I
Hej,

Är inne på att skaffa mig ett vattenförråd på ca 100 liter d.v.s ca 1 veckas förbrukning. Först var jag inne på 5x20l dunkar men inser att de blir otympliga att jobba med(tunga och svåra att fylla\tömma). Nästa steg är 10x10l dunkar men då blir det mer rengöring.

Mitt vatten är kommunalt och jag hoppas få behållarna så pass rena att man kan nöja sig med att byta vattnet 1 gång om året(möjligen 2).

Nu funderar jag på om det inte är lättare att sätta in en 100-120 liters tunna istället? De som är godkända för livsmedel har tyvärr ingen kran men det kanske man själv kan montera(borra och sanitetslimma dit)? Givetvis får tunnan stå på en höjd så att man kan ha kranen i botten.

437097.jpg

Min tanke är att koppla kranen till avloppet så att jag enkelt kan tömma tunnan, mekanisk rengöring med vatten(möjligen lite blekningsmedel) görs genom stora öppningen och kanske en borste\svamp. Påfyllnad sker med en livsmedelsgodkänd slang. Spontant känns denna lösningen som klart enklare att underhålla än en massa dunkar? Skulle man behöva ta med sig vatten så får man fylla dunkar när det behövs.

Hur har ni löst beredskapslagring av vatten?
 
Blir aldrig bra med ett magasin på ditt vis. Ska det vara någon nytta med det, så ska det vara ett konstant flöde genom, som alltid omsätter innehållet. Inget stillastånde färskvatten, då blir det dåligt. är ju ganska enkelt att få till och vid stopp utifrån så finns det möjligthet att tappa ur, men ska då stå ca 0,5 meter över golv.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
I
Intressant, har du någon länk du kan bifoga? Alla källor jag hittat nu, både webbsidor och youtube talar för att det inte är några problem att lagra vatten om man gör det rätt? Vatten i sig blir aldrig gammalt om vatten och behållare är helt rena. Tyvärr är det svårt att uppnå så vanligen rekommenderar man att byta vattnet var 7-12e månad. De flestas verkar använda blekmedel för att rengöra behållare men vissa nöjer sig att lägga i vattenreningstabletter. Om jag minns rätt så är det inte ovanligt att kommuner redan från början har lite "reningskemikalier" i vattnet. Tar man vatten från egen brunn kan det dock vara svårare att säkerställa kvalitén på vattnet.

I värsta fall kan man ju alltid använda någon form av lifestraw när man tappar ut vattnet för förtäring, eller så kokar man det om det skulle krisa sig riktigt.

Det hade såklart varit fint om befintligt vattensystem hade kunnat sköta magasineringen men idag har vi ingen vatten uppsamling alls. Vattnet värms on the fly i pannan vilket också har sina fördelar. Att installera ett vattenmagasin som pannan ska plocka från låter kostsamt, jämfört med alternativen. Dessutom kan det kanske bli problem om man reser bort en längre tid?
 
  • Gilla
membrane
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Intressant, har du någon länk du kan bifoga? Alla källor jag hittat nu, både webbsidor och youtube talar för att det inte är några problem att lagra vatten om man gör det rätt? Vatten i sig blir aldrig gammalt om vatten och behållare är helt rena. Tyvärr är det svårt att uppnå så vanligen rekommenderar man att byta vattnet var 7-12e månad. De flestas verkar använda blekmedel för att rengöra behållare men vissa nöjer sig att lägga i vattenreningstabletter. Om jag minns rätt så är det inte ovanligt att kommuner redan från början har lite "reningskemikalier" i vattnet. Tar man vatten från egen brunn kan det dock vara svårare att säkerställa kvalitén på vattnet.

I värsta fall kan man ju alltid använda någon form av lifestraw när man tappar ut vattnet för förtäring, eller så kokar man det om det skulle krisa sig riktigt.

Det hade såklart varit fint om befintligt vattensystem hade kunnat sköta magasineringen men idag har vi ingen vatten uppsamling alls. Vattnet värms on the fly i pannan vilket också har sina fördelar. Att installera ett vattenmagasin som pannan ska plocka från låter kostsamt, jämfört med alternativen. Dessutom kan det kanske bli problem om man reser bort en längre tid?
Det blir då att ha två stycken större magasin, tex två hydropresser på minst 100 liter vardera eller hydrofonen som är i serie. Då finns det magasin att ta av och dessa får en kontstant flöde med färskvatten genom sig. Tror inte på det med att lagra i ett separat kärl längre tid. Och att kommunalt renvatten skulle vara något extra kvalitativt för att lagra.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Men har du ständigt flöde, tappar du ju funktionen av färskt vatten vid en situation av kontaminerat vatten.

Blir inkommande vatten dåligt, är din förvaring i samma skede också dåligt.

Tänker att det finns fler anledningar att hålla vatten, än att vattentillförseln upphör.
 
  • Gilla
Dheri och 7 till
  • Laddar…
I
J jonaserik skrev:
Det blir då att ha två stycken större magasin, tex två hydropresser på minst 100 liter vardera eller hydrofonen som är i serie. Då finns det magasin att ta av och dessa får en kontstant flöde med färskvatten genom sig. Tror inte på det med att lagra i ett separat kärl längre tid. Och att kommunalt renvatten skulle vara något extra kvalitativt för att lagra.
Låter som en ganska mycket dyrare anläggning än 1000-2000 kr?

Men vad är det som gör att du inte tror på att förvara vatten? Man säljer ju vatten i flaskor som håller relativt länge utan problem?

Vad jag menar med kommunalt vs egen brunn är att kommunalt behöver man inte göra några vattenprover själv, allt sköts av kommunen. Ofta har man lite ex klor och liknande för att hålla vattnet fräscht vilket hjälper till vid lite längre förvaring. Vatten från egen brunn kan vara riktigt fint men ansvaret faller på en själv att kontrollera det kontinuerligt och vanligen behandlar man inte vattnet så som ex kommuner gör.

Förövrigt, precis som nimhed skriver, kontaminering är den klart största risken som jag ser det, inte ovanligt att folk uppmanas koka sitt vatten. Har man då ständigt färskflöde blir det ett uppenbart problem. Viss kan ledningar gå sönder eller vattenverket lägga ner men förvarat vatten i tunnor\tankar\flaskor\dunkar lär fungera även då så länge som man förvarat på rätt vis?
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Ja du. det finns många varianter på allt
I Ironside skrev:
Låter som en ganska mycket dyrare anläggning än 1000-2000 kr?

Men vad är det som gör att du inte tror på att förvara vatten? Man säljer ju vatten i flaskor som håller relativt länge utan problem?

Vad jag menar med kommunalt vs egen brunn är att kommunalt behöver man inte göra några vattenprover själv, allt sköts av kommunen. Ofta har man lite ex klor och liknande för att hålla vattnet fräscht vilket hjälper till vid lite längre förvaring. Vatten från egen brunn kan vara riktigt fint men ansvaret faller på en själv att kontrollera det kontinuerligt och vanligen behandlar man inte vattnet så som ex kommuner gör.

Förövrigt, precis som nimhed skriver, kontaminering är den klart största risken som jag ser det, inte ovanligt att folk uppmanas koka sitt vatten. Har man då ständigt färskflöde blir det ett uppenbart problem. Viss kan ledningar gå sönder eller vattenverket lägga ner men förvarat vatten i tunnor\tankar\flaskor\dunkar lär fungera även då så länge som man förvarat på rätt vis?
Ja du, det finns många varianter på allt, du verkar påläst om en del och litar på dom. Inget fel i det, men att fråga är inte det fel heller. Blir liksom hur långt är ett snöre, mot dina tankar och andras. Har du klart för dig så gör som du tänker. Kan inte ge mer nu.
 
Unikt namn
Min fru har 4 PET-flaskor med vatten i frysen.
Jag är inte så nöjd med den lösningen men har inte kommit på något bättre. 🙈

100L känns spontant som en hel del vatten (under en kris).
Hur omsätter du dessa mängder under blott en vecka?
 
C
I Ironside skrev:
De som är godkända för livsmedel har tyvärr ingen kran men det kanske man själv kan montera(borra och sanitetslimma dit)?
De där tunnorna är av polyeten som är svårt att limma. Skulle kolla på en lösning med någon sorts gummipackning. Sen en annan grej att begagnade tunnor ofta har en lukt som satt sig från det som förvarats i tunnan och som säkert smittar av sig på vattnet. Jag har tunnor som det varit karameller i, men det är väl kanske i och för sig trevligt med vatten som smakar karameller. 🙂
 
  • Gilla
Kirka75 och 1 till
  • Laddar…
I
Unikt namn Unikt namn skrev:
Min fru har 4 PET-flaskor med vatten i frysen.
Jag är inte så nöjd med den lösningen men har inte kommit på något bättre. 🙈

100L känns spontant som en hel del vatten (under en kris).
Hur omsätter du dessa mängder under blott en vecka?
Frysa vatten är inte alls dumt, det håller klart bättre då! Dock är det ofta svårt att frysa stora mängder vatten på ett effektivt vis.

När det gäller mängden utgår jag från livsmedelsverkets krisinformation där man säger 3-5 liter vatten/dag. Vidare säger man att krisberedskapen ska vara 1 vecka, det är den tid som man förväntar sig det kunna ta för staten\kommunerna att skaffa fram ersättare. 5 liter / person och dag blir i vårt fall 120 liter på 1 vecka. Men så kan man få ner den mängden om man tillför ex våtservetter för sanitering. Men visst, ska vi ha en tunna i källaren kan vi egentligen lika bra ha en 120 liters som en 100 liters.
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
I
C cpalm skrev:
De där tunnorna är av polyeten som är svårt att limma. Skulle kolla på en lösning med någon sorts gummipackning. Sen en annan grej att begagnade tunnor ofta har en lukt som satt sig från det som förvarats i tunnan och som säkert smittar av sig på vattnet. Jag har tunnor som det varit karameller i, men det är väl kanske i och för sig trevligt med vatten som smakar karameller. 🙂
Aha, ja då kanske man kan använda någon form av skruv tap med gummipackning.

I mitt fall siktar jag på nya oanvända flaskor\dunkar\tunnor som är märkta för livsmedel. Rengör man dem noga med rätt medel så bör inte vattnet få någon smak men jag är absolut ingen expert på området.
 
Walle85
Vi har 5+5+15 liter i dunkar som vi byter 2 gånger om året. Använder vattnet till att vattna med när det är dags att byta, kokar sedan upp vatten och rengör med för att sedan fylla på nytt.
Känns lite onödigt att bara hälla ut i avloppet vid byte, bättre att typ vattna gräset/rabatten med istället. Fördelen med att ha mindre behållare är att man kan rotera på ett smidigt sätt.
Vi tänker att man får spara in på användandet om det krisar istället för att ha mängder tillgängligt.
 
  • Gilla
Christer_E och 2 till
  • Laddar…
Jag har 4x20l dunkar som jag byter vatten i när jag kommer ihåg.

Är lite omständligt att kånka 10m när de ska tömma och fyllas, kanske får hitta på en annan lösning som gör att de kan stå kvar på plats 🤔
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I
Walle85 Walle85 skrev:
Vi har 5+5+15 liter i dunkar som vi byter 2 gånger om året. Använder vattnet till att vattna med när det är dags att byta, kokar sedan upp vatten och rengör med för att sedan fylla på nytt.
Känns lite onödigt att bara hälla ut i avloppet vid byte, bättre att typ vattna gräset/rabatten med istället. Fördelen med att ha mindre behållare är att man kan rotera på ett smidigt sätt.
Vi tänker att man får spara in på användandet om det krisar istället för att ha mängder tillgängligt.
Ja såklart, kan man återanvända vattnet, ex vattna med så är det en fördel.

Min uppfattning från rekommendationerna är att 3 liter är minimum person/dag medan 5 är standard. MEN sen tror jag som sagt att använder man våtservetter för att tvätta sig så kommer man ner en del. Däremot, använder man vatten vid matlagning ex diskning kan det krävas mer. Sen är frågan hur man gör med spolning på toaletten, kanske går man göra som med hundare, d.v.s använda påsar ;)
 
C
I Ironside skrev:
I mitt fall siktar jag på nya oanvända flaskor\dunkar\tunnor som är märkta för livsmedel.
Köper du nya oanvända tunnor är det knappast ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.