Skriver dem alternativ jag själv har så kanske någon får en ide om hur de kan göra.
Har egen borrad brunn och en hydropress som har ca 40l vatten i som finns att ta när strömmen går. Sen kan jag driva pumpen med elverk.
Kan gå till sjön eller bäcken och hämta, koka det som ska drickas, på vedspisen.
Kan även få upp vatten från en grävd brunn men den har inte rörts på 20 år så då litar jag mer på att hämta vid sjön.
 
Vi har 6x25L dunkar (livsmedelsgodkända).
Tanken är att byta vatten i 5av dem 1g/år och låta den sista långlagras och smaka av om en 5år (lite på kul).

Har också nära till sötvattensjö och har vattenreningsfilter. Så tycker att vattenförsörjningen bör gå att lösa på kort och medellång sikt om nåt händer.
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
I
D Du och 19till skrev:
Skriver dem alternativ jag själv har så kanske någon får en ide om hur de kan göra.
Har egen borrad brunn och en hydropress som har ca 40l vatten i som finns att ta när strömmen går. Sen kan jag driva pumpen med elverk.
Kan gå till sjön eller bäcken och hämta, koka det som ska drickas, på vedspisen.
Kan även få upp vatten från en grävd brunn men den har inte rörts på 20 år så då litar jag mer på att hämta vid sjön.
Tänk bara på att man tar inte bort alla otrevligheter med att koka vattnet. Finns det kemiska föroreningar, lösta mineraler, algtillväxt och toxiner. Dessutom kan vattnet behöva filtreras beroende på hur grumligt det är. Men det finns ju filtersugrör som inte är så farligt dyra ex lifestraw.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I
Ni som kör på 20-25 liters dunkar, hur anser ni att dem är att hantera? Spontant låter det ganska tungt och jobbigt? Dessutom svårt att få under kranen?
 
En tanke är ju att dela upp ditt vattenförråd till en mindre delmängd för direkt konsumtion, en något större delmängd för konsumption efter beredning (kokning) samt en ännu större mängd för hygien eller man nu ska kalla kategorin som sådan. Alt bara två kategorier. Kan förvisso anses som komplext men i alla fall jag tycker det är onödigt att låta strikta hygienkrav som krävs för direkt konsumtion av vatten få diktera hur jag håller en större volym jag vill ha tillgängligt för att spola ut innehållet ur en VC och klarar basala hygienönskemål.

Det systemet adderar i komplexitet förenklar det genom att tex möjliggöra att det vattnet som är för direkt konsumption kan inköpas som ett lager av pet-flaskor som på årsbasis "roteras in" i vanlig konsumption och att man hanterar övriga vattnet med mindre finess.

All lagring av vatten tycket jag man ska kombinera med en viss förmåga för rening så man kan "uppgradera" vatten från ett mindre strikt syfte till direkt konsumtion. En LifeStraw eller två om inte annat
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ni som kör på 20-25 liters dunkar, hur anser ni att dem är att hantera? Spontant låter det ganska tungt och jobbigt? Dessutom svårt att få under kranen?
Som sagt, inte jättesmidigt.
Hade kunnat ha en liten säckakärra att köra runt dem på.
Tömmer i en brunn i tvättstugan, och lyfter upp i en vask och fyller där.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ni som kör på 20-25 liters dunkar, hur anser ni att dem är att hantera? Spontant låter det ganska tungt och jobbigt? Dessutom svårt att få under kranen?
25 kilo är hanterbart.
Fyll dom i duschen/badkaret, där har alla slang, även hyresrätter.
För tömning har man kran på dunken.
Röd och svart kran, vit bakgrund, plastdetaljer, del av större behållare eller maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv har jag grävd brunn med kanske 3 meter ner till vattenytan och mer än 500 liter/dygn tillrinning så vatten är inget problem.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
En tanke är ju att dela upp ditt vattenförråd till en mindre delmängd för direkt konsumtion, en något större delmängd för konsumption efter beredning (kokning) samt en ännu större mängd för hygien eller man nu ska kalla kategorin som sådan. Alt bara två kategorier. Kan förvisso anses som komplext men i alla fall jag tycker det är onödigt att låta strikta hygienkrav som krävs för direkt konsumtion av vatten få diktera hur jag håller en större volym jag vill ha tillgängligt för att spola ut innehållet ur en VC och klarar basala hygienönskemål.

Det systemet adderar i komplexitet förenklar det genom att tex möjliggöra att det vattnet som är för direkt konsumption kan inköpas som ett lager av pet-flaskor som på årsbasis "roteras in" i vanlig konsumption och att man hanterar övriga vattnet med mindre finess.

All lagring av vatten tycket jag man ska kombinera med en viss förmåga för rening så man kan "uppgradera" vatten från ett mindre strikt syfte till direkt konsumtion. En LifeStraw eller två om inte annat
Hej

Varför inte låta inkommande vatten passera en 100–300 liters genomströmningstank med backventil med ett utlopp i botten försett med en kran för tömning.

Placeras genomströmningstanken på inloppet till varmvattenberedaren då slipper men förvärmning av kallvattnet. Vattnet i genomströmningstanken byts hela tiden.

Vid strömavbrott i det kommunala vattnet hindrar backventilen tömning av tanken ut i det kommunala vattennätet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Skvättar man in 2-3 kryddmått klorin på typ 15 liter vatten - som efter omrörning luktar lätt klor om - så förblir vattnet bakteriefritt under lång tid framöver - närmare bestämt så länge det luktar klor om det - litar man inte på sin näsa så kan man köra med pool-testmätstickor för klorhalten - även klorgranulat för poolbruk fungerar - och det är inte mycket som behöver hällas i, typ enstaka bordsaltkornsstora korn per liter.

Tycker man vattnet sedan luktar för mycket klor när den skall användas - en mycket liten knivsudd askobinsyra så försvinner det blixtsnabbt efter en snabb omrörning.

---

Klorgranulat för poolbruk av typen natriumdiklorisocyanurat (tex biltemas 36-472) är exakt samma klorerande ämne som används i vattenreningstabletter men till typ 1/1000-del av kostnaden.

Nu har vattenreningstabletter också aluminiumföreningar för att flocka partiklar så att de kan filtreras av och kanske även aktiv kol för att hantera väldigt orent vatten (och det kan vara över 5 ppm klor kvar efter behandlingen och det smakar mycket klor om vattnet) men för vattenförvaring av redan rent vatten så behövs inte sådant utan det räcker med 1-2 ppm med klor och det löser man med klorin eller pool-klor i mycket små mängder.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
AXS
Köpte några 6-pack 1,5l på lidl. De håller bra många år och på kampanj var det väldigt billigt. Tror jag betalade 30:- för 9l. Några i frysen som omsätts som kylblock på sommaren.

Sexpack plastflaskor med källvatten, naturlig kolsyra, märke Premier, transparent förpackning, blå text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JerreEssberg och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Varför inte låta inkommande vatten passera en 100–300 liters genomströmningstank med backventil med ett utlopp i botten försett med en kran för tömning.

Placeras genomströmningstanken på inloppet till varmvattenberedaren då slipper men förvärmning av kallvattnet. Vattnet i genomströmningstanken byts hela tiden.

Vid strömavbrott i det kommunala vattnet hindrar backventilen tömning av tanken ut i det kommunala vattennätet.
Då åtterstår problemet med kontaminerat kommunalt vatten som togs upp i inlägg #6, detta vatten har du då i din tank.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Varför inte låta inkommande vatten passera en 100–300 liters genomströmningstank med backventil med ett utlopp i botten försett med en kran för tömning.

Placeras genomströmningstanken på inloppet till varmvattenberedaren då slipper men förvärmning av kallvattnet. Vattnet i genomströmningstanken byts hela tiden.

Vid strömavbrott i det kommunala vattnet hindrar backventilen tömning av tanken ut i det kommunala vattennätet.
För hygien och andra behov absolut men inte för direkt konsumption. Då krävs beredskap för att rena denna volym. För mig handlar detta om att hitta en så låg komplexitet som möjligt

D Dilato skrev:
Då åtterstår problemet med kontaminerat kommunalt vatten som togs upp i inlägg #6, detta vatten har du då i din tank.
Exakt! Det är ju bara att se hur vattnet ser ut som ibland kommer efter att de fått stänga av vatten i gatan i en större stad och de avlagringar som släpper då vattnet kommer igång igen.

Om vi nu är i ett läge där det har skitit sig så hårt att ens eget vattenlager blir aktuellt kan jag inte annat än anta att det som då kommer ut kranen redan sedan en tid har riskerat att se ut som detta. Alternativt som i Östersund där Cryptosporidium härjade där man inte kunde se förrän det var för sent att vattnet var o-bra att förtära utan föregående behandling.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då åtterstår problemet med kontaminerat kommunalt vatten som togs upp i inlägg #6, detta vatten har du då i din tank.
Hej Dilato

Naturligtvis.

Men är vattnet kontaminerat går det fortfarande använda för annat än för mat och dryck. T.ex. tvätt och hygien.

Genomströmningstanken innebär ett automatiskt lager och ett klart alternativ till att börja spola upp vatten i kärl när t.ex. strömavbrottet inträffar, som vi får tips om att göra.

Inget hindrar att du har en (eller flera) dagsranson i dunk/flaska utöver detta, om kontaminering av ditt dricksvatten är vanligt där du bor.

Så här skriver MSB gällande vår hemberedskap i upp till en vecka angående; ” Tillgång till vatten i kris”
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...is/hemberedskap---preppa-for-en-vecka/vatten/
 
Redigerat:
Inser att jag smygpreppat en del. Jag har 42000 liter vatten i en behållare i trädgården. Skulle definitivt gå att dricka om nöden kräver men ev helst med lite kokande innan. Funkar som pool i fredstid.

Mitt i sommaren blir det dock dåligt rätt snabbt utan el.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Är det kommunalt vatten så har man ofta 0.25 ppm klor (precis under luktgränsen för de allra flesta) för att vattnet inte skall återsmitta sig i distrubitionsledningarna till konsument - peroxidbaserade lösningar (aka klorfria vattenreningstabletter) har dålig verkan på E.Coli bakterier då dessa har enzymer som spjälkar väteperoxid till vatten för att skydda sig själva då väteperoxider finns i deras tilltänkta livsmiljö (i tarmen).

vad man än gillar eller ogillar om klor så är det detta som gäller om det skall döda bakterier ordentligt i vattenlösningar.

Ofta ökar vattenverken klornivån om det sker stora arbeten på vattenledningsnätet.

Detta gör att om man tar kommunal vatten med smula klor i sig så håller de sig fräschare längre tid i dunkar än om man tar in brunnsvatten just för att det sistnämnda saknar klortillsatsen.

Som sagt med klorin kan man göra exakt samma som vattenverken gör för att klora upp vattnet och är det egen brunnsvatten bör man kolla dagligen till en början att det fortfarande behåller klordoften (eller mäts med mätsticka) - försvinner det fort får man ta några kryddmått till för en 25-litersdunk och räkna dessa tills klordoften verka stabilt över tiden och inte försvinner längre.

Har du räknat alla ml som tillsatts för första dunken så kan du tillsätta samma dos för de resterande dunkarna då du nu vet hur mycket som går åt och hur mycket som oxideras upp av oxiderbar organisk material i brunnsvattnet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.