P pmd skrev:
Varför är det FUD?
Jo det blir ju direkt FUD om man preppar en befolkning av någonting hemsk som inte är sant, uselt-bedrövligt!.

I det här fallet så ska vi då nojja oss över Putin vilket är mindre sannolik,däremot elsystmet kan vi kan göra någor åt efter det grön-röda sabotaget.
 
P
P paralun skrev:
Jo det blir ju direkt FUD om man preppar en befolkning av någonting hemsk som inte är sant, uselt-bedrövligt!.
Vad är det som inte är sant?
P paralun skrev:
I det här fallet så ska vi då nojja oss över Putin vilket är mindre sannolik,däremot elsystmet kan vi kan göra någor åt efter det grön-röda sabotaget.
Hur sannolikt tror du det är att Ryssland skulle försöka ta Gotland för att underlätta en invasion (och ockupation) av Baltikum om 10 år, givet att Sverige inte rustar upp och inte blir NATO-medlem?
 
Så du tycker att vi kan skippa försvarsmakten helt då. Det skulle ju spara en del pengar. Det var många som såg det så på 30talet också.

Det är ingen som räknar med att vi blir attackerade av Ryssland. Men vi behöver vara förberedda för att det faktisk kan hända. Tyvärr.
 
P paralun skrev:
Jo det blir ju direkt FUD om man preppar en befolkning av någonting hemsk som inte är sant, uselt-bedrövligt!.

I det här fallet så ska vi då nojja oss över Putin vilket är mindre sannolik,däremot elsystmet kan vi kan göra någor åt efter det grön-röda sabotaget.
Elsystemet? Har du kollat hur hybridkrigföring funkar?

Vi är "sitting ducks" om vi bara sitter och lallar fortsatt.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är det som inte är sant?

Hur sannolikt tror du det är att Ryssland skulle försöka ta Gotland för att underlätta en invasion (och ockupation) av Baltikum om 10 år, givet att Sverige inte rustar upp och inte blir NATO-medlem?
Jo men mycket av den gröna ekonomin är ju rent FUD och inget annat.
Sen att Ryssland tar Gotland kan man se som mindre sannolikt bland alla sannolikheter,
Min dotter hade iaf stor "nojja" för att flyga till Bryssel idag, varför då svarade jag?
 
P
D Daniel 109 skrev:
Så du tycker att vi kan skippa försvarsmakten helt då. Det skulle ju spara en del pengar. Det var många som såg det så på 30talet också.
Nej, det tycker jag förstås inte. Vad fick dig att tro det?
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som räknar med att vi blir attackerade av Ryssland. Men vi behöver vara förberedda för att det faktisk kan hända. Tyvärr.
Det är nästan min bedömning också. Vi kan mycket väl bli anfallna av Ryssland om vi inte har ett försvar som är avskräckande.
 
P
P paralun skrev:
Jo men mycket av den gröna ekonomin är ju rent FUD och inget annat.
Nej, frågan var varför "Gotland skulle vara mums för Putin" är FUD.
P paralun skrev:
Sen att Ryssland tar Gotland kan man se som mindre sannolikt bland alla sannolikheter,
Hur sannolikt är det då? Knappast det närmaste året eller tre, men på lite längre sikt?
P paralun skrev:
Min dotter hade iaf stor "nojja" för att flyga till Bryssel idag, varför då svarade jag?
Vad svarade hon?
 
P pmd skrev:
Nej, frågan var varför "Gotland skulle vara mums för Putin" är FUD.

Hur sannolikt är det då? Knappast det närmaste året eller tre, men på lite längre sikt?

Vad svarade hon?
Jo jag svarade att vad är det för problem med Xfly som flyger Brysselexpressen åt SAS proppfullt med politiker?

Men nu lever vi i en "nojja" och det är inte bra!
 
P
P paralun skrev:
Jo jag svarade att vad är det för problem med Xfly som flyger Brysselexpressen åt SAS proppfullt med politiker?
Vad svarade hon på det?
P paralun skrev:
Men nu lever vi i en "nojja" och det är inte bra!
Vad är det för "nojja" du syftar på?
 
I Ironside skrev:
Varför har Sverige alltid varit rädda för Ryssen? Det är tydligt i media och även i denna tråden. Handlar det om ren rädsla för att hamna under Rysslands flagga med allt vad det innebär eller finns det faktiskt substans? Har Ryssland gjort mer närmande mot Sverige än övriga Europeiska länder? Skulle Ryssland ens ha kraft till att anfalla ytterligare ett land när de redan har det svårt i Ukraina?

Det ser ut som att Sverige snart trots allt kommer med i NATO(på gott och ont), kanske lugnar Svenskarna ner sig lite då även om man kan tvingas skicka soldater till strider i andra länder. Om risken var liten för att Ryssland ska ge sig på Sverige så lär den vara försvinnande liten för att de ska ge sig på ett NATO land.
Ja under nuvarande omständigheter så kan det tolkas så. Men det kan skiftas fort.. Tänk om Trump vinner valet. Då skiter han troligen i Europa (som han uttryckligen har sagt tidigare) och vi får klara oss själva. Ungern har ju blivit lovad land i Urkrina om Ryssen vinner, så kvar har vi ett EU utan Turkiet, Ungern o Slovakien som kan stå emot. Det blir inte mkt NATO med det. På andra sidan står Ryssen, Nord Korea, Kina, många arab-stater och alla "Quisling-länder". Det är mäktiga motståndare mot ett litet Europa !
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är jag mycket medveten om att just Gotland skulle vara mums för Putin.
Men det är ju ett mindre, minimalt sannolikt scenario, enbart FUD.
Kanske idag, men läget kan ju ändras. En sån som Putin är i behov av att ständigt leverera nya glada nyheter. Uppstår tillfälle kapar han gärna åt sig en munsbit. Han har ju inget att visa på hemmaplan.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kanske idag, men läget kan ju ändras. En sån som Putin är i behov av att ständigt leverera nya glada nyheter. Uppstår tillfälle kapar han gärna åt sig en munsbit. Han har ju inget att visa på hemmaplan.
Exakt, för 15 år sen du blivit mer eller mindre Idiotförklarad om du skulle sagt att Putin skulle starta ett fullskaligt krig mot Ukraina 2022.
Samma sak i januari 1933, om någon då sa att vi har ett världskrig lite drygt 6år senare… den personen hade blivit utskrattad
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Exakt, för 15 år sen du blivit mer eller mindre Idiotförklarad om du skulle sagt att Putin skulle starta ett fullskaligt krig mot Ukraina 2022.
Samma sak i januari 1933, om någon då sa att vi har ett världskrig lite drygt 6år senare… den personen hade blivit utskrattad
Åter till trådämnet: Nu har jag inte klarat av att läsa precis allting, men jag hittar knappt någonting om det som jag själv ser som ett huvudproblem vid längre strömavbrott under den kalla årstiden. Dvs. ett huvudproblem för alla som har vattenburen värme kopplad till en värmekälla som inte går utan el: att rören fryser sönder medan man själv håller sig varm i någon avgränsad del av huset där man kan elda och laga mat utan el. När vi skaffade bergvärme hade jag tankar på att ha kvar en oljepanna och ha den kopplad till radiatorkretsen så att man vid behov kan koppla över från värmepumpen till pannan och bränna olja. Och jag hade för mig att man vid strömavbrott skulle kunna driva oljebrännaren med ett bilbatteri - vet inte hur realistiskt det var. Denna plan blev dock aldrig förverkligad. Att man får tömma systemet, det låter sig ju sägas, i ett teoretiskt resonemang. Men när gör man det i ett läge där man inte vet när strömmen kommer tillbaka men naturligtvis hoppas att det blir snart? För sent, när det visar sig att det redan har frusit? Och hur gör man det ens, och utan ström? Att förebygga frysning genom att fylla frostskydd i radiatorvattnet har jag förstått inte är oproblematiskt som lösning. Jag bör kanske återuppta projektet med oljepannan - panna och brännare finns. Men funkar det med bilbatteriet? Man behöver ju bara köra några gånger om dygnet. Annars blir det väl någon bensin- eller dieselgenerator; det vill man kanske ha en hur som helst. Helst diesel, väl, så man kan använda samma bränsle som till pannan. (Dieseln man kan köpa nu efter årsskiftet är väl lite bättre och mer lagringsduglig än den mer utspädda tidigare?)
 
Alla oljebrännare jag har sett går på 220-230 volt 50 hertz växelström. Ett bilbatteri ger 12 volt likström. Du skulle atså behöva en inverter och sedan är jag rädd att batteriet blir väldigt snabbt tomt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pelotard skrev:
Åter till trådämnet: Nu har jag inte klarat av att läsa precis allting, men jag hittar knappt någonting om det som jag själv ser som ett huvudproblem vid längre strömavbrott under den kalla årstiden. Dvs. ett huvudproblem för alla som har vattenburen värme kopplad till en värmekälla som inte går utan el: att rören fryser sönder medan man själv håller sig varm i någon avgränsad del av huset där man kan elda och laga mat utan el. När vi skaffade bergvärme hade jag tankar på att ha kvar en oljepanna och ha den kopplad till radiatorkretsen så att man vid behov kan koppla över från värmepumpen till pannan och bränna olja. Och jag hade för mig att man vid strömavbrott skulle kunna driva oljebrännaren med ett bilbatteri - vet inte hur realistiskt det var. Denna plan blev dock aldrig förverkligad. Att man får tömma systemet, det låter sig ju sägas, i ett teoretiskt resonemang. Men när gör man det i ett läge där man inte vet när strömmen kommer tillbaka men naturligtvis hoppas att det blir snart? För sent, när det visar sig att det redan har frusit? Och hur gör man det ens, och utan ström? Att förebygga frysning genom att fylla frostskydd i radiatorvattnet har jag förstått inte är oproblematiskt som lösning. Jag bör kanske återuppta projektet med oljepannan - panna och brännare finns. Men funkar det med bilbatteriet? Man behöver ju bara köra några gånger om dygnet. Annars blir det väl någon bensin- eller dieselgenerator; det vill man kanske ha en hur som helst. Helst diesel, väl, så man kan använda samma bränsle som till pannan. (Dieseln man kan köpa nu efter årsskiftet är väl lite bättre och mer lagringsduglig än den mer utspädda tidigare?)
Precis som "hemlaga" skrev så behövs en inverter också. PLUS att har du en hyfsat modern brännare så finns det inbyggd förvärmning av munstycket också på ca 1000W och så ska du ha 10-30W till cirk-pumpen, så det blir en STOR inverter. Jag har själv bergvärme men löste problemet med en 3-fas generator på 5kw.
Den räcker inte till hela huset samtidigt, så det får bli sektionering av olika laster när det är dags. Dvs, nu kör vi värme, nu tar vi vatten, nu kör vi kyl&frys osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.