L lostinsweden skrev:
Sambon som gillar gammal stil valde att ha spröjsade träfönster med linoljefärg på vårt hus. Eftersom det skulle blir dyrt så bestämde vi oss att det skulle göras under 3 faser: framsidan, gavlarna sedan baksidan och det har vi gjort under en 3 års period.

Fönsterna på framsida som är mot havet har börjat på fler ställen se ut så här efter 3 år. Funktions garanti som gäller i 3 år har gått ut men vi kontaktade försäljaren ändå som erbjöd oss 15000kr för reperationskostnader. Han menade att de har ingen skyldighet att betala eftersom garantin inte gäller längre men erbjöd summan eftersom vi har varit bra kunder (vi har köpt fönster på över 300000kr totalt).

Tråkigt att de börjar blir slitna redan efter 3år. De har inte ens varit installerade i 3 år eftersom de var i källaren i 6 månader under tiden vi väntade på snickaren. Försäljaren menade också att vårt läge är utsatt men vår tidigare fönster har hållit i 40år. Klart de gamla har haft nytt kitt men inte redan efter 3 år.
Finns nåt man kan göra? Är det bara att gilla lägret och vara nöjd med dem 15000kr som inte kommer räcker långt med kostnader som blir om alla på framsidan blir likadana?
Förstår att garantin inte gäller men tycker att försäljaren kunde har varit lite mer seriös om de vill ha kvar sina bra ryckte om ’kvalitets’ fönster. Vi får vänta hur det blir med dem andra som är kvar under garantin. [bild][bild][bild][bild]
Vad är det för fläckar vid hörnen? Är det vatten som sugits in i virket? Kan också vara så att träet är dåligt förbehandlat. Ska strykas rejält med linolja flera gånger innan målningen. Extra viktigt med nutida dåligt trä. Vissa brukar dränka fönstrena i linoljebad innan glasmontering och målning.
 
N
S StefanMJ skrev:
Vad är det för fläckar vid hörnen? Är det vatten som sugits in i virket? Kan också vara så att träet är dåligt förbehandlat. Ska strykas rejält med linolja flera gånger innan målningen. Extra viktigt med nutida dåligt trä. Vissa brukar dränka fönstrena i linoljebad innan glasmontering och målning.
Old news, läs tråden.
 
N Nephew skrev:
Old news, läs tråden.
Lite besvärligt att läsa igenom alla 250 kommentarer. Har du något relevant kommentarsnummer att referera till?
 
Fick vi veta vem tillverkade dessa?

Så här såg mina fönster från Allmogesnickerier AB efter 8 år när jag skulle fräscha upp fasaden. Säkert var de redan dåliga efter 3 år. Skåne. Nordvästra sidan av fasaden. Vind + Sol + Vatten. Dåligt virke. Dålig tätning. Ingen respons från tillverkaren.

Grönt fönsterfoder, regndroppar, vitmålad vägg, del av träfönster, fuktigt, åldrat, delvis slitet, arkitektonisk detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grönt fönster och vit karm med vattenskador och rötskador på träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett fönster med fuktdroppar, vattenläckage och ruttnande träram. Behov av underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
karlmb och 6 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det ser helt klart märkligt ut. Vad var det för färg och fabrikat? Vet du om de händelsevis har haft någon annan typ av färg under (dvs bara linoljefärg som färdigfärg?).

Linoljefärg som är häftigt utsatt för sol och väder brukar snarare mattas ännu snabbare än normalt, krita tidigt. När den väl krackelerar, långt in i framtiden, så blir det i små små fyrkanter, enligt mi erfarenhet. Och då ser det inte ut som på bilden.
Det lär visst skilja en del på olika linoljefärger också. Somliga säger att linoljefärgerna började ändras till det sämre under 1900-talet (1920?) innan de så småningom började försvinna under efterkrigstiden. Dagens nischtillverkare av linoljefärg träter om vad som är bra och inte. Tror att skillnaderna bl a gäller användning av terpentin, linoljans kokning, sickativ och ev val av pigment.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Di Cha Di Cha skrev:
Fick vi veta vem tillverkade dessa?

Så här såg mina fönster från Allmogesnickerier AB efter 8 år när jag skulle fräscha upp fasaden. Säkert var de redan dåliga efter 3 år. Skåne. Nordvästra sidan av fasaden. Vind + Sol + Vatten. Dåligt virke. Dålig tätning. Ingen respons från tillverkaren.

[bild][bild][bild]
Kittningen var iaf någorlunda väl utförd, men givetvis en total katastrof i övrigt. Jag lider med dig.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Syns ju klart vart vattnet gått in, och blivit instängt
 
Di Cha Di Cha skrev:
Fick vi veta vem tillverkade dessa?

Så här såg mina fönster från Allmogesnickerier AB efter 8 år när jag skulle fräscha upp fasaden. Säkert var de redan dåliga efter 3 år. Skåne. Nordvästra sidan av fasaden. Vind + Sol + Vatten. Dåligt virke. Dålig tätning. Ingen respons från tillverkaren.

[bild][bild][bild]
Men inte heller här är det ren linoljefärg eller väldigt fel målat isf
 
F FGLIN skrev:
Det lär visst skilja en del på olika linoljefärger också. Somliga säger att linoljefärgerna började ändras till det sämre under 1900-talet (1920?) innan de så småningom började försvinna under efterkrigstiden. Dagens nischtillverkare av linoljefärg träter om vad som är bra och inte. Tror att skillnaderna bl a gäller användning av terpentin, linoljans kokning, sickativ och ev val av pigment.
Ja, tyvärr är i alla fall den svenska marknaden full (inte bara) av tillverkare som spenderar tiden med att berätta hur dåliga andra linoljefärgstillverkare är istället för att fokusera på linoljan i relation till akrylat och alkyd.
 
  • Gilla
Brotorpet och 4 till
  • Laddar…
Det är uppenbart att någonting är fel med antingen färgen eller grundoljningen eller kittet. Både på trådstartarens och DiChas fönster.

Välgjorda träfönster av bra virke som har kittats och målats rätt kan se litet slitna ut redan efter 3-5 år i extremt väderutsatt läge men det skall inte flaga stora flak och det skall absolut inte vara ruttet.

Det här illustrerar det stora dilemmat med traditionella bygghantverk. Hela slutkvaliteten är beroende på yrkesmannens skicklighet och materialets kvalitet. Eftersom det i motsats till maskinell tillverkning av metall och plast är svårt att definiera både skicklighet och virkeskvalitet på papper är det lätt hänt att det kommer in oseriösa gökar som kan konkurrera med undermåliga produkter till ett lägre pris och därigenom dra hela hantverket i skiten.

Sedan händer det ibland att även en skicklig yrkesman klantar till det..... ju skickligare man blir destu ovanligare blir det men ingen är felfri. Jag har lämnat ett riktigt klantighetsmonument efter mig under en terassdörr i en grannby........... jag vet inte än i dag hur jag tänkte och om jag alls tänkte för sådär korkad är inte jag i normala fall.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är uppenbart att någonting är fel med antingen färgen eller grundoljningen eller kittet. Både på trådstartarens och DiChas fönster.

Välgjorda träfönster av bra virke som har kittats och målats rätt kan se litet slitna ut redan efter 3-5 år i extremt väderutsatt läge men det skall inte flaga stora flak och det skall absolut inte vara ruttet.

Det här illustrerar det stora dilemmat med traditionella bygghantverk. Hela slutkvaliteten är beroende på yrkesmannens skicklighet och materialets kvalitet. Eftersom det i motsats till maskinell tillverkning av metall och plast är svårt att definiera både skicklighet och virkeskvalitet på papper är det lätt hänt att det kommer in oseriösa gökar som kan konkurrera med undermåliga produkter till ett lägre pris och därigenom dra hela hantverket i skiten.

Sedan händer det ibland att även en skicklig yrkesman klantar till det..... ju skickligare man blir destu ovanligare blir det men ingen är felfri. Jag har lämnat ett riktigt klantighetsmonument efter mig under en terassdörr i en grannby........... jag vet inte än i dag hur jag tänkte och om jag alls tänkte för sådär korkad är inte jag i normala fall.
Det viktiga är väl att man kan erkänna att man gjorde något riktigt klantigt, det gör vi alla. Det som för mig skiljer en riktigt bra hantverkare är att man står för det och fixar till det utan att kunden behöver betala. Då hade iaf jag varit supernöjd även med något fel.
Gör man inget så gör man heller inga fel…
 
  • Gilla
Bebben83 och 2 till
  • Laddar…
Di Cha Di Cha skrev:
Fick vi veta vem tillverkade dessa?

Så här såg mina fönster från Allmogesnickerier AB efter 8 år när jag skulle fräscha upp fasaden. Säkert var de redan dåliga efter 3 år. Skåne. Nordvästra sidan av fasaden. Vind + Sol + Vatten. Dåligt virke. Dålig tätning. Ingen respons från tillverkaren.

[bild][bild][bild]
Inte ens mina värsta, sämst underhållna, flera decennier gamla, fönster ser ut så där! Hur är det där möjligt?
Har det suttit fönsterbleck där på underkarmarna? Felaktigt monterade?
Brukar det ligga kvar regnvatten länge på underkarmarna? Kanske fel lutning?
Uselt virke,och dåligt förbehandlat?
Fel sorts färg?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är uppenbart att någonting är fel med antingen färgen eller grundoljningen eller kittet. Både på trådstartarens och DiChas fönster.

Välgjorda träfönster av bra virke som har kittats och målats rätt kan se litet slitna ut redan efter 3-5 år i extremt väderutsatt läge men det skall inte flaga stora flak och det skall absolut inte vara ruttet.

Det här illustrerar det stora dilemmat med traditionella bygghantverk. Hela slutkvaliteten är beroende på yrkesmannens skicklighet och materialets kvalitet. Eftersom det i motsats till maskinell tillverkning av metall och plast är svårt att definiera både skicklighet och virkeskvalitet på papper är det lätt hänt att det kommer in oseriösa gökar som kan konkurrera med undermåliga produkter till ett lägre pris och därigenom dra hela hantverket i skiten.

Sedan händer det ibland att även en skicklig yrkesman klantar till det..... ju skickligare man blir destu ovanligare blir det men ingen är felfri. Jag har lämnat ett riktigt klantighetsmonument efter mig under en terassdörr i en grannby........... jag vet inte än i dag hur jag tänkte och om jag alls tänkte för sådär korkad är inte jag i normala fall.
Hur kan du påstå att dessa fönster är välgjorda!
Torrsprickor efter 3 år nu får du allt skärpa dig.
Det ser ut som gamla fönster nästan utan kitt och endast bättringsmålad.
Den fönstertillverkaren ska vara tacksam över att det inte var till mig som han sålde dessa skitfönster!

Fusk på hög nivå kallas det för!
 
S Stegväxellåda skrev:
Hur kan du påstå att dessa fönster är välgjorda!
Torrsprickor efter 3 år nu får du allt skärpa dig.
Det ser ut som gamla fönster nästan utan kitt och endast bättringsmålad.
Den fönstertillverkaren ska vara tacksam över att det inte var till mig som han sålde dessa skitfönster!

Fusk på hög nivå kallas det för!
Har jag påstått det?
Jag påstår att någonting är totalt fel med antingen kittet eller målningen eller grundoljningen.
Det vill säga att ytbehandlingen inte är välgjord.
Träarbetet och virkeskvaliteten är för väl dolt bakom kitt och målfärg för att jag skall kunna uttala mig om dem.

Jag skrev att välgjorda fönster kan se litet slitna ut efter 3-5 år i extremt väderutsatt läge men inte som de här.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
den tiden då fönstervirket skulle ha minimum 6 årsringar per centimeter är förbi.... standarden försämrades under 70-talet om jag minns rätt. Nu tror man på att målarfärg ersätter virkets kvalitet. Vilken färg gör det?
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.