Hej,

Har köpt ett hus med en elpanna från år 2000. Skulle vilja sätta en lucka för hela pannan, men den röda oljebrännaren sitter i vägen. Har haft en besiktningsman på plats som tror att den inte behöver vara kvar för själva funktionen av elpannan.

Har någon av er gjort detta tidigare? Tror ni bara att det är att plocka av den eller något man bör tänka på? :)

bifogar lite bilder.
 
  • En grön CTC elpanna med en röd Beo 10V oljebrännare framför på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd oljebrännare med typskylt, blockerar möjlig luckinstallation på elpanna från år 2000.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal grön elpanna med röd oljebrännare i ett förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ta bort hela pengaslukarmaskinen direkt?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Har du möjlighet att värma huset på nått annat sätt vid strömavbrott eller elpriser så höga att privatekonomin inte tillåter bekväm innomhustemperatur?
Om inte kanske oljebrännaren kan vara vettig att ha kvar som reserv då vi har politiker som lagt (och lägger ner) fungerande planerbar kraftproduktion
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Dom lämnade inte en slatt olja i tanken?
 
Låt brännaren sitta. Man vet aldrig vad som kan hända när EU:s kommissionärer hoppar på nästa extremistlära.
In med en modern luftvärmepump till vintern för Bolunds elpriser kommer bara att stiga.
En luftvärmepump drar vid normal vintertemperatur 2,5 - 3 gånger mindre el för samma värme än elpannan gör.
Vi sitter nästan alla med Svarte Petter på hand och vet inte hur vi ska planera värmen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hej, läste din fråga och står inför samma problem som du hade med oljepannan. Vi vill också bara ta bort oljebrännaren och sen bygga in pannan och lägga en bänkskiva över. Vill gärna höra hur du gjorde till slut om du fick nåt bra råd och löste det.
Det är ju en del grejor som måste bort som sitter i vägen för att göra det.
MVH Yvonne
 
Många brännare är ju bara instoppade i hålet och sitter fast med ett par sprintar. Eller så är de fastbultade inifrån genom en lucka som går lätt att öppna. Man måste ju få ut brännaren på några minuter när den skall servas eller när man sotar.

Det här utnyttjade jag när jag riggade om den gamla oljepannan för vedeldning. Samma panna fanns nämligen i vedeldat utförande så själva stommen var redan anpassad för ved. Nu drar man ut en sprint och svänger ut brännaren och hänger upp den i ett fäste på väggen och så drar man ut gångjärnssprinten ur luckan och svänger undan den. Dit med en asklucka byggd för vedeldning och dit med rosterna och så är det bara att elda.
 
Nicolmagnusson Nicolmagnusson skrev:
Hej,

Har köpt ett hus med en elpanna från år 2000. Skulle vilja sätta en lucka för hela pannan, men den röda oljebrännaren sitter i vägen. Har haft en besiktningsman på plats som tror att den inte behöver vara kvar för själva funktionen av elpannan.

Har någon av er gjort detta tidigare? Tror ni bara att det är att plocka av den eller något man bör tänka på? :)

bifogar lite bilder.
Hej Nicolmagnusson

Sitter det en varmvattenberedare i pannan?

Jag hade en liknande El/Ved /Oljepanna som jag monterade bort då jag satte in bergvärmen. Dels för att den inbyggda emaljerade varmvattenberedaren hade dåligt rykte, om att läckage kunde inträffa efter okänt antal år. Dels för att den oisolerade varmvattenberedaren kylde varmvattnet i onödan.

Jag har två spisinsatser där jag kan elda med ved vid t.ex. strömavbrott.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Nicolmagnusson

Sitter det en varmvattenberedare i pannan?

Jag hade en liknande El/Ved /Oljepanna som jag monterade bort då jag satte in bergvärmen. Dels för att den inbyggda emaljerade varmvattenberedaren hade dåligt rykte, om att läckage kunde inträffa efter okänt antal år. Dels för att den oisolerade varmvattenberedaren kylde varmvattnet i onödan.

Jag har två spisinsatser där jag kan elda med ved vid t.ex. strömavbrott.
Tack för svar, vi har nu skruvat bort oljebrännaren nu på em, det gick fint.
.I vår panna fattas ett ”roster” galler ,heter det så….
Funderar på att spara allt ifall det blir dåliga tider men man ska ju ha tag på det där ”rostret” som fattas också.
Vet ni vad jag menar när jag säger roster?
 
E Expansionskärl skrev:
Tack för svar, vi har nu skruvat bort oljebrännaren nu på em, det gick fint.
.I vår panna fattas ett ”roster” galler ,heter det så….
Funderar på att spara allt ifall det blir dåliga tider men man ska ju ha tag på det där ”rostret” som fattas också.
Vet ni vad jag menar när jag säger roster?
Alla oljepannor går inte att rigga om till vedpannor. Det är ganska få som går. Bygg inte om någonting innan du vet.

Naturligtvis fattades det delar för mig också. En del hittade jag på skroten där ju många gamla pannor hamnar och en del svetsade jag ihop av skrot. Rosterna hittade sambon under källartrappan där någon hade kastat dem när de installerade pannan på 70-talet.
 
  • Gilla
Expansionskärl
  • Laddar…
De har eldat med ved i våran panna men de satt in bergvärme sen har den stått i 20 år.
Så den blir nog kvar under bänken men inbyggd så länge.
 
E Expansionskärl skrev:
De har eldat med ved i våran panna men de satt in bergvärme sen har den stått i 20 år.
Så den blir nog kvar under bänken men inbyggd så länge.
Då tycker jag du skall se om du får igång pannan så kan ni stödelda litet när det blir kalölt och elstavarna annars skulle slå igång.
Finns de inte i huset så kan du leta på skrothandlar eller så tillverkar ni dem. Roster som är tänkta för någon annan panna går ofta att anpassa. Annars har det visat sig fungera någorlunda att svetsa ihop roster av 25mm kamstål. De verkar stå bättre mot eld än vanligt järn. Remsor av hardox plåt har också visat sig fungera någorlunda. Hardox restbitar blir ofta över när de tillverkar eller skor om grävmaskinsskopor.
Sambon hittade rosterna under trappen och jag hittade nedre luckan på en nästan likadan panna på skroten. En bekant hade en dragregulator på en hylla. Resten gick att tillverka.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E Expansionskärl skrev:
Tack för svar, vi har nu skruvat bort oljebrännaren nu på em, det gick fint.
.I vår panna fattas ett ”roster” galler ,heter det så….
Funderar på att spara allt ifall det blir dåliga tider men man ska ju ha tag på det där ”rostret” som fattas också.
Vet ni vad jag menar när jag säger roster?
Hej Nicolmagnusson

Jag uppskattar att den inbyggda varmvattenberedaren innebar 3–6 kW extra i energianvändning per år detta eftersom varmvattenberedaren måste vara oisolerad mot eldstaden.
 
M Martin Lundmark skrev:
Jag uppskattar att den inbyggda varmvattenberedaren innebar 3–6 kW extra i energianvändning per år
Hur menar du då? 3-6 kW kontinuerligt året om? Det blir ganska många kWh... Eller menar du 3-6 kWh extra per år? Låter orimligt lite i så fall? Knappast mätbart.
 
useless useless skrev:
Hur menar du då? 3-6 kW kontinuerligt året om? Det blir ganska många kWh... Eller menar du 3-6 kWh extra per år? Låter orimligt lite i så fall? Knappast mätbart.
Hej Nicolmagnusson

Hoppsan nu blev det helt fel med både siffror och enheter.

Det var meningen att det skulle stå att extraförlusterna var uppskattningsvis 3 000 kWh - 6 000 kWh per år på grund av den dåligt isolerade varmvattenberedaren.

Jag bedömde att övergången från elpannan till bergvärmepumpen skulle halvera min elanvändning från ca 42 600 kWh/år till ca 21 300 kWh/år det blev första året ca 16 000 kWh.

Den största anledningen till den extra besparingen var rimligen den dåligt isolerade varmvattenberedaren som bland annat värmde upp pannrummet extra mycket under hela sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.