Hej!

Ska sätta renoveringsgips på träpanel, vill helt enkelt ha släta väggar. Hur som helst, när vi flyttade in gjordes lite nya dragningar för radiatorer och rörklammers sattes upp. Hur skulle ni gipsa runt dessa för att få det så tight som möjligt mot dom samtidigt som man vill kunna spackla snyggt med skarvar vid rör å klammers (trångt tänker jag…)
 
  • Kopparledningar, vägg, golv, skuggor, klämma eller fästhållare, inredningsdetaljer, dunkelt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Om ändarna tillåter skulle jag snäppa loss locket, skruva ur skruven och sticka skivan bakom. Har du tur sitter den på kloss, och då kan du ta loss klossen. Alt kolla efter grundare klammer. De kostar väl 20-50kr/st.
 
B
Lossa på dem om möjligt. Sätt gips bakom.
Det kanske går att flytta ut dem 6mm. Ev kanske man måste göra om ev. Rörgenomföring genom vägg eller liknande.
 
Så här ser det ut…
 
  • Kopparledningar vid vägg, vita fästen och ventiler, inomhus belysning, textur och detaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går inte bra, då klammerna har ett avstånd från färdig vägg och rören är vad dom är kopplade till elementen. Rören är liksom tajta i avståndet för att passa på kopplingarna mot dom och är då är det kört med att flytta ut fästena. Blir till att jacka ut där fästena är i gipsen, gipsen får plats bakom den och spackla upp i det som blir glipor. Blir lite tajt mellan vägg och rör. Det som är ett aber, det går inte att flytta ut elementen utan blir lika där och svårt att få gips bakom Kan gå om det är en längre sträcka till första elementet på sträckan att lyfta ut om inte rören kommer ut tätt vid en vägg. De kan gå att bryta rören lite kanske. Men tror att det inte möjligt utan att montera ner elementen.
 
C cpt skrev:
Så här ser det ut…
Jag tycker det ser ut som att den sitter på en distanskloss. Ta bort den och gipsa och sätt tillbaka utan kloss. Radiatorerna har eventuellt också returventiler, då kan du stänka radiatorventilen och returventilen och ta bort den och gipsa bakom. Annars får du bara skjuta in gipset.
 
Karrock
Distansklossen i bakkant ser ungefär ut att vara tjock som en renoveringsgips. Verkar lovande.
Som jonaserik säger ska det inte introduceras spänn på rören. Och radiatorn kommer med egna problem.
 
Som synes på sista fotot, så är det en distans mot väggen och som sägs, är det rotgips 6 mm ska dit, ( kan gå med 13 mm ) , gipsen plats om den inre delen tas bort.
 
J jonaserik skrev:
Som synes på sista fotot, så är det en distans mot väggen och som sägs, är det rotgips 6 mm ska dit, ( kan gå med 13 mm ) , gipsen plats om den inre delen tas bort.
Distansklossen mätte jag upp till 10 mm och renoveringsgipsen är 6,5 mm. Kan jag ersätta distanskloss med något tunnare då?
 
Ta vad du har och såga till en bit bara, inte så noga med vad. masonit kanske som är 2 mm , den sista 0,5 mm gör inget.
 
J jonaserik skrev:
Ta vad du har och såga till en bit bara, inte så noga med vad. masonit kanske som är 2 mm , den sista 0,5 mm gör inget.
Strålande.

Nybörjarfråga - men det är ingen fara å lossa klammer, en åt gången? Tänker bara så jag inte orsakar någon vattenläcka 😅
 
Rören kommer att sitta kvar även om du tar bort alla klammer, dom hänger i elementen, kan svacka lite men gör inget om man inte bryter på dom. Tar du bort klammern helt och ska sätta skivor, så en skruv i väggen och ett snöre ner så blir det bra på den delen som är lite längre bort. Bara en fråga, hur tänker du med elementen, det är fästen bakom dom och svåra att komma åt, utan att ta ner dom helt. Det går att skära ur gipsen i ränder som går förbi fästena. Kanske svårt att få ner en hel skiva, så du får dela den.
 
  • Gilla
cpt
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Rören kommer att sitta kvar även om du tar bort alla klammer, dom hänger i elementen, kan svacka lite men gör inget om man inte bryter på dom. Tar du bort klammern helt och ska sätta skivor, så en skruv i väggen och ett snöre ner så blir det bra på den delen som är lite längre bort. Bara en fråga, hur tänker du med elementen, det är fästen bakom dom och svåra att komma åt, utan att ta ner dom helt. Det går att skära ur gipsen i ränder som går förbi fästena. Kanske svårt att få ner en hel skiva, så du får dela den.
Tack!

Ang. elementen så kommer jag försöka kapa till och få ner på något sånt sätt du beskriver!
 
Det finns bra med plats bakom för en skiva.
 
  • Gilla
cpt
  • Laddar…
nikasp
C cpt skrev:
Distansklossen mätte jag upp till 10 mm och renoveringsgipsen är 6,5 mm. Kan jag ersätta distanskloss med något tunnare då?
Varför kör du inte bara bort 3 mm av klossen i kapsågen eller med bordssåg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.