Unikt namn
I Ironside skrev:
Frysa vatten är inte alls dumt, det håller klart bättre då! Dock är det ofta svårt att frysa stora mängder vatten på ett effektivt vis.

När det gäller mängden utgår jag från livsmedelsverkets krisinformation där man säger 3-5 liter vatten/dag. Vidare säger man att krisberedskapen ska vara 1 vecka, det är den tid som man förväntar sig det kunna ta för staten\kommunerna att skaffa fram ersättare. 5 liter / person och dag blir i vårt fall 120 liter på 1 vecka. Men så kan man få ner den mängden om man tillför ex våtservetter för sanitering. Men visst, ska vi ha en tunna i källaren kan vi egentligen lika bra ha en 120 liters som en 100 liters.
Jag tänkte nog ffa på dryck och matlagning, och att det nog skulle bli en del konserver vid en kris (tex ravioli).
Men ska man diska och tvätta sig så kanske det drar iväg lite, och det är rimligt att ha lite marginal.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Skulle säga att enklaste lösningen är bluecan. Då blir det cry once och sedan vänta 50 år tills du behöver gråta igen. Får ganska många burkar för 3000kr.
 
C cpalm skrev:
De där tunnorna är av polyeten som är svårt att limma. Skulle kolla på en lösning med någon sorts gummipackning.
Vi har plasttunnor utomhus för trädgårdsbevattning. Sambon köpte billigaste kranarna på Jula (tror jag), borrade ett litet hål och bara tryckte in kranarna. Ingen tätning, ingen mutter eller något på insidan. De har suttit fast i ganska exakt 10 år nu och använts flitigt under somrarna, stått ute året om. Blå regnvattentunna med kran, två vattenkannor, röd bensindunk, trädäck och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Par saker att fundera på, vattenbehållare ska vara mörka så att de inte släpper igenom ljus, ljus kan göra vatten otjänligt i längden. Det är troligt att vattnet i flaskan inte är 100% rent och detta speglas antagligen till viss del av datumet. Visst, förvaras det mörkt och kallt så lär det hålla längre än vad datumet säger men personligen hade jag inte varit super sugen på att dricka vatten som är säg 4 år över sin hållbarhetstid.

Allt kommer egentligen ner till ett vågspel, vilken insats är man redo att göra, vilken risk är ok? Själv känner jag att sitter man redan på en kris så vill jag absolut inte åka på ytterligare en kris för att vattnet visat sig vara otjänligt. Beroende på situation kan det trots allt handla om liv och död även om vi pratar om små, små risker.

Personligen hade jag känt mig mycket bekvämare att ge familjen vatten från en tunna som jag byter vatten i 1-2 gånger om året.

Förövrigt tyckte jag det var en bra tanke med att ha 2 typer av vattenreservoarer, en säker för livsmedel och förtäring och en för annat. Såklart väldigt tydligt märkta och där den som inte är för förtäring byts kanske var 5e år utan rengöring. Vi pratar tots allt inte om något super jobb när grejerna väl är på plats.

För min del kommer se om jag kan få till en lösning med 2 fat som är enkelt att underhålla enligt konstens alla regler.
Förvaras flaskorna i källaren, så utsätts det ju enbart för ljus mycket få och korta stunder, då lampan tänds. Vill du vara extra säker så lägger du ett täcke över flaskorna. Om man dessutom använder en flaska då, och då då får du ju omsättning. Då hinner ju ingen flaska bli mer än något år.
Jag kan dessutom garantera att källvatten, som säljs på flaska är betydligt renare än kranvatten. Därmed finns det mycket mindre som kan bli dåligt över tid.
Nästa bit gäller hur det förvaras. Jag är helt söker på att dessa små PET-flaskor är betydligt myvket mer sterila än en 100-liters regnvattentunna. Du kommer iallafall tvingas använda samma typ av rengöring som när man brygger vin. Det blir mycket jobb varje gång. Sist men inte minst är ju också om plasten i dessa plasttunnor lämpar sig för att förvara dricksvatten i? Personligen skulle jag nog hellre använt några "damajeaner" i glas eller plast, som används vid bryggning av vin hemma.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det inte en tveksam metod att lukta på vattnet? Vatten som luktar klor har typiskt bundet klor (kloraminer) och inte fritt klor som kan oxidera smuts. Häller du klor i rent vatten luktar det inte klor eftersom inga kloraminer bildas.
Klorgas i ren form har en lukttröskel mellan 0.2 - 0.4 ppm,

lukttröskel mätt som klorgas (Cl2) är 0.65 ml/l (ppm) för monokloramin i vatten och luftvattenförhållande 0.45,
för dikloramin i vatten är luktröskeln 0.15 ml/l och luftvattenförhållandet 1.52,
och för trikloramin i vatten är lukttröskeln 0.02 mg/l och luftvattenförhållande 435

Trikloramin är det som stinker mest klor vid lägst nivå i vatten då gasen föredrar med stor övervägan luft framför vatten när det är i balans. det är det som också ger klordoften i badhusen för att trikloramin med stor kraft dunstar ut från vattnet...

Det är inte omöjligt att spår av ammonium, nitrater och nitriter i vattnet kan bidra att det bildas kloraminer och den vägen gör doften tydligare - dock brukar man inte vilja ha någon av ammoniumsalterna i mätbar mängd i dricksvatten.

Man har på många håll max ca 0.25 ppm klor i kommunalt vatten just för att folk med känsliga näsor inte skall klaga på att det luktar klor i vattnet och det är för att vattnet inte skall återinfektera sig när det distribueras ut på ledningsnätet i varierande skick och ålder.

Men man kan dricka upp till 5 ppm klor i vatten innan anses dofta för mycket klor eller att det är farligt att dricka även för långsiktig bruk (många städer i tex. USA eller asien ligger kring dessa nivåer i sitt dricksvatten).

Vid 10 ppm brukar det dock dofta för mycket klor för att folk skall vilja dricka det även om det fortfarande inte anses farligt att dricka - det är ungefär den nivån klorbaserade vattenreningstabletter ger om vattnet är obetydligt förorenat som typisk dricksvatten, därav säljs det ofta avklorningstabletter i samband med dessa för typ samma pengar - där en liten knivsudd askobinsyra gör samma jobb.

Lukttröskelnivån för klor i vatten kan man prova själv med klorin (eller annan klorprodukt som inte är parfymerat eller har tensider i sig) utblandat i vatten och klor-mätstickor för poolbruk att själv leta efter sin 'tröskelnivå' för klordoft - för min del ligger det strax under 0.4 ppm där man kan skönja ganska bestämt klordoft gentemot vattnets egna doft medans 1 ppm känns rätt tydligt (ungefär den nivån man brukar ha i poolvatten).

---

Klorin ur flaskan luktar relativt lite klor av anledningen att lösningen är kraftigt basisk - vilket det blir naturligt när koksalt elektrolyseras med legerade titanelektroder - där kloret kommer på den positiva elektroden (vätskan kring elektroden blir klart synligt gulgrön och det börja dofta starkt klor på den sidan, negativa sidan fäller ut natrium men när det är i vatten så omvandlas det omedelbart till natriumhydroxid och den negativa elektrodens omedelbara närhet blir kraftigt basiskt - vid hypoklorit-tillverkning så blandas elektrolyten om hela tiden undre elektrolysen vid sval temperatur så att kloret (och bildade underklorsyran) neutraliseras av den bildade akaliet och det blir natriumhypoklorit då en svag syra (underklorsyran) och stark bas (NaOH) bildar en starkt basisk salt.

När det är kraftigt basiskt så är andelen underklorsyra väldigt liten då den är 'neutraliserad' av starka basen till att bli natriumhypoklorit.

det är först vid utspädning i vatten och pH sjunker som andelen underklorsyra ökar och underklorsyra och fri klor är i sin tur i balans med varandra och kvoten mellan dessa mycket beroende på pH-nivå - och då underklorsyran är en svag syra och det tillsätts en starkare syra till lösningen så omvandlas underkloryran till fri klorgas istället - därav varningen att inte blanda klorin med sura rengöringsmedel och syror.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Klorgas i ren form har en lukttröskel mellan 0.2 - 0.4 ppm,

lukttröskel mätt som klorgas (Cl2) är 0.65 ml/l (ppm) för monokloramin i vatten och luftvattenförhållande 0.45,
för dikloramin i vatten är luktröskeln 0.15 ml/l och luftvattenförhållandet 1.52,
och för trikloramin i vatten är lukttröskeln 0.02 mg/l och luftvattenförhållande 435

Trikloramin är det som stinker mest klor vid lägst nivå i vatten då gasen föredrar med stor övervägan luft framför vatten när det är i balans. det är det som också ger klordoften i badhusen för att trikloramin med stor kraft dunstar ut från vattnet...

Det är inte omöjligt att spår av ammonium, nitrater och nitriter i vattnet kan bidra att det bildas kloraminer och den vägen gör doften tydligare - dock brukar man inte vilja ha någon av ammoniumsalterna i mätbar mängd i dricksvatten.

Man har på många håll max ca 0.25 ppm klor i kommunalt vatten just för att folk med känsliga näsor inte skall klaga på att det luktar klor i vattnet och det är för att vattnet inte skall återinfektera sig när det distribueras ut på ledningsnätet i varierande skick och ålder.

Men man kan dricka upp till 5 ppm klor i vatten innan anses dofta för mycket klor eller att det är farligt att dricka även för långsiktig bruk (många städer i tex. USA eller asien ligger kring dessa nivåer i sitt dricksvatten).

Vid 10 ppm brukar det dock dofta för mycket klor för att folk skall vilja dricka det även om det fortfarande inte anses farligt att dricka - det är ungefär den nivån klorbaserade vattenreningstabletter ger om vattnet är obetydligt förorenat som typisk dricksvatten, därav säljs det ofta avklorningstabletter i samband med dessa för typ samma pengar - där en liten knivsudd askobinsyra gör samma jobb.

Lukttröskelnivån för klor i vatten kan man prova själv med klorin (eller annan klorprodukt som inte är parfymerat eller har tensider i sig) utblandat i vatten och klor-mätstickor för poolbruk att själv leta efter sin 'tröskelnivå' för klordoft - för min del ligger det strax under 0.4 ppm där man kan skönja ganska bestämt klordoft gentemot vattnets egna doft medans 1 ppm känns rätt tydligt (ungefär den nivån man brukar ha i poolvatten).

---

Klorin ur flaskan luktar relativt lite klor av anledningen att lösningen är kraftigt basisk - vilket det blir naturligt när koksalt elektrolyseras med legerade titanelektroder - där kloret kommer på den positiva elektroden (vätskan kring elektroden blir klart synligt gulgrön och det börja dofta starkt klor på den sidan, negativa sidan fäller ut natrium men när det är i vatten så omvandlas det omedelbart till natriumhydroxid och den negativa elektrodens omedelbara närhet blir kraftigt basiskt - vid hypoklorit-tillverkning så blandas elektrolyten om hela tiden undre elektrolysen vid sval temperatur så att kloret (och bildade underklorsyran) neutraliseras av den bildade akaliet och det blir natriumhypoklorit då en svag syra (underklorsyran) och stark bas (NaOH) bildar en starkt basisk salt.

När det är kraftigt basiskt så är andelen underklorsyra väldigt liten då den är 'neutraliserad' av starka basen till att bli natriumhypoklorit.

det är först vid utspädning i vatten och pH sjunker som andelen underklorsyra ökar och underklorsyra och fri klor är i sin tur i balans med varandra och kvoten mellan dessa mycket beroende på pH-nivå - och då underklorsyran är en svag syra och det tillsätts en starkare syra till lösningen så omvandlas underkloryran till fri klorgas istället - därav varningen att inte blanda klorin med sura rengöringsmedel och syror.
Intressant. Jag måste läsa ett par gånger till innan jag har processat detaljerna.

Det jag själv noterar är att 0,5ppm fritt klor (jag doserar natriumhypoklorit) i poolen typiskt inte luktar klor, men bundet klor (jag är lite osäker på vilken av kloraminerna, alla kanske?, jag mäter här) ger direkt en lukt. Samma sak om man är smutsig (svettig osv) och hoppar i vattnet så luktar man tämligen omgående "klor". Genom automatiskt reglerad dosering slipper jag dock uppbyggnad av bundet klor och en uv-lampa hjälper även till där.

Man kan ju också konstatera att jag borde kunna dricka poolvattnet utan större problem. Skulle vara intressant att göra ett vattenprov mitt i sommaren för att se hur mycket annat som finns i vattnet. PH, klor osv kan jag mäta själv.
 
I
A AG A skrev:
Förvaras flaskorna i källaren, så utsätts det ju enbart för ljus mycket få och korta stunder, då lampan tänds. Vill du vara extra säker så lägger du ett täcke över flaskorna. Om man dessutom använder en flaska då, och då då får du ju omsättning. Då hinner ju ingen flaska bli mer än något år.
Jag kan dessutom garantera att källvatten, som säljs på flaska är betydligt renare än kranvatten. Därmed finns det mycket mindre som kan bli dåligt över tid.
Nästa bit gäller hur det förvaras. Jag är helt söker på att dessa små PET-flaskor är betydligt myvket mer sterila än en 100-liters regnvattentunna. Du kommer iallafall tvingas använda samma typ av rengöring som när man brygger vin. Det blir mycket jobb varje gång. Sist men inte minst är ju också om plasten i dessa plasttunnor lämpar sig för att förvara dricksvatten i? Personligen skulle jag nog hellre använt några "damajeaner" i glas eller plast, som används vid bryggning av vin hemma.
Bara för att vatten är hämtat från "vattenkälla" betyder naturligtvis inte att det är renare än kranvatten. Generellt anser att källvatten renas huvudsakligen av naturen men det är långt ifrån allt som naturen kan rena vattnet från, det är inte otänkbart att man renar källvatten ytterligare efter att man plockat ut det.

När det gäller kranvatten så kan man vara säker på att det gått igenom en större reningsprocess. Hur bra den är beror helt på hur det görs och sköts men generellt är svenskt kranvatten mycket bra.

Man ska också veta att det kan vara en nackdel att vattnet inte är behandlat, detta är inget som säger att källvatten håller längre än kranvatten, det kan lika bra vara tvärtom, särskilt om kranvattnet är förbehandlat med ex klor eller liknande och särskilt om källvattnet inte är så rent som man tror.

När det gäller min tänkta lösning med att förvara kranvatten i tunna så har jag redan nämnt att det måste vara en livsmedelsgodkänd tunna vilket regntunnor inte är. All plast bryts ner men plast som är livsmedelsgodkända bryts ner långsammare sen kan det såklart fortfarande finns en variation. Smakar man plast så kan man vara säker på att behållaren har läckt plast(microplaster). ingen vill dricka vatten med plast men det finns många andra saker man inte häller vill ha i sitt vatten och som kan vara långt sämre för kroppen.

Som sagt, är man redan i en kris vill man inte åka på ytterligare en kris med kontaminerat vatten för hela familjen.

Gör man som du säger att man byter ut sina PET-flaskor varje år så lär det såklart inte vara några problem. Men personligen hade jag inte druckit vatten från PET flaska som legat i 5+ år.

Vi köper aldrig vatten på flaska just för att kranvattnet är så pass bra som det är.
 
Har läst någonstans att en - två droppar klorin original i en halv liter vatten som får stå ca 10 minuter renar vattnet lika bra som dyra vattentabletter. Lite citron tar bort smaken från klorinet. Klorin verkar hålla i evighet, men tror det finns ett bäst före datum på tabletterna.

Tror det var en sida om just vatten och rening. Typ prepping sida.

För er som inte orkade kolla min länk om portabelt handfat så kommer det en bild här. Man kan hänga slangen ner i en hink så får man vatten till toastolen också. Den är himla bra att ha, man kan tvätta sig genom att trö på den svarta pumpmojängen.
 
  • Portabel handtvättstation med fotpump, två containrar, en för rent och en för smutsigt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Klorin, blir sämre med tiden. Klor för polen är ett bättre alterniv till dyra tabletter.
 
G g.kraft skrev:
Klorin, blir sämre med tiden. Klor för polen är ett bättre alterniv till dyra tabletter.
Jag har klorin fortfarande kvar från slutet av 1990-talet - visst det är lite svagare än det man köper idag men inte så mycket att man behöver ta dubbel dos för samma verkan - det är förvånansvärt hållbart över tiden, här typ 25 år... sedan om det gäller generellt eller för just batchen klorin jag har kan jag dock inte svara på.

Skulle tro att mer konc. natriumhypoklorit i vattenlösning för pool-bruk sönderfaller fortare till en början av sin högre koncentration, men att sönderfallstakten planar ut efter någon eller några år.

När man labbar med detta så är det bra att ha en färsk rör med poolstickor för klormätning för en dryg 50-lapp eller så - men observera att dessa stickor åldras fortare och visar fel (blir mer okänslig) och det bara inom ett par år, än att klorinet minskar mycket i klorhalt på flaskan och de torra pool-kemikalierna i pulver och granulatform har i princip obegränsad livstid så länge de förvara torra. En 1kg burk som biltemas 36-472 (kanske är ersatt med annat idag) med natriumdiklorisocyanurat räcker till många tusen liter vatten, ja kanske flera tiotal tusen liter vatten och är också samma ämne som används i klorerande vattenreningstabletter...

För en liter vatten behöver man typ 1-2 små sockerkristallstora granulatkorn för att nå över en ppm klor och definitivt märkbar klordoft. - det är så lite att man i princip behöver hantera praktiskt på minst 10-litervolymer om man ens skall prata om en mycket liten knivsudd eller en litet spadtag med skaftet på en rektangulär tandpetare i trä för mängden...

Är det mer regelbunden användning kanske man få lösa upp en kryddmått granulat i en liter vatten och sedan hälla i någon eller ett par ml av det per 15-25 liters dunk med vatten tills man uppnått önskad klornivå, kontrollerad med mätsticka för det förvarade vattnet. och så länge det fortfarande luktar något av klor i dunk-pipen eller mätas klornivå med mätsticka vid kontroll halvår senare och längre så är vattnet inte infekterat av oönskade magproblematiska bakterier.

Som sagt kolla med pool-testremsor för att få grepp om lämplig dosering - och glöm inte att köpa någon eller ett par kryddpåsar med askobinsyra för att med några kristallkorn av det få bort kvarvarande klordoft och klorsmak vid senare användning då somliga människor är jättekänsliga för det.

citronskiva i vattnet gör samma sak som askorbinsyra när det gäller att ta bort klordoft och smak då citron innehåller askobinsyra (även kallad C-vitamin)


---

Även fin källvatten har en massa organiskt material med sig som oönskade magpåverkande bakterier kan leva på under lång tid framöver medans kommunalt vatten har redan en smula klor i sig (<= 0.25 ppm) och kan stå i dunk utan degradering betydligt längre tid än obehandlad källvatten i dunk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Skulle tro att mer konc. natriumhypoklorit i vattenlösning för pool-bruk sönderfaller fortare till en början av sin högre koncentration, men att sönderfallstakten planar ut efter någon eller några år
Ner till 4% går det rätt fort (gott och väl inom året från 10-12%) därefter händer iprincip ingenting över tid. Så den som använder hypo i poolen måste vara rätt noga med att köpa färska produkter.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ner till 4% går det rätt fort (gott och väl inom året från 10-12%) därefter händer iprincip ingenting över tid. Så den som använder hypo i poolen måste vara rätt noga med att köpa färska produkter.
Klorin (dvs. Klorin Orginal, då det numera också fins parfymerade versioner) ligger på 27 gram natriumhypoklorit per liter (2.7 % natriumhypoklorit eller motsvarande 1.2 % klor när det vid lägre pH vid utspädning har blivit fri klor) - och det är just det och vatten och inget annat, ingen parfym, inga tensider.

1 liter klorin kan alltså höja drygt 1 ppm i klorhalt på 10000 liter vatten eller en kryddmått (1 ml) per 10 liter vatten

Andra märkens klorprodukter liknande användning som klorin för rengöring har ofta tensider och parfym i sig också och är då inte lämplig för att användas för vattendesinfektion - så det gäller att välja sina produkter och läsa deras säkerhetsdatablad noga då det måste stå i denna om det fins tensider och/eller parfymer.

---

När man räknar volym som droppar så är 1 droppe definierad som 1/20-dels ml när det är vattendroppar, dvs. 20 droppar på 1 ml, även om jag tycker att det kan bli 25 droppar på 1 ml ibland, lite beroende på vätskans ytspänning och droppflaskans spets i utformning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
X xxargs skrev:
citronskiva i vattnet gör samma sak som askorbinsyra när det gäller att ta bort klordoft och smak då citron innehåller askobinsyra (även kallad C-vitamin)
Mycket bra inlägg då jag tvivlar på att kaffet bryggt på renat vatten smakar så gott med en citronskiva. Askobinsyra smakar förhoppningsvis inget särskilt?
 
Bowser
Jag har en tanke på att skaffa en sån här och hänga i huset där vatten behövs och ta vatten från poolen. På sommaren är ju reningen igång och på vintern växer det ju inget så länge det är kallt.
Eller finns det nackdelar med den idén som jag missar?
 
  • Blå, bärbar tygpåse med vattenfilter, kapacitet 6 liter, märket Katadyn BeFree, pris 1519 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Mycket bra inlägg då jag tvivlar på att kaffet bryggt på renat vatten smakar så gott med en citronskiva. Askobinsyra smakar förhoppningsvis inget särskilt?
inte en liten knivsudd på kanske flera liter vatten - men annars är askobinsyra en organisk syra på samma sätt som citronsyra och vinsyra och sänker vattnets pH, dvs i lite större mängd gör vattnet lite mer syrligt.

Askorbinsyrans namn kommer från 'a skorbio' vilket betyder ungefär 'mot skörbjugg' vilket var ett jättebekymmer inom sjöfart på 1800-talet och tidigare och många sjömän dog av det under längre seglatser och typ halva besättningar kunde stryka med och resten hade i princip inga tänder kvar då askobinsyran är nödvändig för att hålla olika bindeväv i skick (inklusive det som håller fast tänderna) och människan och många av primaterna kan inte syntetisera denna i kroppen pga. ett 'genfel', utan är beroende att det kommer med maten. Även vissa proteiner från vissa djurarter behöver hjälp av askorbinsyra för att kunna göras duglig för kroppen och det fins kända fall bland trapper i USA som svalt ihjäl fast man käkade mycket hare och kaninkött - hade de lagt i lite granbarr när de kokade bytena så hade överlevnadschansen förbättrats mycket då färsk granbarr har askobinsyra i sig.

det andra problemet med att leva på enbart hare/kaninkött är dess nästan dess helt obefintliga fettmängd och för att hantera proteiner i en mycket proteinrik kost så behöver det stödeldas med lite fett i ämnesomsättningen.

Det finns alltså fler anledningar att ha någon kryddpåse med askobinsyra då om man inte äter mycket potatis (som är C-vitaminkällan no. 1 i norden) utan mest spannmålsprodukter och köttprodukter och inte säkrar grönsaker under en längre tid så kan det bli brist på C-vitamin.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.