P pmd skrev:
En bil saknar väl inte ägare för att den är avregistrerad?
Nej, och den var inte avregistrerad, men eftersom ägaren gått i konkurs så fanns ju ingen ägare.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
P
Konkursboet torde vara ägare av en tillgång tills konkursförvaltaren har avyttrat den.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Dra ut bilarna på allmän väg nån natt så löser det sig nog rätt snart.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
TS "problem" är redan löst...........
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
TS "problem" är redan löst...........
Gusselov...
 
P
Ja i praktiken så är det att se till att skrotet hamnar på kommunal mark och att ingen ser det hända / kan identifiera vem som gjorde det.

Allt annat är en långbänk och nära omöjligt om man inte likt ts har tur och hittar nån som bryr sig som tex nån konkursförvaltare men ofta med privatpersoner så är det oftast helt kört..

Jobbade åt ett bilföretag där vi hade stora problem med dumpade bilar. Efter advokater osv så händer ingenting. Efter några år tröttna chefen och hyrde en stor hjullastare med gafflar och vi lyfte ut alla på kommunens mark och en anmälan om dumpade bilar på kommunens mark så var dom borttagna Efter några veckor.

Dom hade försökt juridiskt innan med brev och p avgifter och hot om borttagning.. i omgångar under flera år..

Tyvärr saknas effektiv 100% laglig metod på mark som inte är kommunens.

Dock är väl risken att åka dit för att flytta skrotbilar egentligen nära på obefintlig så länge man inte säger att man gjort det.. bara neka.. ingen aning hur dessa fordon plötsligt hamnat på kommunens mark..

Man kan ju undvika att filma och själv lägga ut det på nätet...🤣
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fast det blir inte lättare för kommunen sen ska ju tilläggas. De får ställa dem nånstans och vänta på att kvarnarna ska mala de också..........Sen har jag läst om dylika ärenden där både kommun och polis vet var bilarna stod innan de flyttades så man kan troligen inte bara skylla på att okänd person flyttat på dem.
 
S Stefan1972 skrev:
Sen har jag läst om dylika ärenden där både kommun och polis vet var bilarna stod innan de flyttades så man kan troligen inte bara skylla på att okänd person flyttat på dem.
Det måste väl gå utmärkt eller? Eller vad blev konsekvensen?
En arg polis som frågar om man flyttat bilen och ett snyftande erkännande?
Jag kan kontra med att jag känner till två husvagnar som efter ett antal kontakter med myndigheter flyttade 100m hux flux helt utan konsekvenser eller arga myndigheter trots att alla var väl medvetna om var dom stod för en dag sen.
Detta efter en myndighetsanställd sagt ungefär "det är ju synd att dom inte stod där, för då hade trafikverket flyttat dom".

Känns orimligt att jag ska vakta andras egendom som står på min mark olovligt så inte "lokala ligister" rullar iväg bilarna?

Sen säger det sig ju självt att om man gör lite väl kreativa saker i lagens ögon att vittnen, skryt och mobiltelefoner är något man ska undvika.
 
Jag menar ju inte att det alltid blir så men risken finns ju. En skrotsamlare i närheten av mig släpade ut sitt på landsvägen inte långt från där de stod......Det var ganska uppenbart var de kom ifrån så det slutade vad jag vet med att han fick stå för det på nåt vis. De hade ju stått hos han i många år och det var ju en samling kommunen hade koll på och säkerligen hade fotobevis på.
Tänker ju mest på dylika ärenden där man kanske försökt hos de logiska instanserna. Polisen kanske har varit inblandad och varit där och kollat eller nåt liknande
 
P
Både polis och kommunpersonal som i många kommuner föreslår lösningen och tillägger "Men det har jag aldrig sagt"

Så att dom skulle lägga energi på att reda ut exakt vem som flyttade dom blir att dom blundar och tittar bort..
 
S Stefan1972 skrev:
Jag menar ju inte att det alltid blir så men risken finns ju. En skrotsamlare i närheten av mig släpade ut sitt på landsvägen inte långt från där de stod......Det var ganska uppenbart var de kom ifrån så det slutade vad jag vet med att han fick stå för det på nåt vis. De hade ju stått hos han i många år och det var ju en samling kommunen hade koll på och säkerligen hade fotobevis på.
Tänker ju mest på dylika ärenden där man kanske försökt hos de logiska instanserna. Polisen kanske har varit inblandad och varit där och kollat eller nåt liknande
Då förstår jag. Två helt olika scenarier.
En "oskyldig" som fått någon knarkares bil på sin mark och en "mindre oskyldig" som mer vill lämpa över sitt ansvar på det allmänna.

Citationstecken för det är ju i lagens mening då fel att flytta bilar oavsett..
 
P polaris78 skrev:
Både polis och kommunpersonal som i många kommuner föreslår lösningen och tillägger "Men det har jag aldrig sagt"

Så att dom skulle lägga energi på att reda ut exakt vem som flyttade dom blir att dom blundar och tittar bort..
Kommunen och myndigheter har dessutom lättare att lagligen
P polaris78 skrev:
Ja i praktiken så är det att se till att skrotet hamnar på kommunal mark och att ingen ser det hända / kan identifiera vem som gjorde det.

Allt annat är en långbänk och nära omöjligt om man inte likt ts har tur och hittar nån som bryr sig som tex nån konkursförvaltare men ofta med privatpersoner så är det oftast helt kört..

Jobbade åt ett bilföretag där vi hade stora problem med dumpade bilar. Efter advokater osv så händer ingenting. Efter några år tröttna chefen och hyrde en stor hjullastare med gafflar och vi lyfte ut alla på kommunens mark och en anmälan om dumpade bilar på kommunens mark så var dom borttagna Efter några veckor.

Dom hade försökt juridiskt innan med brev och p avgifter och hot om borttagning.. i omgångar under flera år..

Tyvärr saknas effektiv 100% laglig metod på mark som inte är kommunens.

Dock är väl risken att åka dit för att flytta skrotbilar egentligen nära på obefintlig så länge man inte säger att man gjort det.. bara neka.. ingen aning hur dessa fordon plötsligt hamnat på kommunens mark..

Man kan ju undvika att filma och själv lägga ut det på nätet...🤣
Prexis, lagen gör det betydligt lättare flr kommunen att göra sig av med övergivna skrotbilar än för privata aktörer. Det är ju inte rätt och riktigt att lämpa över problemet på det allmänna men tom kommuntjänstemän mfl inser ju att det ofta är den enda rimligt framkomliga vägen.
 
P
U Ursidae skrev:
Kommunen och myndigheter har dessutom lättare att lagligen

Prexis, lagen gör det betydligt lättare flr kommunen att göra sig av med övergivna skrotbilar än för privata aktörer. Det är ju inte rätt och riktigt att lämpa över problemet på det allmänna men tom kommuntjänstemän mfl inser ju att det ofta är den enda rimligt framkomliga vägen.
Ja vad man än anser om över dumpningen på det allmänna så går det ju även att se det som att det egentligen är det allmänna som ska ta reda på det och inte nån privat markägare som råkar vara den som ägde marken skiten hamnade på..
Ja menar vissa markägare har ständiga problem med dumpade fordon då man äger avsides platser med bra tillgänglighet ibland pga vägbidrag som tvingar vägen att hållas öppen för allmänheten till nån badplats eller utkiksplats osv.. som under lågsesong gör det till bra dumpningsplats

Personligen kan jag ju se att det är det är mer rimligt att kommunens och den gemensamma skattkistan tar kostnaden än nån privat markägare

Och som lagarna ser ut så finns det ju ingen välfungerande möjlighet annat än att just dumpa ut skiten på kommunal mark

Kommunen är den som snabbast och enklast kan omhänderta dumpade skrotbilar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.