S Sona2012 skrev:
Vilket område?
Körvelgatan i stadsdelen Årsta i Uppsala.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Körvelgatan i stadsdelen Årsta i Uppsala.
Jösses, de ligger väl på ca 3 mille idag! Mamma bor på Kummingatan. Månadsavgifter ca 4500-5500.
 
- som Farbror Barbro säger- det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
 
  • Gilla
  • Haha
possum77 och 6 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Jösses, de ligger väl på ca 3 mille idag! Mamma bor på Kummingatan. Månadsavgifter ca 4500-5500.
Vi sålde 1978 för 37.000:- . Helt vansinnig prisutveckling!
 
Kummingatan var min första adress när jag flyttade hemifrån. Körvel låg inte så långt därifrån. Inga 3 miljoner idag. Men så ligger dessa gator i Lövgärdet, Angered, Göteborg. Var ändå första steget uppåt i trappan.
 
C
trähandtag trähandtag skrev:
- som Farbror Barbro säger- det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Tycker dock ofta verkligheten överträffar sagan i dessa sammanhang.
https://svalander.se/

Kom på en sak idag - skelett i (grund-)skolan. Inte PK idag...
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T Tovan skrev:
Kummingatan var min första adress när jag flyttade hemifrån. Körvel låg inte så långt därifrån. Inga 3 miljoner idag. Men så ligger dessa gator i Lövgärdet, Angered, Göteborg. Var ändå första steget uppåt i trappan.
Rätt säker på att mamma skulle få 2,7-2,8 miljoner om hon sålde idag( köpte 1998 för 215 tusen)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En av de första som var DDD (digitalt inspelad, digitalt mixad & digitalt medium, CD). Den första CD:n kom typ 1982 eller så.
Stämmer nog med året, första gången jag lyssnade på en Cdspelare var den skivan i min pappas nya Saab 9000 turbo, och det var 1983. Känslan av den nya röda plyschklädseln och gitarren kommer jag fortfarande ihåg.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Billiga (?) lägenheter : Uppsala några km från centrum 1973. Nybyĝge. 80 m2. 3 rok. Insats 7600:- och 600:-/ mån i avgift till brf.
När de lade ner regementen som friskast i Boden kring millenieskiftet och regionsjukhuset flyttades till Luleå fick mitt ex bror betala någon 10.000:- för att ta över hans bostadsrätt. En koll på Hemnet ger att motsvarande objekt ligger på 1 - 1.5 miljoner idag så hyfsat bra affär om personen har kvar den :)
 
  • Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
En kompis försökte sälja sin enrums bostadsrätt i en lite by i 08-land i slutet på 90-talet, mäklare lyckades inte sälja och han gick tillslut runt och satte lappar i trapphus på alla hyreshus i byn och fick napp på 75.000kr. Den var nog värd minst 10x det priset efter 10år och 20x på 20år. Helt sjukt
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Billiga (?) lägenheter : Uppsala några km från centrum 1973. Nybyĝge. 80 m2. 3 rok. Insats 7600:- och 600:-/ mån i avgift till brf.
1985 hörde jag en äldre arbetskamrat berätta att han sett priset på någon femrums insatslägenhet som sålts eller var till salu på Heidenstamsgatan i Uppsala av en typ som han sålt och flyttat ifrån 1975 (då den inte hade många år på nacken). Han hade räknat ut att den på dessa 10 år hade ökat snabbare i pris än månadsavgiften, alltså prisökningen hade kunnat betala månadsavgiften kontinuerligt månad efter månad.
 
T Tovan skrev:
Kummingatan var min första adress när jag flyttade hemifrån. Körvel låg inte så långt därifrån. Inga 3 miljoner idag. Men så ligger dessa gator i Lövgärdet, Angered, Göteborg. Var ändå första steget uppåt i trappan.
Körvel o Kummingatorna i Årsta Uppsala uppfattar jag som liggande i anslutning till ett industri o handelsområde i stans blåsiga utkant.
 
Om nu en TV-show är en sak.
The Lucy Show!

/Höghus

Affisch för "The Lucy Show", sjätte säsongen, med bilder av skådespelare och humoristiska situationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Stämmer nog med året, första gången jag lyssnade på en Cdspelare var den skivan i min pappas nya Saab 9000 turbo, och det var 1983. Känslan av den nya röda plyschklädseln och gitarren kommer jag fortfarande ihåg.
9000 började levereras till kund 1985 om jag inte minns helt galet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
1985 var året alla ville köpa det nya formatet. Under 80-talet släpptes allt nytt på CD, men samtidigt väntade man på när äldre skivor skulle komma på CD. Tex Telegraph road som var albumet innan Brothers in arms.

Brothers in arms var den stora succén som visade hur välljudande det nya formatet var.

Introt till Money for nothing spelades överallt.

Men t ex Philips välljudande CD-spelare hade bara 14 bitar och alla spelare hade fasfel som märktes i de högre frekvenserna då höger och vänster bitström inte dekodades samtidigt.

Tekniknörderiets gulddagar för välljud startade då.
Faktum är att jag har både LP:n och CD-versionen av Dire Straits Brothers in Arms. Körde dessa litet sida vid sida mot min dåvarande CD-spelare och kom fram till att LPn var väldigt mycket njutbarare. Men det var då det... skaffade riktigt mycket bättre CD-spelare därefter, en tung och rätt dyr Denon med Burr-Brown DAC.

Kanske dags att köra ett nytt "race", en Rega Planar 3 med fin Goldring-pickup mot denna gamla Denon jag inte använt på evigheter :)

Får passa på medan min gamla förstärkare med bra RIAA-steg fortfarande funkar...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.