M mortimer skrev:
Ren spekulation nu.... vad tror ni alla härinne att det kommer för besked på fredag via Skatteverket ?
Jag har nästan hela tiden trott och hoppats på att de meddelar att man i stort får använda sitt batteri som man vill för att få grönteknik. Men sista dagarna börjar jag lite tveka på mig själv och att det istället kommer något besked att utbetalningar stoppas i avvaktan på prövning i Förvaltningsrätten eller att regering kommit med mer besked.
Myndigheterna är skyldiga att följa lagstiftningen. Så det är viktigt att lagar är skrivna så det är tydligt vad som avses. Vet inte riktigt om det är så i det här fallet. Men lagstiftarna tänkte nog inte på FCR-D fallet. Annars hade man nog sett till att inkludera eller exkludera det, beroende på vad man vill.

Jag tvivlar ju på att lagstiftarna vill ge skattereduktion för FCR-D tjänst.
 
Jag gissar att man ville ha in batterier i systemet för att få mer systemnytta av solcellerna. Något de totalt misslyckades med. Systemnyttan för genom elhandel eller balanstjänster. Nu har dock batterierna blivit så pass populära att det börjar blir orimligt att inkludera de bitarna. Det är nog dags att ta bort stödet som aldrig borde ha införts.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har ju varit med i en grupp på Facebook under några månader men lyckades trampa någon administratör på tårna igår så de blev sura och uteslöt mig från gruppen. Jag har dock sugit åt mig av all kunskap som finns och framkommit där likt en 6åring som är att likställa en tvättsvamp. Så delar med mig av det jag kan komma på.

Sedan ett par veckor har Checkwatt problem med utbetalningarna, framförallt de som har Swedbank. Checkwatt har informerat på olika sätt att det beror på systembyte men det är många som inte fått sina självfakturor för okt, nov och dec. Allt hanteras ju via deras installationspartners och som kund kan man inte komma i kontakt med Checkwatt. Det är ju stora summor som allt handlar om också så tittar man på deras hemsida över personalen där kan man fundera lite på om de har resurserna för att hantera allt från ekonomi till support. Det skrivs kontinuerligt att supporten tar väldigt lång tid för merparten; sen finns det de som det går fortare för också.

För många är detta ju en investering på brutto 150-200.000kr så det gäller ju att tänka sig för. Många partners vill dela upp offert+faktura mellan CM10 modul resp. batteri+växelriktare just för att det ska bli enklare att kringgå Skatteverket om det nu blir besked på fredag att grönteknik inte är berättigat för stödtjänster.

Sen vi vi inte vad SVKs marginalprissättning kommer innebära som införs 1e februari; där alla elhandelsleverantörer/balansansvariga får det högsta budet. Bjuder Kalle 1kr/kw medans Nisse bjuder 2kr så får både Kalles och Nisses kunder 2kr/kw.

Checkwatt gick ju ut med en siffra om hur många hembatterianläggningar de har och prognosen frammåt. Vill minnas de uppgav att de har 8000st (aktiva inkl. de i kö) anläggningar idag och förväntar sig att ansluta 4000st/MÅNAD under år 2024. SVK upphandlar ju mer FCR men beroende på beskedet från Skatteverket så kommer ju motsvarande upphandlad volym fördelas på flera kunder/anläggningar

Så det gäller att tänka till mer än en gång vilken risk man vill ta.

Sen är det som jag troligen skrivit innan fler aktörer som står i startgroparna; Tibber Homevolt, Emaldo, Varberg energi, Sveasolar(tror de skulle använda Homevolt), 1komma5 med sin enphase lösning, Greenely med Pixii home.

Därtill är det många stora aktörer som bygger egna stora batterilager som innebär än fler som ska dela på kakan som ger upphov till en typ av utspädning.

Ersättningen som många fått nu under nov-januari vad jag kunnat följa för SE4 har legat på 2-5kr/kw, men det är normalt för denna tiden hävdar många.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ersättningen som många fått nu under nov-januari vad jag kunnat följa för SE4 har legat på 2-5kr/kw, men det är normalt för denna tiden hävdar många.
Är det per dygn och kW?
Dvs cirkus 3.50 kr/kW och dygn?

Någon med 5 kW batteri får då 17.50 /dygn. I snitt.
 
20min är det väl på den snabba reglerkraften.
 
D daVinci skrev:
Är det per dygn och kW?
Dvs cirkus 3.50 kr/kW och dygn?

Någon med 5 kW batteri får då 17.50 /dygn. I snitt.
Stämmer utmärkt.
Har du t.ex en anläggning med effekt 10kw och ersättning från Checkwatt på 4kr/kw/dygn så får du 40kr det dygnet. Håller den ersättningen i sig blir det då ca 1200kr/mån. Statistik över mars-aug visar dock 3år tillbaka har varit betydligt högre p g.a att det är då effekten behövs som mest av SVK.
 
Som ni antagligen redan vet så återkom skatteverket redan i torsdags med sitt uppdaterade besked i batterifrågan. De vidhöll i princip sitt tidigare fastställande att batterilagring med "grönt avdrag" endast får användas till att lagra egenproducerad energi från solceller. Så här skriver de:

"För att skattereduktion ska kunna medges krävs att de installerade batterierna uteslutande eller så gott som uteslutande används för att lagra egenproducerad el för hushållets användning vid ett senare tillfälle" (2024 01 25)

Den skillnad som står att läsa gentemot tidigare är följande textsnutt "uteslutande eller så gott som uteslutande". Detta skrivning öppnar upp för otydligheter då uttrycket "så gott som" saknar definition. Jag tror att olika användare kommer att läsa och kanske använda detta på vitt skilda sätt och skatteverket blir då tvungna att tydligare definiera vad de egentligen menar.

Jag hade fel i mitt förhandstips att något förnuft skulle tas till fånga. Jag kanske hade för höga tankar om att politiken skulle tala förnuft med skatteverket eller att de skulle klara av detta på en så pass kort tid som stod till förfogande

Tiden får utvisa hur detta faller ut i slutändan!
 
Skatteverket måste följa lagen. De kan inte hitta på egna regler.
 
Finns en artikel i Ny Teknik om batteriparker. Dvs de som byggs av företag.
https://www.nyteknik.se/energi/unik...r-okar-enormt-risk-for-overetablering/4230110
Dels kan man se att det är mycket batterikapacitet på gång. Och de flesta byggs med C=1. Dvs man tänker sig leverera stödtjänster till SvK.

En av de intervjuade säger:
Stödtjänstmarknaden mättas väldigt snabbt,
Därför uppger de olika intervjuade att man ser annan användning för det egna batterilagret.

Men om det är så att stödtjänsterna mättas så lär ersättningen krympa. Kanske rejält. Och därmed skulle det kanske vara en mindre lyckad affär att köpa batteri idag. Även med bidrag.
Detta baserat då på prognosen att stödtjänsterna mättas snabbt. Och att då ersättningen krymper.
 
Priserna kommer sannolikt att gå ner så att det blir ungefär samma lönsamhet som att lagra el.
 
Allt är en gissning på olika hög nivå. Den som lever får se helt enkelt.

Många indikationer verkar dock peka mot att man bör avstå från att investera i batterilagring idag.
 
Man ska i alla fall inte räkna med att tagens inkomstmöjlighet finns kvar särskilt länge. Men det kan ju finnas andra orsaker. Att man vill ha hög beredskap om det blir stora problem med elnätet tex. Vissa är beredda att betala bra för den tryggheten.
 
B
Om tillgången på batterier för stödtjänster ökar med 30 gånger, så lär priset per kW kraftigt sjunka.

Utöver nytekniks genomgång så tillkommer ju hemmabatterier. Utfallet där från skatteverket var ju 1.3 miljarder i bidrag för 2023. Kan det vara drygt 200MW i kapacitet på hemmabatterier?

Eftersom det inte är så stor rörlig kostnad för att tillhandahålla stödtjänsterna har jag en känsla av att priset på stödtjänster kommer sjunka rätt snabbt om tillgången är klart större än efterfrågan på batterier.

Jag skulle vara försiktig med att gå in på marknaden nu.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om tillgången på batterier för stödtjänster ökar med 30 gånger, så lär priset per kW kraftigt sjunka.

Utöver nytekniks genomgång så tillkommer ju hemmabatterier. Utfallet där från skatteverket var ju 1.3 miljarder i bidrag för 2023. Kan det vara drygt 200MW i kapacitet på hemmabatterier?

Eftersom det inte är så stor rörlig kostnad för att tillhandahålla stödtjänsterna har jag en känsla av att priset på stödtjänster kommer sjunka rätt snabbt om tillgången är klart större än efterfrågan på batterier.

Jag skulle vara försiktig med att gå in på marknaden nu.
Ja, jag tror inte de som funderade över att köpa batterier för att ansluta till balanstjänster behöver vara så deprimerade över skatteverkets nya bud.

Nu kanske inte alla planerade batterilager byggs. De som avser att bygga dessa kan ju räkna.
* Dels så inser väl dom också att businessen med stödtjänster får problem med lönsamhet.
* Dels lär dom vara medvetna om att det vankas billigare batterier om något år.

Med billigare batterier kan dom få bättre lönsamhet i stödtjänsterna. Och prisarbitrage. Att gå loss med dyra Litium batterier idag ser inte ut som en bra business.

Sedan talas det om att koppla in bilbatterier för stödtjänster. Vet inte hur bra lönsamhet det skulle bli för bilägare på det. Men om det sker så är det ännu fler MW som tillkommer och priset lär krypa ned rejält.

Sedan sägs det i NT artikeln att orsaken till bra priser på stödtjänster har varit höga elpriser. Och tittar man på terminerna så ser det inte ut som det vankas så höga elpriser.
 
Tibber använder redan billaddning till det. Men det vet få kunder om.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.