M Mattan01 skrev:
Det finns ju också dräneringshål i bågen nertill, normalt i ytterkant. 2 st längsgående. Kolla om de är igensatta!
Jag har gjort rent dessa ordentligt så det rinner ut som det skall. 👍🏼
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag tycker monteringen ser högklassig ut.

Personligen hade jag aldrig valt fönster där vattnet blir stående på tätningslisten när det regnar. Det måste vara problemet. Listen måste vara i perfekt skick hela tiden för att det inte ska läcka in.
ja jag är oxå lite frågande till att listen mellan fönster å karm läcker in men som sagt, det är pvc och även om det kommer in vatten där så skall allt ledas till dräneringen där det sedan rinner ut. Se bifogad bild. (Dräneringshålet ej me på bilden men ja, det är ju där längs ut). Med andra ord. Är karmen bara hem så kan det aldrig regna igenom om jag förstått allt rätt. Men jag kan ju tycka som du antyder att man kan önska mer av den där tätningslisten.
 
  • Sektionsskiss av ett PVC-fönster som visar isolering och tätningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, bara så jag inte missförstår dig, det innebär alltså 4 st dräeringar, hål per öppningsbar båge / fönster?
 
R
Har kollat på ditt fönsterbleck och det ser lite misstänkt ut i gavelbockningen..
Det ser ut som att dom har klippt kortsidan och sedan vikt upp den, den ska bockas upp utan klippning och då blir det ett omvik med dubbel plåt och så ser det inte ut på dina bleck…
Suddig bild visar blå tråd och mögel på vad som verkar vara en vägg eller hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testa o rengör och foga inne i innerhörnet gör att se om det kan vara det…
 
  • Gilla
Johan Abrahamsson83
  • Laddar…
Tack. Jag såg detta när jag fotade oxå men tror det skall vara gjort korrekt. 🙏🏼 borde vara det för det var en duktig plåtslagare som gjorde det.. men ja, jag kan inte vara 100 utan att ta ner det igen.. Jag la ändå en fog där förut när jag ändå fogade hörnen inne i pvc-karmen.. dumt jag gjorde båda samtidigt kanske men vill bara att det slutar läcka in nu..
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M Mattan01 skrev:
Ok, bara så jag inte missförstår dig, det innebär alltså 4 st dräeringar, hål per öppningsbar båge / fönster?
2 dränhål per öppningsbart fönster. (Sitter två stycken i samma larm) så 4 totalt. Se bifogad bild.
 
  • Vitt fönster med vita karmar på mörkgrått hus, speglar himmel och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för ventilation i huset?
Hur ser det ut mellan karm och vägg?
Eftersom fönstret sitter så långt ut hur är det tätat i ovankant då det sitter utanför vindskyddet?
Jag tror inte fönstret är hela problemet då skulle det inte bara läcka i hörnen.
 
Nja där är det ju bara 4, på den bilden finns ytterligare 4 st i den delen av fönstret som glaset sitter i. Det kanske är annorlunda på olika fabrikat men jag är ganska säker på du har totalt 8st på den bilden.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad har du för ventilation i huset?
Hur ser det ut mellan karm och vägg?
Eftersom fönstret sitter så långt ut hur är det tätat i ovankant då det sitter utanför vindskyddet?
Jag tror inte fönstret är hela problemet då skulle det inte bara läcka i hörnen.
Har självdrag på det våningsplanet. I källaren finns en paxfläkt i badrummet.
Lite osäker mellan karm och vägg men det är isolerat med skum runt fönstret. Ovanför är det en plåt som ligger plus att hela väggen är ”delad” strax ovanför det med en plåt. Syns på någon av de bilder jag lagt upp.. jag tror att hade det läckt ovanifrån så borde det synts högre upp oxå.. men, d e klart, man kan aldrig veta hur vatten rinner om d väl tagit sig in men jag kunde inte se något som antydde det i somras när jag tog ner fönsterfoder och kollade hur det stod till. Ingen antydan till läck utifrån då.
 
R
Så som smygen på insidan ser ut kan du inte riva bort den för att se hur det ser ut under?
 
  • Gilla
Johan Abrahamsson83
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Så som smygen på insidan ser ut kan du inte riva bort den för att se hur det ser ut under?
Jo. Det skall jag. Vill bara att fönsterfirman kommer först och får se.
Dom skall komma i början av feb.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M Mattan01 skrev:
Nja där är det ju bara 4, på den bilden finns ytterligare 4 st i den delen av fönstret som glaset sitter i. Det kanske är annorlunda på olika fabrikat men jag är ganska säker på du har totalt 8st på den bilden.
Hur menar du? Dom jag vet om är de jag markerat ut.
 
  • Vitt fönster på mörkgrå vägg, fyra rödmarkerade punkter på fönsterbrädan, spegelbild av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men det finns 4 till, i alla fall på mina fönster i själva fönsterbågen nedtill. Alltså den öppningsbara delen av fönstret. De syns normalt inte men om du öppnar fönstret och kikar underifrån ser man dem. Alternativt så kan man känna med ett finger att det finns 2 st nertill i yttersta delen av fönsterbågen. De ska dränera eventuellt vatten som kommer in via glastätningen. Normalt sett så är det väldigt lite vatten som kommer den vägen, men om tätningen är dålig eller skadad så ska vattnet rinna ut och vidare via karmens dräneringar som syns på din bild.
 
  • Gilla
Johan Abrahamsson83
  • Laddar…
M Mattan01 skrev:
Ja men det finns 4 till, i alla fall på mina fönster i själva fönsterbågen nedtill. Alltså den öppningsbara delen av fönstret. De syns normalt inte men om du öppnar fönstret och kikar underifrån ser man dem. Alternativt så kan man känna med ett finger att det finns 2 st nertill i yttersta delen av fönsterbågen. De ska dränera eventuellt vatten som kommer in via glastätningen. Normalt sett så är det väldigt lite vatten som kommer den vägen, men om tätningen är dålig eller skadad så ska vattnet rinna ut och vidare via karmens dräneringar som syns på din bild.
Ok. Skall kolla. Tack.
 
  • Gilla
JSE
  • Laddar…
M Mattan01 skrev:
Ja men det finns 4 till, i alla fall på mina fönster i själva fönsterbågen nedtill. Alltså den öppningsbara delen av fönstret. De syns normalt inte men om du öppnar fönstret och kikar underifrån ser man dem. Alternativt så kan man känna med ett finger att det finns 2 st nertill i yttersta delen av fönsterbågen. De ska dränera eventuellt vatten som kommer in via glastätningen. Normalt sett så är det väldigt lite vatten som kommer den vägen, men om tätningen är dålig eller skadad så ska vattnet rinna ut och vidare via karmens dräneringar som syns på din bild.
Hej igen. Japp. Hade 3 dräneringshål under varje fönster. Kunde konstigt nog inte se någon missfärgning eller dylikt där alls. Och som du säger, det skall ju bara rinna ner i nästa ”balja” och sen ut…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.