Jag var på en föreläsning om beredskap och vad man ska tänka på.
En sak som jag inte tänkte på var att lufta ur dunkarna och ALDRIG låta kranen/slangen man fyller på med röra vid öppningen (dock ganska självklart när man tänkt efter 😂.

Vi (är fyra plus hund) har 1st 20l och 4 st 10l som är fyllda och står i källaren. Har även köpt stilla vatten på flaska (lång hållbarhet) och ska införskaffa en större dunk för ’annat vatten’ dvs inte för att dricka. Byter vatten 2 gånger per år och det som töms ut används för vattning.

Det man ska tänka på är att det kan vara tungt att bära om man ska hämta vatten i nödvattentank, en 10/20 liters är ganska ok för en frisk person som inte behöver gå för långt.
 
Jag hade i ett första skede monterat in en eller två stora hydroforer på säg 1000l vardera med en backventil direkt efter vattenmätaren, på så sätt så omsätter man alltid vattnet i tankarna. Vill man sedan ta steget längre och inte riskera att få in kontaminerat vatten vid en extremhändelse så kan man ha en ventil på inkommande vatten som manuellt eller elektroniskt fyller upp systemet när man önskar. Allt handlar om riskbedömning, jag skulle säga att man kommer långt bara med hydrofor och backventil... När är det säkert att fylla upp tankarna, ska man provta vattnet varje gång man har fyllt upp innan man börjar konsumera vattnet?
 
I
N NoOne2k skrev:
Jag hade i ett första skede monterat in en eller två stora hydroforer på säg 1000l vardera med en backventil direkt efter vattenmätaren, på så sätt så omsätter man alltid vattnet i tankarna. Vill man sedan ta steget längre och inte riskera att få in kontaminerat vatten vid en extremhändelse så kan man ha en ventil på inkommande vatten som manuellt eller elektroniskt fyller upp systemet när man önskar. Allt handlar om riskbedömning, jag skulle säga att man kommer långt bara med hydrofor och backventil... När är det säkert att fylla upp tankarna, ska man provta vattnet varje gång man har fyllt upp innan man börjar konsumera vattnet?
Skulle inte kalla det extrem händelse, händer lite då och då att olika områden får koka sitt vatten faktiskt.

Man kan såklart göra hur snygga lösningar som helst, frågan är bara vad det kostar. Det du pratar om låter som att det kan kosta 3000-4000 kr för att få det installerat? Då känns ett fat vatten klart billigare och inte särskilt jobbigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Hur blir rent vatten "dåligt"?
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Skulle inte kalla det extrem händelse, händer lite då och då att olika områden får koka sitt vatten faktiskt.

Man kan såklart göra hur snygga lösningar som helst, frågan är bara vad det kostar. Det du pratar om låter som att det kan kosta 3000-4000 kr för att få det installerat? Då känns ett fat vatten klart billigare och inte särskilt jobbigt.
Nästan alltid sitter det en backventil i vattenmätaren, så det man behöver är platsen att ställa hydroforen och någonstans att koppla in den. En t-koppling och någon meter rör/flexibel Anslutningsslangar sen så är man hemma. Begagnade hydroforer dyker upp i parti och minut nästan gratis, rör och någon koppling är någon hundralapp beroende på förutsättningarna samt någon timmes jobb för en vvsare om man inte gör det själv. Och då sköter det sig i princip självt och man har alltid färskt vatten i tanken.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har 4x20l dunkar som jag byter vatten i när jag kommer ihåg.

Är lite omständligt att kånka 10m när de ska tömma och fyllas, kanske får hitta på en annan lösning som gör att de kan stå kvar på plats 🤔
Bygg en vagn på hjul och sätt dom på
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Richard Möller Richard Möller skrev:
Bygg en vagn på hjul och sätt dom på
Också en lösning!
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Min fru har 4 PET-flaskor med vatten i frysen.
Jag är inte så nöjd med den lösningen men har inte kommit på något bättre. 🙈

100L känns spontant som en hel del vatten (under en kris).
Hur omsätter du dessa mängder under blott en vecka?
har också vatten i petflaskor men i källaren som är sval vattnar med dom om några månader och byter då
 
Vi blev utan vatten i fjol sedan pumpen la av. Då gick vi ut till nickepumpen på tomten och fyllde våra Dunken Donje och en mjölka tina. Skita fick vi göra på utedasset.

Nyligen gick varmvattenberedaren åt helv...så vi var tvungna att stänga inkommande vatten tills brorsan kommit och hjälpt oss med hur vi skulle ta oss förbi beredaren och få kallvatten så länge. Under tiden hade vi redan Dunken Donje dunkar i källaren med vatten. Bara att bära upp å sätta på diskbänken. Sedan asade jag in vårt portabla handfat från utedasset så vi kunde tvätta oss inomhus. Detta funkade bra.

Varmvatten fick vi genom Te-kokaren. Eller från cisternen i vedspisen.

https://www.sunwind.se/alla-produkter/vatten/badrumsmobler/handfat-easy

Lite spännande vad som ska gå åt he.. nästa gång. ;)

Man börjar vänja sig så det är inte så panikigt längre.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vatten som förvaras mörkt och svalt blir aldrig dåligt.
 
  • Vattenflaska, ironisk text, "bäst före 2014", ålderdomligt filtrerat vatten, memeformat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur blir rent vatten "dåligt"?
Det blir dåligt för att det inte är helt rent.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Köpte några 6-pack 1,5l på lidl. De håller bra många år och på kampanj var det väldigt billigt. Tror jag betalade 30:- för 9l. Några i frysen som omsätts som kylblock på sommaren.

[bild]
Det här skulle jag säga är den bästa lösningen. Köp 10 stycken, så har man 90 liter. Står de i källaren, så håller de säkerligen i 5 år. Men å andra sidan är det gott med källvatten till maten ibland. Perfekt om man dricker 1-2 flaskor i vecken. När ett sexpack är slut, köper man ett nytt, och ställer längst bak. Om man bara omsätter lite så hinner det absolut inte bli gammalt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
I
Par saker att fundera på, vattenbehållare ska vara mörka så att de inte släpper igenom ljus, ljus kan göra vatten otjänligt i längden. Det är troligt att vattnet i flaskan inte är 100% rent och detta speglas antagligen till viss del av datumet. Visst, förvaras det mörkt och kallt så lär det hålla längre än vad datumet säger men personligen hade jag inte varit super sugen på att dricka vatten som är säg 4 år över sin hållbarhetstid.

Allt kommer egentligen ner till ett vågspel, vilken insats är man redo att göra, vilken risk är ok? Själv känner jag att sitter man redan på en kris så vill jag absolut inte åka på ytterligare en kris för att vattnet visat sig vara otjänligt. Beroende på situation kan det trots allt handla om liv och död även om vi pratar om små, små risker.

Personligen hade jag känt mig mycket bekvämare att ge familjen vatten från en tunna som jag byter vatten i 1-2 gånger om året.

Förövrigt tyckte jag det var en bra tanke med att ha 2 typer av vattenreservoarer, en säker för livsmedel och förtäring och en för annat. Såklart väldigt tydligt märkta och där den som inte är för förtäring byts kanske var 5e år utan rengöring. Vi pratar tots allt inte om något super jobb när grejerna väl är på plats.

För min del kommer se om jag kan få till en lösning med 2 fat som är enkelt att underhålla enligt konstens alla regler.
 
Jag har en silltunna i plast, 180 liter, som jag skurat ur och spolat ur med högtrycks hetvatten 3 gånger innan jag fyllde den. Verkar ha fungerat för jag har inte märkt någon smak när jag provsmakat det när jag bytt vatten i tunnan. Det är onödigt att montera kran på kärlen. Lika bra att använda hävert. Skulle jag behöva vattnet kommer jag att borra hål i locket som passar en livsmedelklassad silikonslang jag har. Som "kran" kommer jag använda en universalklämma (limklämma?) Tunnan förvarar jag i lägenhetsförrådet i källaren stående på en bänk gjord för ändamålet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.