Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Förstår inte riktigt första frågan tyvärr men reglarna har jag skruvat fast i stommen på garderoben. Var det svar på frågan? Du kan såklart alltid återkomma när du bygger garderoberna så kan vi diskutera under tiden.

De planhyvlade är helt släta från börja så det räcker med en grundmålning + 2 med snickerifärg så brukar det bli bra. Då syns ingen ådring i träet.
Nej jag förstår det, förklara krångligt. Egentligen var frågan om du även fäst reglarna i väggen till höger på något sätt, med typ lim/skruv et.c.

Ja, jag får nog börja helt enkelt och fråga allt eftersom. Det enda som är i tanken just nu är om 21mm planhyvlat ser snyggt ut när dörrarna är 18mm. Men om du gjort så så borde det ju funka :)
 
A andnel skrev:
Nej jag förstår det, förklara krångligt. Egentligen var frågan om du även fäst reglarna i väggen till höger på något sätt, med typ lim/skruv et.c.

Ja, jag får nog börja helt enkelt och fråga allt eftersom. Det enda som är i tanken just nu är om 21mm planhyvlat ser snyggt ut när dörrarna är 18mm. Men om du gjort så så borde det ju funka :)
Till höger om garderoben är det inte någon regel utan bara en 21 mm planhyvlad. Den är fäst i stommen, sen har jag fogat den mot väggen och målat in. Nu talar jag alltså om bilderna utan skrivbord.
 
Toppen. Nu har jag börjat bygga och fixa allt material.

Jag köpte limfog som jag lät såga i butik. Tänkte att det var jämförbart med planhyvlat och det var i rätt dimension i tjocklek. Dock verkar det som att några av bitarna har slagit sig en aning... Hade detta kunnat hända det planhyvlade eller är det för att jag valde limfogen tro?
 
A andnel skrev:
Toppen. Nu har jag börjat bygga och fixa allt material.

Jag köpte limfog som jag lät såga i butik. Tänkte att det var jämförbart med planhyvlat och det var i rätt dimension i tjocklek. Dock verkar det som att några av bitarna har slagit sig en aning... Hade detta kunnat hända det planhyvlade eller är det för att jag valde limfogen tro?
Tyvärr är det så med trä, har man otur så slår det sig. Jag tror alltså inte att det har med ditt val av material att göra utan att trä är ett levande material som kan slå sig vid olika luftfuktigheter och temperaturer.
 
Ja, såklart. Borde jag förstått. Men om jag tvingar fast det med skruvar bör det väl lösa sig ändå?
 
A andnel skrev:
Ja, såklart. Borde jag förstått. Men om jag tvingar fast det med skruvar bör det väl lösa sig ändå?
Svårt att säga, det beror såklart på hur illa det är. Hur illa är det?
 
Hehe, det har kanske slagit sig 1-3 mm typ.
 
A andnel skrev:
Hehe, det har kanske slagit sig 1-3 mm typ.
Borde inte vara något problem 👍
 
Nu har jag byggt in båda garderoberna. Utan att ha köpt dörrar, vilket jag funderade lite över. Hur mycket utrymme har du lämnat på sidorna i stommen så att dörren ska få plats? Enligt IKEAs hemsida är FORSAND 229,4 cm hög.. och hur mycket lämnade du när du kapade dörrarna för att det inte ska bli för stor eller för liten glipa?
 
Redigerat:
A andnel skrev:
Nu har jag byggt in båda garderoberna. Utan att ha köpt dörrar, vilket jag funderade lite över. Hur mycket utrymme har du lämnat på sidorna i stommen så att dörren ska få plats? Enligt IKEAs hemsida är FORSAND 229,4 cm hög.. och hur mycket lämnade du när du kapade dörrarna för att det inte ska bli för stor eller för liten glipa?
Fattar inte vad du menar med ”på sidorna i stommen”? Kan du dela bild?

Jag har inte kapat dörrarna på höjden. Varför vill du göra det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.