Claes Sörmland
G Getsome skrev:
Detaljplanen i sin helhet finns bifogad som pdf ovanför bilderna i mitt första inlägg , ordet "Garage" nämns inte alls där.
Lustigt din stadsplan tycks beslutad januari 1959. Därmed var byggnadsstadgans 39 § inte gällande (vad jag förstår), för den lagen beslutades först december samma år. 39 § byggnadsstadgan är den regel som fungerar som en planbestämmelse för äldre planer och säger minst 4,5 m till tomtgräns. Eller fanns 39 § byggnadsstadgan även i äldre versioner av denna lag?

EDIT: 39 § BS är gällande, se inlägg nedan!
 
Redigerat:
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
G Getsome skrev:
Garage nämns inte i DP utan enbart gårdshus/uthus , kommunen har tolkat garage som ett uthus
Garage är att klassa som uthus i min mening.
Men läs mitt förslag, samt det Claes skrev, tror du har större chans om du formulerar dig på det sättet.
G Getsome skrev:
Frågan är om det räcker att jag drar en fuling och i situationsplanen markerar garaget med ett X istället för med ett I (X = huvudbyggnad , I = Garage / Uthus)
Jag tror du ska gå på det, sen markera tydligare att tillbyggnaden är tillgänglig från nuv. hus genom att tydligt visa dörrhålet. Sedan formulera om dig och skriv förråd / hobbyrum istället för garage.
 
Claes Sörmland
G Getsome skrev:
Frågan är om det räcker att jag drar en fuling och i situationsplanen markerar garaget med ett X istället för med ett I (X = huvudbyggnad , I = Garage / Uthus)
Kontakta handläggaren och framför att du ämnar bygga ut din huvudbyggnad med en garagedel. Du vill ej bygga något uthus.

Hänvisa till väletablerad praxis i RÅ80 2:3 och RÅ 1971 not C 132 som visar att ett en garagedel är en del av huvudbyggnaden. Ange att MÖD P 8023-14 är ett exempel på när denna praxis tillämpas.

Be handläggaren återkomma efter att ha läst på om denna praxis.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
G Getsome skrev:
I DP finns ingen begränsning till tomtgräns angiven , så länge grannen inte motsätter sig så finns där inga hinder i DP.
Men då träder väl med tanke på planens tillkomst år byggnadsstadgan in, minst 4,5 meter?

Edit: missade Claes Sörmlands inlägg om detta
 
V VLJ skrev:
Men då träder väl med tanke på planens tillkomst år byggnadsstadgan in, minst 4,5 meter?

Edit: missade Claes Sörmlands inlägg om detta
Halva vårt område strider mot detta idag så jag vet inte om kommunen kan påtala detta skäl, några grannar har även dessutom garage på delvis prickad mark
 
Claes Sörmland
V VLJ skrev:
Men då träder väl med tanke på planens tillkomst år byggnadsstadgan in, minst 4,5 meter?

Edit: missade Claes Sörmlands inlägg om detta
Tydligen kickar 39 § in i TS plan trots att planen är äldre än 39 §:

Svensk text om juridiskt regelverk gällande äldre byggnadsplaner och planbestämmelser från byggnadsstadgan.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ldre-planer/aldre-planer-och-deras-giltighet/

TS, det ser ut som att du behöver 4,5 m till tomtgräns från din planerade utbyggnad. Har du det? Du verkar ha 1,24 m.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Getsome skrev:
Halva vårt område strider mot detta idag så jag vet inte om kommunen kan påtala detta skäl, några grannar har även dessutom garage på delvis prickad mark
Men det beror nog på tidigare dispenser som numera inte kan ges. Och felaktiga bygglovsbeslut efter 1987 som har vunnit laga kraft. D v s annan lagstiftning gällde då och enskilda tokigheter men det räddar inte dig. 2024 måste du bygga planenligt även om grannskapet i historien inte har gjort det.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tydligen kickar 39 § in i TS plan trots att planen är äldre än 39 §:

[bild]

[länk]

TS, det ser ut som att du behöver 4,5 m till tomtgräns från din planerade utbyggnad. Har du det?
Tyvärr inte så då kan det falla på denna del
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Getsome skrev:
Tyvärr inte så då kan det falla på denna del
Jag tror vi har dubbelfel här. Kommunen har tänkt fel gällande huvudbyggnad men om de tänker rätt så faller du på 4,5 m till gräns. Om det inte finns något i planen som nämner avstånd till gräns. Då ersätter det 4,5 m 39 § BS.
 
G Getsome skrev:
Tyvärr inte så då kan det falla på denna del
Jag har bett kommunen om förslag på hur dom tycker jag skulle kunna bygga och lämplig placering , får se vad dom kommer tillbaka med.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror vi har dubbelfel här. Kommunen har tänkt fel gällande huvudbyggnad men om de tänker rätt så faller du på 4,5 m till gräns. Om det inte finns något i planen som nämner avstånd till gräns. Då ersätter det 4,5 m 39 § BS.
Får isf kanske nöja mig med ett högt enkelgarage , för då bör jag få plats inom 4.5 m från grannen
.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Någon som kan det där med hur man kan få bryta mot gamla regleringar i äldre detaljplaner om byggnadsnämnden systematiskt har gjort det. Uppstått i praxis och jag kan inte detta alls.
 
O
Instämmer med Claes.

Däremot finns det möjlighet för TS om merparten av "grannskapet" fått dispens för liknande tillbyggnad innan 1987. Det behöver alltså vara dispenser. Då finns möjligheten att trycka på att kunna få lov för en motsvarande tillbyggnad om det är snarlika förutsättningar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
Instämmer med Claes.

Däremot finns det möjlighet för TS om merparten av "grannskapet" fått dispens för liknande tillbyggnad innan 1987. Det behöver alltså vara dispenser. Då finns möjligheten att trycka på att kunna få lov för en motsvarande tillbyggnad om det är snarlika förutsättningar.
Har du något man kan läsa om detta med gamla beviljade talrika dispenser? Är det något från HD eller MÖD som har lett till denna tolkning?
 
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du något man kan läsa om detta med gamla beviljade talrika dispenser? Är det något från HD eller MÖD som har lett till denna tolkning?
Här är ett par domar på området från MÖD både när det varit möjligt men också när det inte fungerat:
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2022/119032/

https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2020/79494/

https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2023/130155/
 
  • Gilla
Getsome och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.