Du verkar ha bestämt dig innan du frågade.
Men det där är ingen offert.
Var lite mjukare i tonen så kanske du får svar du gillar.

Men bara för att klargöra det hela, det där är ingen offert, mer en kladd.
/W
 
  • Gilla
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Om du tycker tråden är meningslös så ska du inte svara. Jag har dessutom inte bett någon gissa, gissa kan jag göra själv.
Om du hade varit seriös med att det var en plojgrej så hade du skrivit ut vad din intention var med detta redan från början.

Nu är det som att du villhoppas på ett bättre pris än vad du egentligen tror på. Men om du får medhåll av tillräckligt många så kör du på ändå för alla sa ju så.

Fastän det finns flera röda flaggor.

Nej jag skall inte kommentera mer. Men trådar med halva informationen gynnar inte forumet.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Nissens
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Frågan var hur ni tolkar offerten och då förstår jag att du inte har någon tolkning 😊
Det är ju inte någon offert på bilden…
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Har anlitat den här snickaren flera gånger tidigare, så det oroar jag mig inte för 😊
Och ändå har ni dessa kommunikationsproblem?
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Rolig tråd det här! Direkt dyker det upp diverse urban medelklass och dissar offerten "bonnasnickarn har skrivit på kollegieblock med bläckpenna - skrik och spring, TS!!!"
Själv känner jag några hantverkare av den här sorten, och de är de bästa du kan hitta! Även om de inte sitter med Excel och gör toksaltade offerter.

Jag tolkar offerten som att han har listat vilka typer av material som behövs, samt mängd gånger styckepris och fått fram de dubbelunderstrukna summorna längst till höger.
Sedan har han summerat ihop materialkostnaderna med kostnaden för takbeläggningen.
Längst ner arbetskostnaden minus ROT.

Min tolkning, du får prata med honom. Lycka till med ditt projekt!

(Det är precis så här du ska göra för att få ett bra resultat: välj hantverkare efter vänners och grannars rekommendationer, och så väljer hantverkaren om han (är det ju oftast) i sin tur vill jobba åt dig.)
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Den enda som inte kan gissa i detta ärende är väl den som skrivit lappen.
Varför då lägga ut en fråga här?
Inte minst med tanke på din attityd mot vänliga människor som försöker vara trevliga och hjälpa dig!
Jag har inte haft en attityd, däremot irriterar det mig att folk inte kan läsa ordentligt och därmed uppfattar inlägget felaktigt.
Det är skillnad på att gissa och tolka - jag har bett om tolkning.
 
Det väsentliga här är att detta är inte en offert, utan en uppskattning av mängden arbete, och därmed kostnad. Att arbetet kommer att utföras på löpande räkning. En offert är antingen tydlig att det offereras ett fast pris, då är detaljerna oväsentliga. Det fasta priset gäller. Eller en offert som anger vilket timpris man debiterar. Sedan kan det finnas ett uppskattat pris kopplat till offert på löpande räkning. Det ger ett visst skydd. Uppskattningen får Max överskridas 15%. Men den faktiska offerten, det som blir ett avtal om du accepterar är då bara vilket timpris som gäller.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det väsentliga här är att detta är inte en offert, utan en uppskattning av mängden arbete, och därmed kostnad. Att arbetet kommer att utföras på löpande räkning. En offert är antingen tydlig att det offereras ett fast pris, då är detaljerna oväsentliga. Det fasta priset gäller. Eller en offert som anger vilket timpris man debiterar. Sedan kan det finnas ett uppskattat pris kopplat till offert på löpande räkning. Det ger ett visst skydd. Uppskattningen får Max överskridas 15%. Men den faktiska offerten, det som blir ett avtal om du accepterar är då bara vilket timpris som gäller.
Tack för tydligt förklarande av offert, då förstår jag bättre varför den här ”kladden” ser ut som den gör.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Rolig tråd det här! Direkt dyker det upp diverse urban medelklass och dissar offerten "bonnasnickarn har skrivit på kollegieblock med bläckpenna - skrik och spring, TS!!!"
Själv känner jag några hantverkare av den här sorten, och de är de bästa du kan hitta! Även om de inte sitter med Excel och gör toksaltade offerter.

Jag tolkar offerten som att han har listat vilka typer av material som behövs, samt mängd gånger styckepris och fått fram de dubbelunderstrukna summorna längst till höger.
Sedan har han summerat ihop materialkostnaderna med kostnaden för takbeläggningen.
Längst ner arbetskostnaden minus ROT.

Min tolkning, du får prata med honom. Lycka till med ditt projekt!

(Det är precis så här du ska göra för att få ett bra resultat: välj hantverkare efter vänners och grannars rekommendationer, och så väljer hantverkaren om han (är det ju oftast) i sin tur vill jobba åt dig.)
Älskar ditt svar! Du har samma erfarenhet av hantverkare som jag har, en bra snickare behöver inte vara bra på offertskrivning (eller vad man kan kalla det som jag har fått).
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
S
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Älskar ditt svar! Du har samma erfarenhet av hantverkare som jag har, en bra snickare behöver inte vara bra på offertskrivning (eller vad man kan kalla det som jag har fått).
Det är ju därför det blir så märkligt att du frågar som du gör här. Varför inte bara fråga hantverkaren som skrivit?
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Tack för tydligt förklarande av offert, då förstår jag bättre varför den här ”kladden” ser ut som den gör.
Har du fått riktiga offerter när du anlitat hantverkaren tidigare?
 
S sinuslinus skrev:
Det är ju därför det blir så märkligt att du frågar som du gör här. Varför inte bara fråga hantverkaren som skrivit?
Märkligt är din tolkning och det var inte mitt inlägg som jag ville få tolkat, utan offerten. Jag kan ha hundra anledningar till varför jag frågar om hur andra tolkar offerten, men jag behöver inte redovisa för det. Kanske hade jag gjort det om jag fått en vettig fråga om det, utan värdering. Men folk här är så himla snabba på att dra slutsatser som inte stämmer och komma med spydigheter.
 
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Märkligt är din tolkning och det var inte mitt inlägg som jag ville få tolkat, utan offerten. Jag kan ha hundra anledningar till varför jag frågar om hur andra tolkar offerten, men jag behöver inte redovisa för det. Kanske hade jag gjort det om jag fått en vettig fråga om det, utan värdering. Men folk här är så himla snabba på att dra slutsatser som inte stämmer och komma med spydigheter.
Jag tycker nog du fått som du gett i den här tråden ....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker nog du fått som du gett i den här tråden ....
Du är också på hugget ser jag…
 
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Hur tolkar ni den här offerten?
Hur mycket är slutpriset?
Det finns 2 alternativ, lite oklart varför men det är rätt rörigt på ”offerten”. Slutpriset blir 57725 eller 54525 beroende på vilket alternativ du väljer, så tolkar jag det. Sen behöver ni ju komma överens om löpande kostnader som kan uppkomma. Och be om tydligare offert tycker jag 😀
 
  • Gilla
Torpar-Anna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.