C
F fribygg skrev:
Om man däremot överlåter fastigheten som gåva till barnen beskattas inte inflationen alls
Så småningom när fastigheten säljs gör den ju det.
 
C cpalm skrev:
Så småningom när fastigheten säljs gör den ju det.
Om fastigheten säljs ja, sålänge man har fastigheten är beskattningen försumbar och om TS säljer för tex 10 miljoner anser jag att skatten är mycket rimlig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Du slipper skatta om om du inte säljer med vinst så jag tycker inte man kan kalla det skatt på inflation, om du säljer till inköpspris eller överlåter kåken på dina barn slipper du betala skatt.

Om du säljer för tex 10 mille istället för 5mille förstår du nog bättre att det är vinsten på affären som beskattas vilket jag tycker är rimligt jämfört med att ha ett system löpande fastighetsskatt trots att fastigheten inte genererat några inkomster.
Fast barnen ärver skatteplikten
 
A
F fribygg skrev:
Om fastigheten säljs ja, sålänge man har fastigheten är beskattningen försumbar och om TS säljer för tex 10 miljoner anser jag att skatten är mycket rimlig.
Det tycker inte resten av europa. Endast Sverige och Portugal har reavinstskatt på primärt boende. Andra länder har det bara på sekundära och/eller spekulativt ägande.

Istället har Sverige en obefintlig fastighetsskatt. En bra cocktail för att få bostadspriserna att explodera.
 
  • Gilla
Skogspromenix
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Om fastigheten säljs ja, sålänge man har fastigheten är beskattningen försumbar
Förr eller senare säljs den och då blir det ju en avsevärd latent reavinstskatt som byggts upp. Faktum är ju att det är just fastigheter som gått i arv under lång tid som "drabbas" värst.

Exempelvis om du säljer ett hus som köptes 1940 för 75 000 kr så är det i dagens penningvärde ~2,2 Mkr. Alltså knappt en halv miljon som skall in till skattmasen för en (i realiteten) nollsummeaffär.
 
A
Systemet är sjukt. Men det kopplas också till de sjuka skatterna på arbete.

Ponera att Sveriges bästa kirurg på Karolinska jobbar extra för att rädda liv. Då tycker staten att han ska betala 55% skatt på allt extra han tjänar (plus grotesk arbetsgivaravgift där inget går tillbaka till löntagaren på högre inkomster).

Om kirurgen är händig är det betydligt mer lönsamt för hen att stå hemma och spika på villan själv än att ta extra pass på sjukhuset. Skulle du ta bort reavinstskatt (eller rs på inflation) skulle det bli ÄNNU mer tossigt.

Om du idag är utbildad byggnadsingenjör, varför ska du bli chef på firman och jobba som ett svin när du åker på 55% marginalskatt? Mycket smartare att jobba halvtid och spendera resten av tiden med att köpa ruckel och fixa iordning själv och sälja. Skulle bli helt vansinnigt lönsamt att göra så om skatten togs bort helt.
 
  • Gilla
Mista och 2 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Förr eller senare säljs den och då blir det ju en avsevärd latent reavinstskatt som byggts upp.
Exempelvis om du säljer ett hus som köptes 1940 för 75 000 kr så är det i dagens penningvärde ~2,2 Mkr. Alltså knappt en halv miljon som skall in till skattmasen för en nollsummeaffär.
Är ju samma sak om du äger aktier dock. Om ett lands reallöner går bakåt har du samma problem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Om fastigheten säljs ja, sålänge man har fastigheten är beskattningen försumbar och om TS säljer för tex 10 miljoner anser jag att skatten är mycket rimlig.
Men det låser in folk i sina bostäder. Har du köpt en bostad för 100k och säljer för 10000k så åker du på 2,2msek i skatt. Bostaden du sen flyttar till måste vara värd mycket mindre, annars ökar dina bostadskostnader.

Detta skapar inlåsningseffekter som får långtgående konsekvenser för landet.

En fastighetsskatt som var högre hade dessutom dämpat boprisrallyt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Men det låser in folk i sina bostäder. Har du köpt en bostad för 100k och säljer för 10000k så åker du på 2,2msek i skatt. Bostaden du sen flyttar till måste vara värd mycket mindre, annars ökar dina bostadskostnader.

Detta skapar inlåsningseffekter som får långtgående konsekvenser för landet.

En fastighetsskatt som var högre hade dessutom dämpat boprisrallyt.
Att ha kvar en löpande fastighetsskatt som den vi hade hade gjort att många som nu har råd att bo kvar i sina hus hade varit tvungna att flytta..

Nu har vi ju ett system som gör det möjligt att låta barnen få överta fastigheten som gåva, det tycker jag som byggt själv med egna händer är ett utmärkt. Om jag säljer, eller om ungen säljer i framtiden säljer är det helt rimligt att betala skatt på vinsten men så länge ingen vinst uppstår är det måttliga kostnader att äga sitt hus om man byggt vettigt och amorterat ordentligt på sina lån.

Oavsett har vi inte skatt på inflation utan på vinst vid försäljning, vilket är helt rimligt eftersom lånekostnader har varit avdragsgilla.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Men det låser in folk i sina bostäder. Har du köpt en bostad för 100k och säljer för 10000k så åker du på 2,2msek i skatt. Bostaden du sen flyttar till måste vara värd mycket mindre, annars ökar dina bostadskostnader.
Det är en låg och rimlig beskattning.

Mina bostadskostnad kanske till och med blir lägre om jag eller min far byggde ett par kåkar när jag man höll på på den tiden för 55år sen då hus gick att bygga för 100 000kr och nu säljer jag den ena för att frigöra 7,7 mille om vi ska fortsätta med ditt exempel är det helt rimligt att jag pyntar in 2,2 mille.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Att ha kvar en löpande fastighetsskatt som den vi hade hade gjort att många som nu har råd att bo kvar i sina hus hade varit tvungna att flytta..

Nu har vi ju ett system som gör det möjligt att låta barnen få överta fastigheten som gåva, det tycker jag som byggt själv med egna händer är ett utmärkt. Om jag säljer, eller om ungen säljer i framtiden säljer är det helt rimligt att betala skatt på vinsten men så länge ingen vinst uppstår är det måttliga kostnader att äga sitt hus om man byggt vettigt och amorterat ordentligt på sina lån.

Oavsett har vi inte skatt på inflation utan på vinst vid försäljning, vilket är helt rimligt eftersom lånekostnader har varit avdragsgilla.
Skulle ju gå utmärkt att ge den till barnen som gåva oavsett.

Överlag är det ett stort problem att produktivitet skattas sönder mot ägande i Sverige. Varför är det rimligt att mina potentiellt lata barns ärvda tillgångar beskattas lågt medan Sveriges bäste kirurg som saknar ärvda tillgångar blir sönderskattad?

Om vi hade haft en fastighetsskatt som förr hade bostadspriserna inte skenat som de gjort och det hade blivit betydligt lägre belåningsgrader och därmed räntekostnader. Inte alls säkert att det blivit dyrare att bo än det är idag. Fastighetsskatt borde även finnas på BRF fö.

Ett vettigt land gynnar produktivitet då det i slutändan leder till välstånd vilket gynnar alla.

Flera tunga ekomiska instanser i Sverige förespråkar en platt skatt på arbete och återinförd fastighetsskatt. Det vore lämpligt
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
M
N NOP skrev:
Är det inte konstigt att man ska betala skatt på inflation?

Har jag köpt ett hus 1982 för 1 500 000 kr och säljer det för 5 000 000 kr nu så får jag betala skatt på 3 500 000 i vinst. Men i själva verket har jag bara fått tillbaka mina pengar men i dagens penningvärde.

Enligt beräkning på nätet motsvarar 1 500 000 kr 1982 ett värde på 5 094 883 idag.

Eller tänker jag fel?

Kan man då kalla det skatt på vinst?
Skatt är legaliserad stöld. Att argumentera om exakt hur och när den utförs är en tvist om påvens skägg.
 
  • Gilla
Lostmoose och 3 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Det är en låg och rimlig beskattning.

Mina bostadskostnad kanske till och med blir lägre om jag eller min far byggde ett par kåkar när jag man höll på på den tiden för 55år sen då hus gick att bygga för 100 000kr och nu säljer jag den ena för att frigöra 7,7 mille om vi ska fortsätta med ditt exempel är det helt rimligt att jag pyntar in 2,2 mille.
Ett hus du byggde för 50 år sedan och inte underhållt alls kommer knappast vara värt många ören idag. Marken möjligen, men inte huset.

Räknar du av allt underhåll av huset du haft i 30 år och korrigerar för inflation finns inte mycket kvar att beskatta
 
Clarken37 skrev:
Ett hus du byggde för 50 år sedan och inte underhållt alls kommer knappast vara värt många ören idag. Marken möjligen, men inte huset.

Räknar du av allt underhåll av huset du haft i 30 år och korrigerar för inflation finns inte mycket kvar att beskatta
Jo men som det ser ut idag i Sverige så finns det väl inte mycket plats för för spekulation.
Det går ju bara neråt och vem vet om vi får stopp på elnändet?
Men vi kan nog ta oss samman med andra kloka länder inom EU.
 
Clarken37 skrev:
Skulle ju gå utmärkt att ge den till barnen som gåva oavsett.

Överlag är det ett stort problem att produktivitet skattas sönder mot ägande i Sverige. Varför är det rimligt att mina potentiellt lata barns ärvda tillgångar beskattas lågt medan Sveriges bäste kirurg som saknar ärvda tillgångar blir sönderskattad?

Om vi hade haft en fastighetsskatt som förr hade bostadspriserna inte skenat som de gjort och det hade blivit betydligt lägre belåningsgrader och därmed räntekostnader. Inte alls säkert att det blivit dyrare att bo än det är idag. Fastighetsskatt borde även finnas på BRF fö.

Ett vettigt land gynnar produktivitet då det i slutändan leder till välstånd vilket gynnar alla.

Flera tunga ekomiska instanser i Sverige förespråkar en platt skatt på arbete och återinförd fastighetsskatt. Det vore lämpligt
Om den löpande fastighetsskatten är för hög för den enskilde kan man tvingas sälja ett slutbetalt egenbyggt boende som är avsett att gå i arv för att pensionen inte räcker till.

Det du skriver om belåning och fastighetspriser kan kanske stämma men jag anser inte att ägande av privatbostad ska beskattas då det i första hand är frågan om boende och inte placering av tillgångar. Att däremot göra som med ISK och låta folk välja om de vill ha löpande beskattning på sina placeringar eller kåkar eller att ligga kvar med beskattning när vinst uppstår vore kanske schysst för de som främst ser boendet som en kapitalplacering och inte som ett hem.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.