Unikt namn
Nu har det spårat ur lite....
Men det kan mycket väl vara ett eller flera säkerhetshål som fixas i programmet trots att utgivaren heter Sound Research Group.
I princip alla uppdateringar fixar både buggar och säkerhetshål utöver att de erbjuder ny funktionalitet.

Omstarten är inte sällan på grund av att tillverkaren programmerat det så av olika anledningar. Men ibland för att att vissa datorer funkar dåligt om uppgraderingen sker utan omstart.
Man strävar ju efter att inte introducera nya fel.

Linux behöver även omstarter hyggligt ofta. Men processen är mer strömlinjeformad, när oftast finns bara ett ramverk som hanterar nästan alla installationer.
Till skillnad från Windows där det är en salig blandning av installationsramverk och funktioner.

Windows 11 har blivit ganska duktig på att återöppna det du höll på med innan omstarten, så länge du inte själv stänger ner allt först. Så även MS jobbar ju för att det ska bli bättre :)
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men det kan mycket väl vara ett eller flera säkerhetshål som fixas i programmet trots att utgivaren heter Sound Research Group.
Jaså, kanske? Om det nu vore så att det krävs säkerhetsuppdateringar en eller flera gånger i veckan, då är det nog dags att kasta ut Microsoft och använda något säkrare.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Linux behöver även omstarter hyggligt ofta
Jaså??

$ uptime 13:31:27 up 208 days, 14:14, 3 users, load average: 0.00, 1.30, 14.80

Unikt namn Unikt namn skrev:
Windows 11 har blivit ganska duktig på att återöppna det du höll på med innan omstarten, så länge du inte själv stänger ner allt först.
Jaså? Inte tillräckligt bra, långt ifrån tillräckligt bra, och det kan aldrig återupprätta t.ex en Citrixsession.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hade jag sparat allt så hade jag kunnat fylla denna tråd med 1000 exempel på anmärkningsvärd kommunikation med kundtjänst av olika slag, somliga dråpliga, somliga bedrägliga, som denna.

För 2-3 år sedan rapporterade jag en bugg till Disney+. De kunde givetvis inte återskapa problemet och rekommenderade sedvanlig systemåterställning. Men efter lite tjat så tog de emot felrapporten.

Efter nåt år så hörde jag av mig för att kolla status. De kunde givetvis inte hitta ärendet och bad för mig förklara... Kommer inte ihåg om jag gjorde det eller om jag bara bråkade lite. Men plötsligt "hittade" de min förra konversation och jag fick faktiskt ett ärendenummer! De skulle "titta" på detta.

Nu tyckte jag det var dags att kolla läget igen. Den konversation finns nedan. Uppenbarligen hittade dom på ett ticketnummer förra gången med förhoppningen att jag inte skulle orka höra av mig igen… Jag provar väl igen om ett år :)

Jag finner det lite märkligt hur företagen kan överleva med en sådan attityd mot deras betalande kunder? Speciellt deras sätt att försöka trötta ut kunden. Kundtjänsten är ju deras ansikte utåt. Disney+ är givetvis inte ensam. Bland de jag har erfarenhet av är t.ex Google, Microsoft, Samsung och Spotify värre, på olika sätt. Om man glömt sitt lösenord etc kan de hjälpa till, men inte om man har tekniska problem eller ännu mindre om man har förslag på förbättringar och nya funktioner.

Det förekommer även inom stora företag som jag har erfarenhet av. IT-supporten lägger mest energi på att trolla bort ärendet istället för att laga felet. De verkar inte fatta att jag behöver en fungerande dator för att kunna fakturera en kund och skapa en inkomst för företaget!

Har ni egna exempel?

Här kommer chatten med Disney+. Jag vet att jag är lite torr i tonen för jag anade ju från början vart det skulle leda. Det som inte syns här är deras svarstid, ett par minuter per inlägg! Hela denna chat tog ca 50 minuter. Jag har minnesbilder från de första två chattarna att de även då bråkade om mitt namn och att de ville ha några minuter på sig att leta efter svar etc. Det stämmer bra överens med mina erfarenheter - att företagen har en checklista på hur man ska trötta ut kunden.

Jenny G: Thank you for contacting Disney+! This is Jenny. How can I help you today?

Me: Hi, what's the status of bug report 46626746?

I understand that you need assistance with the status of bug report 46626746 . No worries I will check my resources to see. Before I proceed, I just have some information to ask to verify your account for security purposes. May I please have your full name as well as the email address associated on the account?

(Det luktar AI redan här...)

Me: You just go my full name and email when I entered this chat!

I'm sorry but we cannot see any name since we just started to have a conversation now.

Me: I'm sorry but I filled in my name an email when I entered this chat.
I'm Bo, hi, can you please answer my question. And I am a paying customer.

Thank you for that information, Bo. I'm still checking my resources here regarding with your concern. Would it be okay if I place you on hold for 2-3 mins while I check my resources here?

(Det tog dock inte längre tid än vanligt innan de svarade igen...)

Me: Sure…

thank you. May i ask what device you are using when you having an issue regarding with the bug report 46626746

Me: Chrome browser under Windows 11.

Thank you so much. Thank you for patiently waiting, upon checking our resources, regarding with the status of bug report 46626746. As of the moment I can't share any specific information regarding with the status of bug report to avoid misinformation but rest assured Disney+ is doing the best to cater your concern.

Me: Can you please give me the current status of this ticket and an estimate of when you can have it fixed.

As I mentioned I can't share any specific information yet Bo since we still waiting for an update but don't worry let me note this here on my end so that our higher ups can look into this. I apologize for the inconvenience this has caused you rest assured this will be noted.

Me: What kind of update? How can you wait for an update after 2 years? Now, can you PLEASE give me the current status of this ticket and an estimate of when you can have it fixed.

I'm sorry but as much as I wanted to tell you an information, however we don't have yet an update regarding with your concern Bo. I cannot disclose an information for you since we don't have yet an update. I'm sorry that we're unable to provide the solution you were hoping for, I really wish I had the magic button here that would give me direct full control about granting your request, but unable to since this is beyond my control. I am seeking your understanding and I hope that you won't take this against me. If there is anything else that I can do to help you out in the meantime, please let me know. I am more than happy to help.

Me: Do you know what that ticket number is about? Can you find it in your system? Tell me!

I'm sorry but I'm unable to locate it since you don't have a previous conversation from other agents regarding with your concern.

Me: I do have previous conversations. I got that ticket number from you. Why are you making this so difficult? Am I talking to a real person or an AI?

I really love to help you Bo, but I already mentioned we cannot be able to disclose an information if we don't have yet an update regarding with your concern, and I'm trying to locate your previous conversation from the other agents but there's no result.

Me: Am I talking to a real person or an AI?

I am a real person, Bo.

Me: Thank you, sorry for my question. Then explain to me why my own bug report would be classified. Give me some proof that you have found it. It is about scrolling.

Regarding with that Bo, since we are still had no update with your concern, I cannot tell you an information as much as I wanted to help you to avoid misinformation, Bo. I hope you understand.

Me: No, I don't understand. Please give me a better answer. I do not report bugs just for you to trash them in the bin!!

How can I give you an information Bo if we don't have yet an update regarding with your concern. We can only give you an update if there's an already an update from the technical support.

Me: So I am talking to an AI and Disney+ does not honor customers feedback?

I already told you Bo that I am a real person, you are talking to an Agent. Unfortunately, we don't have yet any update from the technical support for the issue that you mentioned, in that case I cannot be able to give you a specific information. If you would like to give feedback you can visit the Disney plus website help center Bo.

Me: I'm sorry but I do not believe you. Tell me something what this bug report is about.

you can visit this site to give feedback regarding with your concern [länk]

Me: Do you realise how bad this is for the reputation of Disney+?

I completely understand how you feel, Bo. I am really sorry for the inconvenience that this may have caused you. I'm sorry that we're unable to provide the solution you were hoping for, I really wish I had the magic button here that would give me direct full control about granting your request, but unable to since this is beyond my control. I am seeking your understanding and I hope that you won't take this against me.

Me: I take it as a no. Good bye.

Om det nu fanns en människa där i chatten så tycker jag synd om henne för hur företaget tvingar henna att bemöta kunder.
Om alla var som jag så hade företag som detta gått i konkurs ganska snabbt, jag har haft ett skadeärende hos mitt försäkringsbolag för en stormskada som har hanterats mycket inkompetent så nu har de förlorat försäkringarna för 2 hus och en bil, 2 bilar till kommer att förloras under året.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
C
M maxmsm skrev:
nu har de förlorat försäkringarna för 2 hus och en bil, 2 bilar till kommer att förloras under året.
Och så byter du till försäkringsbolag B. Samtidigt sitter någon annan i vårt avlånga land och är skitförbannad på försäkringsbolag B efter sin skada och säger upp allt för att byta till ditt gamla bolag.
Och så snurrar de missnöjda kunderna runt runt i systemet. Så länge det bara är några procent av kunderna som blir missnöjda påverkar det i stort sett inget i det stora hela.
 
  • Gilla
  • Ledsen
TobbeP och 9 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och så byter du till försäkringsbolag B. Samtidigt sitter någon annan i vårt avlånga land och är skitförbannad på försäkringsbolag B efter sin skada och säger upp allt för att byta till ditt gamla bolag.
Och så snurrar de missnöjda kunderna runt runt i systemet. Så länge det bara är några procent av kunderna som blir missnöjda påverkar det i stort sett inget i det stora hela.
Det gör mej inget, jag gör som det passar mej och andra gör som det passar dem.
Grejen är den att jag har förhandlat till mej ett mycket bra paketpris på 3 bilar och 2 hus varav det ena blir en villa/hemförsäkring.
 
C
M maxmsm skrev:
Det gör mej inget, jag gör som det passar mej och andra gör som det passar dem.
Jo, jag förstår det. Det handlade mer om ditt påstående att bolaget skulle gå i konkurs om alla gjorde som dig.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Jag känner med dig!

Hade en gång ett ärende med Telia som tog ett tjugotal telefonsamtal till deras kundtjänst över en period av 4-5 månader. Det var precis när jag kommit tillbaka från USA. Man fick en chock kan jag säga. Det är inte alltid jag har fått bra service i USA heller men där finns en annan kultur. Det kan inte jämföras med vad jag var med om med Telia.

Jag ser i varje fall fram emot att AI ska ta över de här jobben. Det kommer bli ett lyft för hela kundtjänstbranschen tror jag. Och för support!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag ser i varje fall fram emot att AI ska ta över de här jobben. Det kommer bli ett lyft för hela kundtjänstbranschen tror jag. Och för support!
Jo det vete tusan men klart lovande är det när man testar AI.

En kundtjänst sitter ju bara och läser vad som kommer upp på skärmen som någon i en högre position skrivit.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det vete tusan men klart lovande är det när man testar AI.

En kundtjänst sitter ju bara och läser vad som kommer upp på skärmen som någon i en högre position skrivit.
Ja och det har hänt så otroligt mycket inom AI bara på ett eller två år. Om man jämför hur "AI" presterade innan ChatGPT ...... alltså när det var nån "Anna" eller "Erik" man kunde ställa frågor till på nån support eller hemsida.....de är katastrof!

ChatGPT och Google Bard har jag många gånger blivit VÄLDIGT imponerad av! Fortsätter det så här så tror jag att AI kommer fullständigt utklassa 99% av folk som arbetar inom support/kundservice inom ett par år. !

Kanske man äntligen kan få bra hjälp!
 
C
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
ChatGPT och Google Bard har jag många gånger blivit VÄLDIGT imponerad av!
ChatGPT matchar dagens "kundtjänster" ganska bra. Bra på att uttrycka sig, men inte lika bra på att lösa problem.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja och det har hänt så otroligt mycket inom AI bara på ett eller två år. Om man jämför hur "AI" presterade innan ChatGPT ...... alltså när det var nån "Anna" eller "Erik" man kunde ställa frågor till på nån support eller hemsida.....de är katastrof!

ChatGPT och Google Bard har jag många gånger blivit VÄLDIGT imponerad av! Fortsätter det så här så tror jag att AI kommer fullständigt utklassa 99% av folk som arbetar inom support/kundservice inom ett par år. !

Kanske man äntligen kan få bra hjälp!
Jo vi får se vad det blir men utmaningen är nog mer med de som är "underbegåvade" om man ska skriva klarspråk. Det finns en stor utmaning med AI och de som inte fattar är en stor utmaning.
 
H
Vad var buggen?
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jaså, kanske? Om det nu vore så att det krävs säkerhetsuppdateringar en eller flera gånger i veckan, då är det nog dags att kasta ut Microsoft och använda något säkrare.

Jaså??

$ uptime 13:31:27 up 208 days, 14:14, 3 users, load average: 0.00, 1.30, 14.80


Jaså? Inte tillräckligt bra, långt ifrån tillräckligt bra, och det kan aldrig återupprätta t.ex en Citrixsession.
Sound Research Group verkar vara en drivrutin/firmware för ljudkortet?
Får du en installation med omstart i veckan så undrar jag om uppgraderingen verkligen går igenom utan fel.

MS tillhandahåller dessa drivers genom Windows update, men troligen har någon annan gjort dem.

Windows OS uppdateringar brukar släppas en gång i månaden om ingen akut allvarlig säkerhetsbrist upptäcks.

Jag hanterar en Ubuntu installation på arbetsplatsen och det är ungefär en omstart i månaden på den med, för att hålla kerneln uppdaterad.

Hur det med i andra varianter av Linux har jag ingen erfarenhet av. Kanske att det finns någon LTS variant av kerneln? Men då går det ju inte att riktigt att jämföra den med ett vanligt desktop OS.
 
sysmali
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jaså, kanske? Om det nu vore så att det krävs säkerhetsuppdateringar en eller flera gånger i veckan, då är det nog dags att kasta ut Microsoft och använda något säkrare.

Jaså??

$ uptime 13:31:27 up 208 days, 14:14, 3 users, load average: 0.00, 1.30, 14.80


Jaså? Inte tillräckligt bra, långt ifrån tillräckligt bra, och det kan aldrig återupprätta t.ex en Citrixsession.
Vilken linuxdist använder du? Normalt behöver även Linux startas om när kerneluppdateringar har skett - så i värsta fall har du inte fått förbättringar och säkerhetsfixar på 208 dagar.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Linux behöver även omstarter hyggligt ofta.
Nej, Ytterst sällan p g a hängningar, i så fall säkerhetspatchar.

-Linux är ett i grunden ett riktigt operativsystem som är byggt inifrån och ut.
-Windows en sminkad gris där GUI prioriterats i första hand och stabila kärnfunktioner i andra.
 
  • Gilla
nubb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.