R
F fribygg skrev:
Hur många containers får TS ställa nu?
Finns inget antal, vad är du ute efter?
 
E eplgh skrev:
Med tanke på hur mycket som är förbjudet enligt ovan gissar jag att en container som står för länge inte riktigt är ok (om den inte går som friggebod)...
Jag tänker att det är utmärkt att söka bygglov om man likt TS vill ställa upp container/containers vid ett befintligt hus, om någon av grannarna då störs och anmäler är det tryggt att veta att de får stå på platsen och hur länge man får ha dem kvar.
 
Känner mig nödgad att inflika här:

Det är kommunen på den aktuella orten som avgör vad som kan tänkas gälla, antingen genom detaljplanen eller genom en bedömning (tjänsteman). Det betyder, förstås, att något som är ok i en del av landet inte nödvändigtvis är ok i en annan.

Exempel från Värnamo kommun:

Du behöver inte bygglov om du​

  • ställer upp en container på din egen tomt i samband med renovering under en begränsad tid (1-6 månader)
  • ställer upp en container i ett industriområde, inom pågående verksamhet och du placerar containern minst 4,5 meter från fastighetsgränsen.

Du behöver alltid bygglov om​

  • det är fler än en container
  • dessa containrar ska stå på platsen längre tid än 6 månader.
Exempel från Varbergs kommun:

Container​


En container kräver oftast bygglov om den är uppställd under en längre period och kan upplevas som varaktig.

En container kan vara bygglovspliktig antingen som en byggnad eller som ett upplag, beroende på hur du ska använda den. Det är därför viktigt att byggnadsnämnden får reda på hur containern ska användas. Om den till exempel ska användas som förråd, kommer den troligtvis att bedömas som en byggnad. Om den i stället ska användas för att lagra material eller avfall kommer den förmodligen att bedömas som ett upplag.



Boverket skriver vidare (se stycket om detaljplanen):


Det krävs inte bygglov för att i omedelbar närhet av ett en- och tvåbostadshus ställa upp högst två fritidsbåtar, husvagnar och/eller husbilar. Uppställningen får dock inte ske utan bygglov vid en särskilt värdefull byggnad eller inom ett särskilt värdefullt område eller om det finns en utökad lovplikt i detaljplan eller områdesbestämmelser.


Regelverken som kommunerna har att stödja sig på i sina bedömningar hittar ni här (en bit ner på sidan):

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...v-for-anlaggningar/upplag-och-materialgardar/

Först och främst ska de avgöra om det är ett upplag eller en byggnad, därefter kan de följa respektive regelverk.

Det är inte alltid svart på vitt och ja eller nej…

Mvh
Cert. KA
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
Har också varit med om att en bygglovshandläggare godkänt en åtgärd, medan en annan handläggare i samma kommun har gjort en annan bedömning vid ett senare tillfälle i ett likadant projekt.

Rättsosäkert? Ja, kanske men likaväl ett faktum.
 
P Phastey skrev:
Har också varit med om att en bygglovshandläggare godkänt en åtgärd, medan en annan handläggare i samma kommun har gjort en annan bedömning vid ett senare tillfälle i ett likadant projekt.

Rättsosäkert? Ja, kanske men likaväl ett faktum.
Det är tryggare att ha ett bygglov och se till att containeruppställningen följer lovet även om @Rejäl anser det onödigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
R
Det betyder inte att en enskild kommuntjänsteman har rätt i sin bedömmning..
Vid byggnation på sin egen tomt har jag svårt att se att bygglov krävs för en container eller två..som är avsedda till bygget..
 
R Rejäl skrev:
Det betyder inte att en enskild kommuntjänsteman har rätt i sin bedömmning..
Vid byggnation på sin egen tomt har jag svårt att se att bygglov krävs för en container eller två..som är avsedda till bygget..
Självklart kan de ha fel - men de har oftast tolkningsföreträde tyvärr.

Nej, det behövs förstås inte. Åtminstone inte under sex månader i Värnamo enligt ovan 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det betyder inte att en enskild kommuntjänsteman har rätt i sin bedömmning..
Vid byggnation på sin egen tomt har jag svårt att se att bygglov krävs för en container eller två..som är avsedda till bygget..
Men även om du inte ser behovet rekomenderar jag TS att söka bygglov för att slippa oroa sig om och när grannarna blir störda och anmäler uppställningen.
 
  • Gilla
  • Haha
Phastey och 1 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Men även om du inte ser behovet rekomenderar jag TS att söka bygglov för att slippa oroa sig om och när grannarna blir störda och anmäler uppställningen.
Är man osäker som person så får man givetvis göra det..
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vid byggnation på sin egen tomt har jag svårt att se att bygglov krävs för en container eller två..som är avsedda till bygget..
Jag kan ju självklart ha missuppfattat när jag utgår från att TS ska flytta till ett befintligt hus och inte till nån byggplats.
 
F fribygg skrev:
Men du @ Rejäl som jobbar med detta yrkesmässigt borde ju veta vad som gäller och enligt vilka regler man får ställa upp containrar.
 
R
F fribygg skrev:
Jag kan ju självklart ha missuppfattat när jag utgår från att TS ska flytta till ett befintligt hus och inte till nån byggplats.
Men fortfarande var det du som skrev:

”Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.”
 
R Rejäl skrev:
Men fortfarande var det du som skrev:

”Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.”
Javisst, att du tycker annorlunda gör det ju inte det mindre lämpligt för TS att söka bygglov.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är man osäker som person så får man givetvis göra det..
TS får självklart söka lov även om han inte är osäker som person, det kan vara bra att ha tillstånd om och när grannarna börjar störas av uppställningen och anmäler containeruppställningen.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Grannar kan alltid anmäla, vill man då slippa oroa sig för följderna kan det vara bra att ha ett giltigt bygglov oavsett om det är en husvagn eller container man ställt upp på sin fastighet.
F fribygg skrev:
Va bra, då kan TS gå på ditt uttalande att det är onödigt att söka bygglov och förhoppningsvis blir TS uppställning inte anmäld till kommunen av någon som störs.
Vet du hur många fordon, maskiner och containrar TS får ställa upp på sin fastighet?
Jag vet inte hur du gör, men jag söker inte bygglov för fordon eller mina egna husvagnar som står på min tomt..
Men du kanske är så skitnödig att när grannen ens tittar på din tomt så ringer du kommunen och rådfrågar om allt och försöker få bygglov till allt😂
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.