G gaia skrev:
den tiden då fönstervirket skulle ha minimum 6 årsringar per centimeter är förbi.... standarden försämrades under 70-talet om jag minns rätt. Nu tror man på att målarfärg ersätter virkets kvalitet. Vilken färg gör det?
tvärtom, "plastfärgen" gör saken värre.
däremot kan nog rejält med linolja "rädda" dåligt virke?
 
  • Gilla
PHPersson och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
tvärtom, "plastfärgen" gör saken värre.
däremot kan nog rejält med linolja "rädda" dåligt virke?
Det borde vara brottsligt att sälja plastfärg!
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S Stegväxellåda skrev:
Det borde vara brottsligt att sälja plastfärg!
Såvitt jag vet fungerar de bra till vissa ändamål, t.ex. ventilerade fasader och förmodligen till en del inomhusmålning.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S Stegväxellåda skrev:
Det borde vara brottsligt att sälja plastfärg!
Det är kanske inte färgen det är fel på, utan det är användaren. Fel färg på fel plats. T.ex. - man lackerar väl inte bilen med linoljefärg?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Det är kanske inte färgen det är fel på, utan det är användaren. Fel färg på fel plats. T.ex. - man lackerar väl inte bilen med linoljefärg?
Nu ska du få höra!
Jag hade i ett hus på andra våningen omålade fönsterbågar som var tillverkade 1938.
De var i direkt söderläge och utsattes för både sol,vind och regn.
Fönstren grundades och målades med plastfärg!
Efter 3 år var de upprutten! Fönterbågarna var mer än 80 år.
På mitt hus kommer det inte en droppe plastfärg igen.
Trä kan inte andas genom plasten, det blir samma fenomen för den som platsar en träbåt.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Plastfärg är en bra inomhusfärg i min värld. Betydligt hälsosammare för målaren än de gamla oljefärgerna och hållbarare än de gamla limfärgerna.

Utomhus tycker jag att det är meningslöst att alls måla sådant som antas ha så kort livslängd att plastfärg duger.
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 5 till
  • Laddar…
S Stegväxellåda skrev:
Nu ska du få höra!
Jag hade i ett hus på andra våningen omålade fönsterbågar som var tillverkade 1938.
De var i direkt söderläge och utsattes för både sol,vind och regn.
Fönstren grundades och målades med plastfärg!
Efter 3 år var de upprutten! Fönterbågarna var mer än 80 år.
På mitt hus kommer det inte en droppe plastfärg igen.
Trä kan inte andas genom plasten, det blir samma fenomen för den som platsar en träbåt.
Är tyvärr inte förvånad, har sett otaliga exempel på just detta, även om det oftast tar mer än 3 år.

Däremot har jag mycket bra erfarenhet av att måla plåt och stålkonstruktioner utomhus med plastfärg. Men där är det ju också helt andra egenskaper som efterfrågas.
 
  • Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
S Stegväxellåda skrev:
Nu ska du få höra!
Jag hade i ett hus på andra våningen omålade fönsterbågar som var tillverkade 1938.
De var i direkt söderläge och utsattes för både sol,vind och regn.
Fönstren grundades och målades med plastfärg!
Efter 3 år var de upprutten! Fönterbågarna var mer än 80 år.
På mitt hus kommer det inte en droppe plastfärg igen.
Trä kan inte andas genom plasten, det blir samma fenomen för den som platsar en träbåt.
Jodå, det känner jag mycket väl till - trä som är ständigt fuktigt ruttnar ganska snabbt. En orsak kan också vara felaktigt konstruerade fönsterbågar och karmar, som t.ex. gör att regnvatten inte kan rinna undan, utan istället ligger kvar länge på underkarmen - även den bästa fönsterfärgen blir då snart förstörd, och även träet.
Jag skrev också - fel färg på fel plats, det ska vara rätt färg på rätt plats. Plastfärg kan man väl ha på en garderobsdörr.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
MultiMan
S StefanMJ skrev:
Det är kanske inte färgen det är fel på, utan det är användaren. Fel färg på fel plats. T.ex. - man lackerar väl inte bilen med linoljefärg?
 
  • Älska
JohanLun
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Är tyvärr inte förvånad, har sett otaliga exempel på just detta, även om det oftast tar mer än 3 år.

Däremot har jag mycket bra erfarenhet av att måla plåt och stålkonstruktioner utomhus med plastfärg. Men där är det ju också helt andra egenskaper som efterfrågas.
Linoljefärg är grymt på stål, plastfärg håller som regel inte lika bra utan någon basbehandling typ ED eller liknande. Tyvärr blir det ofta samma där att plastfärgen spricker till slut och flagorna hamnar i naturw .
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Plastfärg är en bra inomhusfärg i min värld. Betydligt hälsosammare för målaren än de gamla oljefärgerna och hållbarare än de gamla limfärgerna.

Utomhus tycker jag att det är meningslöst att alls måla sådant som antas ha så kort livslängd att plastfärg duger.
Håller tyvärr inte med… problemet med plastfärg är att om det skadas, får ett slag eller liknande så blir det väldigt fult. Har du en linoljefärg som går in i trät så får du ofta bara ett märke men färgen är kvar. Linoljefärg är ju inte giftig alls, utan pigment kan du i teorin äta lite. Det skulle jag inte vilja göra med en plastfärg :)
 
P PHPersson skrev:
Linoljefärg är grymt på stål, plastfärg håller som regel inte lika bra utan någon basbehandling typ ED eller liknande. Tyvärr blir det ofta samma där att plastfärgen spricker till slut och flagorna hamnar i naturw .
Tja, jag har målat själv på plåt för 10+ år sedan. Ser helt nytt ut. Men vi får väl. Se med tiden hur det blir.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tja, jag har målat själv på plåt för 10+ år sedan. Ser helt nytt ut. Men vi får väl. Se med tiden hur det blir.
Jag misstänker att det slutar med plastflagor…
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Håller tyvärr inte med… problemet med plastfärg är att om det skadas, får ett slag eller liknande så blir det väldigt fult. Har du en linoljefärg som går in i trät så får du ofta bara ett märke men färgen är kvar. Linoljefärg är ju inte giftig alls, utan pigment kan du i teorin äta lite. Det skulle jag inte vilja göra med en plastfärg :)
Jag satte in ett massivträkök hemma. Efter covid och handsprit så hade jag vid luckan vid vasken lyckats "lösa upp" plastfärgen vid handtaget. Precis så är det, plastfärgen flagnar och lossnar i "skinn". En linoljefärg skulle bara vara att bättra, det blir ingen "kant". Så ommålningen är MYCKET enklare med linoljefärg. Sen verkar endel gamla snickerier målats med linoljefärg och nåt slags "spackel". Som kan lossna. Så även för länge sen använde de metoder som inte alltid håller. Å andra sidan är dörrarna där färgen flagat mer än 100 år gamla, så frågan är hur en plastfärgsmålad dörr sett ut?

Jag ångrar att jag inte målade köksskåpen med linoljefärg... Å andra sidan kunde leverantören inte göra det, och jag hade väl byggt på köket än om jag gjort det själv, det tar rätt lång tid att måla massa skåp... :D Leja nån som gör det blir säkert skitdyrt.

Men visst slits linoljefärg "snyggare". Patina istället för slitage!

Men jag förstår målarna, med ospädd linoljefär får de nöta som fan, ta många dar och tunna strykningar. Eller hä i terpentin och bli koko i bollen. Då är plastfärg som slaskas på en gång och torkar på en kvart bättre för dem.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Di Cha Di Cha skrev:
Fick vi veta vem tillverkade dessa?

Så här såg mina fönster från Allmogesnickerier AB efter 8 år när jag skulle fräscha upp fasaden. Säkert var de redan dåliga efter 3 år. Skåne. Nordvästra sidan av fasaden. Vind + Sol + Vatten. Dåligt virke. Dålig tätning. Ingen respons från tillverkaren.

[bild][bild][bild]
Jag tycker att Di Chas fönster ser ut att vara konstigt monterade - ser ut som att ytterdelen av karmarna är ute bland träpanelerna.
Vem monterade fönstrena?
Och hur var fönsterblecken monterade - finns det några bilder med fönsterblecken på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.