svart etc. Vilket är smått tröttsamt. Dock är exempel med hantevekare som kommit med kostnader som är helt oväntade rätt vanligt i trådar där man inte gjort sin due diligense innan.
Så innan vi genomför något, som ändå är en inte helt obetydlig summa för de inblandade, för något som dom inte själva planerat, och inom ett område vi inte har en aning om. Så känns det rimligt att utvärdera vad som är rimligt.
Nu var inte min referens till fotarbete någon referens till att du ska leta reda på en spade och börja gräva...

Utan om du inte är nöjd ta in lite fler offerter för jämförelser.

Vet inte vad du har för förväntningar på ett forum... på något sätt verkar du få förväntat svar men är ändå missnöjd.

Jag vet fortfarande inte vad du kan tänka dig göra...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Måste vara en nolla för mycket i 50 km... 5km skulle också vara ett bra pris.
Ja, jag fick tydligen hjärnsläpp... 5 km är det...
 
A ArneTW skrev:
Nu var inte min referens till fotarbete någon referens till att du ska leta reda på en spade och börja gräva...

Utan om du inte är nöjd ta in lite fler offerter för jämförelser.

Vet inte vad du har för förväntningar på ett forum... på något sätt verkar du få förväntat svar men är ändå missnöjd.

Jag vet fortfarande inte vad du kan tänka dig göra...

/ATW
Är jag missnöjd? Jag har fått massa bra input, som tydligt pekar på, vilket jag sagt flera gånger, behöver ta in jämförande offerter, då det spretar i råden. Jag har fått allt ifån att en bonde lsöer det för 10K till att 22K som är begärt är högst rimligt. Sen en drös däremellan, vilekt är vart jag själv hopaps hamna, för ett seriöst jobb. Det jag dock reagerat på är att ingen hars agt attde t är riktigt billigt, dras erfarenhet är att det bruakr avra dyrare. Det i min värld bruakr visa på att priset är i överkant, om än inom en nivå som bör vara acceptabelt.

Jag skall för övrigt inte göra någonting, mer än att hjälpa till att få fram en vettig offert:)
Jag vistas inte där, jobbar redan mer än vad som är sunt, så detta får dom klara själva. Det har aldrig varit någon diskusion hos oss att det som skall utföras skall göras 100% inhyrt. Det innebär dock inte att man vill ta första bäsat erbjudande utan att veta att det är rätt nivå. Just nu har jag mailat och bett om en arbetsbeskrivning vad som ingår. Vi har som sagt inte själva ens frågat entreprenören om detta, utan har fått det serverat av en "hjälpsam" granne som tycker vi sakll göra detta. Grannen känner vad vi förstått entreprenören. Det bruakr kunna betyda både att man får ett "kompis pris" eller att de utgår ifrån att man inte frågar någon annan.
 
Det blir säkert bra... vare sig det kostar 11k, 22k eller 33k.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det blir säkert bra... vare sig det kostar 11k, 22k eller 33k.

/ATW
Jag tror det blir bra om det kostar 111K också. Men det inser jag ju att det inte skall kosta, likväl som jga förstår att 11K är orimligt lågt.
Så frågan för mig är snarare skall det kosta 22, 33. eller någonstans därimellan.
Och framför allt, vad får jag för dom pengarna? Det vet jag först efter att jag tagit in fler offerter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.