Enplansvilla med källare från 50-talet, 110 + 110 kvm, lättbetongbygge, 50 cm spån på kallvinden, fjärrvärme (golvvärme i halva, vattenradiatorer i halva), självdrag som funkar dåligt efter byte till nya täta fönster (utan luftinsläpp).

Tanken är att installera ett FTX-aggregat på kallvinden, och sen dra kanaler för tilluft och frånluft. Det finns gamla tallriksventiler i de flesta rum som går till eternitrör på vinden, tänker slakta bort allt sånt och dra nytt. Bilderna nedan visar min tänkta principdesign (grönt = tilluft, rött = frånluft):

Ventilationsplan för hus, visar kanaler, FTX-system, rum, luftflöden och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning för ventilation med rördimensioner och flöden, inkluderar bastu, föråd och gillestuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del tankar och antaganden från min sida som ni gärna får kommentera:
  • All transport mellan rummen kommer att ske med spalt under dörrarna (ca 2 cm hög). Är det stort nog för att slippa spaltljud därifrån?

  • Vi har ett helt öppet trapphus ner till källaren, så för att balansera tilluft och frånluft på ett vettigt sätt kommer en hel del av transporten att ske via trapphuset, dvs från övervåningen ner till källaren. Men det borde väl funka?

  • Enligt "miniminormen" borde jag ha 0.35 x 220 = 77 l/s tilluft, men designen är just nu på 72 l/s. Spelar det någon större roll, det är säkert inom felmarginalen för donens justering?

  • Jag har varierat diametern på "huvudstammarna" uppe på vinden efter flödesbehov, och försökt hålla flödet under 2 m/s i de flesta rör, och alltid under 3 m/s. Men kunde också låta huvudstammarna vara fullstora (200 eller 160 mm) hela vägen om det är en fördel?

  • De blir ganska högt flöde (20 l/s) i tilluftsdonet i vardagsrummet (och i gillestugan). Funkar det ljudmässigt, eller är det bättre att köra två don i vardagsrummet (i gillestugan finns det dock ingen praktisk möjlighet att ha mer än ett don som tilluft)?

  • För att få frånluftsrör till källaren behöver jag dra ett vertikalt rör i det största sovrummet, högst upp till höger. I teorin kan jag förstås dra genom ytterväggen på vinden och i källaren, och då få det vertikala röret utomhus, men det blir besvärligare. Vill absolut inte höra minsta sus från det vertikala röret när jag ska sova (det är bara en meter från min huvudkudde) men svårt att veta i förväg hur det blir?

  • Frånluften i gillestugan (vid öppna spisen) skulle jag helst inte vilja installera alls, eftersom det är problematiskt att dra rör i taket i tvättstugan. Det är det gamla pannrummet, och taket är redan fullt med rör för både vatten och fjärrvärme, så ett korsande spirorör kommer att hamna besvärande lågt. Funkar det att ta bort den frånluften och kompensera med att öka motsvarande för de andra tre frånluftsdonen i källaren?

  • Det är extra lågt i tak i högra delen av källaren, så vill ha så lite rör som möjligt där. Dvs frånluftsdonen hamnar mer eller mindre direkt på stammen. Funkar det, eller bör jag ändå dra en sidogren innan varje don? Det är inte ljudkänsligt i dessa rum, men det får ju inte låta så högt att det hörs in till gillestugan (med stängda dörrar).

  • Har inte ritat in dämpare på skissen, men tänkte ha flexdämpare mellan FTX och stammarna, innan alla tilluftsdon, samt för frånluftsdonen i köket och toan. Frånluften i källaren har jag helst tänkt ha utan dämpare pga låg takhöjd.

  • Har visserligen spån på vinden som jag skulle kunna begrava rören i, men har tänkt dra dem ca en halvmeter ovanför spånet för att lättare kunna inspektera allt. Nackdelen är att jag måste isolera dem mer, tänker minst 100 mm isolering (typ virad gullfiber i några lager), samt tejpat tätskikt ytterst. Tankar runt detta?

  • Det finns ingen plast i vare sig väggar eller tak, då det är byggt på 50-talet. Väggarna är ju lättbetong och helt täta i sig själv, men under spånet på vinden ligger det bara svart vindpapp. Sen är det spontat undertak, och på insidan i rummen är det träpanel i taken. Funkar det, eller kommer taket att läcka in så mycket uteluft att FTX är mindre användbart?

  • Har ännu inte bestämt vilken typ av FTX-aggregat jag vill ha, det får vänta tills jag fått ordning på flödesdesignen. Jag är dock väldigt fokuserad på att få ett tyst system, så återkommer säkert om aggregat senare i tråden när jag vet mer (så ni behöver inte nödvändigtvis kommentera detta just nu).
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
E eplgh skrev:
Enplansvilla med källare från 50-talet, 110 + 110 kvm, lättbetongbygge, 50 cm spån på kallvinden, fjärrvärme (golvvärme i halva, vattenradiatorer i halva), självdrag som funkar dåligt efter byte till nya täta fönster (utan luftinsläpp).

Tanken är att installera ett FTX-aggregat på kallvinden, och sen dra kanaler för tilluft och frånluft. Det finns gamla tallriksventiler i de flesta rum som går till eternitrör på vinden, tänker slakta bort allt sånt och dra nytt. Bilderna nedan visar min tänkta principdesign (grönt = tilluft, rött = frånluft):

[bild]
[bild]

En del tankar och antaganden från min sida som ni gärna får kommentera:
  • All transport mellan rummen kommer att ske med spalt under dörrarna (ca 2 cm hög). Är det stort nog för att slippa spaltljud därifrån?

  • Vi har ett helt öppet trapphus ner till källaren, så för att balansera tilluft och frånluft på ett vettigt sätt kommer en hel del av transporten att ske via trapphuset, dvs från övervåningen ner till källaren. Men det borde väl funka?

  • Enligt "miniminormen" borde jag ha 0.35 x 220 = 77 l/s tilluft, men designen är just nu på 72 l/s. Spelar det någon större roll, det är säkert inom felmarginalen för donens justering?

  • Jag har varierat diametern på "huvudstammarna" uppe på vinden efter flödesbehov, och försökt hålla flödet under 2 m/s i de flesta rör, och alltid under 3 m/s. Men kunde också låta huvudstammarna vara fullstora (200 eller 160 mm) hela vägen om det är en fördel?

  • De blir ganska högt flöde (20 l/s) i tilluftsdonet i vardagsrummet (och i gillestugan). Funkar det ljudmässigt, eller är det bättre att köra två don i vardagsrummet (i gillestugan finns det dock ingen praktisk möjlighet att ha mer än ett don som tilluft)?

  • För att få frånluftsrör till källaren behöver jag dra ett vertikalt rör i det största sovrummet, högst upp till höger. I teorin kan jag förstås dra genom ytterväggen på vinden och i källaren, och då få det vertikala röret utomhus, men det blir besvärligare. Vill absolut inte höra minsta sus från det vertikala röret när jag ska sova (det är bara en meter från min huvudkudde) men svårt att veta i förväg hur det blir?

  • Frånluften i gillestugan (vid öppna spisen) skulle jag helst inte vilja installera alls, eftersom det är problematiskt att dra rör i taket i tvättstugan. Det är det gamla pannrummet, och taket är redan fullt med rör för både vatten och fjärrvärme, så ett korsande spirorör kommer att hamna besvärande lågt. Funkar det att ta bort den frånluften och kompensera med att öka motsvarande för de andra tre frånluftsdonen i källaren?

  • Det är extra lågt i tak i högra delen av källaren, så vill ha så lite rör som möjligt där. Dvs frånluftsdonen hamnar mer eller mindre direkt på stammen. Funkar det, eller bör jag ändå dra en sidogren innan varje don? Det är inte ljudkänsligt i dessa rum, men det får ju inte låta så högt att det hörs in till gillestugan (med stängda dörrar).

  • Har inte ritat in dämpare på skissen, men tänkte ha flexdämpare mellan FTX och stammarna, innan alla tilluftsdon, samt för frånluftsdonen i köket och toan. Frånluften i källaren har jag helst tänkt ha utan dämpare pga låg takhöjd.

  • Har visserligen spån på vinden som jag skulle kunna begrava rören i, men har tänkt dra dem ca en halvmeter ovanför spånet för att lättare kunna inspektera allt. Nackdelen är att jag måste isolera dem mer, tänker minst 100 mm isolering (typ virad gullfiber i några lager), samt tejpat tätskikt ytterst. Tankar runt detta?

  • Det finns ingen plast i vare sig väggar eller tak, då det är byggt på 50-talet. Väggarna är ju lättbetong och helt täta i sig själv, men under spånet på vinden ligger det bara svart vindpapp. Sen är det spontat undertak, och på insidan i rummen är det träpanel i taken. Funkar det, eller kommer taket att läcka in så mycket uteluft att FTX är mindre användbart?

  • Har ännu inte bestämt vilken typ av FTX-aggregat jag vill ha, det får vänta tills jag fått ordning på flödesdesignen. Jag är dock väldigt fokuserad på att få ett tyst system, så återkommer säkert om aggregat senare i tråden när jag vet mer (så ni behöver inte nödvändigtvis kommentera detta just nu).
Gillar dina tankar och idéer men jag har aldrig sett någon som har frånluft bredvid en öppen spis som kommer sluka luft vid eldning. Sen undrar jag också om kökets frånluft kommer vara konstant eller växlas mellan den och spiskåpan? Har du pratat med något proffs om dina planer? Lycka till hurwom helst, när väl FTXn är på plats börjar allt meck med inställningarna 🤪
 
BirgitS
Det vanliga är att man har 10 l/s i kök och 15 l/s i badrum, inte tvärtom. Jag föreslår en frånluft ytterdörren för att få mer jämvikt mellan lämpligt från- och tilluftsflöde på entréplanet. Är det normalt att två personer sover i alla sovrum?

När det gäller källaren är det mer normalt med 10 l/s i tvätt. I förråd har man ofta mindre ändå men det beror ju på om flödet behövs för att få tillräcklig luftomsättning.
E eplgh skrev:
De blir ganska högt flöde (20 l/s) i tilluftsdonet i vardagsrummet (och i gillestugan). Funkar det ljudmässigt, eller är det bättre att köra två don i vardagsrummet (i gillestugan finns det dock ingen praktisk möjlighet att ha mer än ett don som tilluft)?
Det är vanligt att ha två tilluftsdon i stora vardagsrum etc.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Gillar dina tankar och idéer men jag har aldrig sett någon som har frånluft bredvid en öppen spis som kommer sluka luft vid eldning. Sen undrar jag också om kökets frånluft kommer vara konstant eller växlas mellan den och spiskåpan? Har du pratat med något proffs om dina planer? Lycka till hurwom helst, när väl FTXn är på plats börjar allt meck med inställningarna 🤪
Har tänkt den tanken själv lite grann. Hade helst haft tilluft vid öppna spisen, men vill undvika en massa extra rördragning.

Frånluften i köket är tänkt att vara konstant, även då fläkten körs. Det är en vanlig spisfläkt, inte tänkt att kopplas på nåt sätt till FTX-systemet. Men går det att automatiskt (eller enkelt) att blocka frånluften vid fläktkörning vore det ju nice.

Nu använder vi nästan aldrig vare sig kamin eller öppen spis, men tänker att draget från öppna spisen när man eldar borde räcka för att hantera "motdraget" från frånluftsdonet. Går ju även enkelt att bara blocka det donet vid eldning med ett ark papper om det skulle behövas?

Sen är det ju inte idealiskt med rördragningen heller till den frånluften, så skulle helst slippa den. Å andra sidan vill jag gärna få bra luftväxling i hela gillestugan.

Har inte pratat med nåt proffs, vill gärna tänka själv lite först, så att jag kan komma med relevanta frågor och synpunkter till firmorna när de kommer med sina förslag (när jag kommer så långt att jag närmar mig beställning eller offertförfrågan).
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Det vanliga är att man har 10 l/s i kök och 15 l/s i badrum, inte tvärtom. Jag föreslår en frånluft ytterdörren för att få mer jämvikt mellan lämpligt från- och tilluftsflöde på entréplanet. Är det normalt att två personer sover i alla sovrum?

När det gäller källaren är det mer normalt med 10 l/s i tvätt. I förråd har man ofta mindre ändå men det beror ju på om flödet behövs för att få tillräcklig luftomsättning.

Det är vanligt att ha två tilluftsdon i stora vardagsrum etc.
En frånluft i hallen skulle absolut kunna funka, tack för den idén! Och även att växla flödet för frånluften för kök/badrum.

Nej, vi är bara två äldre personer som bor i huset, med vuxna barn. Men när de hälsar på kan det mycket väl vara två personer i varje sovrum, samt några extra som sover i gillestugan, typ under storhelger osv. Ursprungligen hade jag lägre flöde i de små sovrummen, men om jag ska få upp flödet till totalt runt 70 l/s (enligt normen borde det egentligen vara 77 l/s) så måste jag ju blåsa in det någonstans. Och 8 l/s är väl behovet i ett sovrum med två personer, om jag fattat rätt?

Om man tittar ytmässigt och våningsmässigt så borde jag ha mer tilluft till gillestugan, men det är i princip omöjligt att göra en rördragning som är acceptabel där. Det var efter mycket funderande som jag med skohorn tänker trycka in ett vertikalt tilluftsrör i kökshörnet bakom spisen.

Att det är 15 l/s i tvättstugan är mycket riktigt för att matcha det totala behovet av frånluft, inte för att det behövs. Men det kan dock bli väldigt fuktigt där om man tvättar mycket, vi har två tvättmaskiner och torkar allt på ca 40 meter tvättlinor. Så det skadar inte med lite extra utsug tänker jag.

Har även själv funderat på dubbla tilluft i vardagsrummet, det kanske är värt det för att få mindre risk för oljud från donen.
 
Dimensionering tilluft måste ju följa 0.35 rek plus du har 3 sovrum fr 1 Pers och 1 sovrum för 2 Pers, blir ju 5 totalt. Då måste ex vardagsrum på 25m2 bli 0.35 x 25, 9 + 5 x 4l/s, totalt 29 l/s. Så man använder 0.35 regeln rum för rum för tilluft (friskluft) och inte totala boarea. Finns även regler för våtrum för 0.35 men ser ej att detta behövs här då de är mindre storlek
 
BirgitS
E eplgh skrev:
Nej, vi är bara två äldre personer som bor i huset, med vuxna barn. Men när de hälsar på kan det mycket väl vara två personer i varje sovrum, samt några extra som sover i gillestugan, typ under storhelger osv.
Kolla upp hur pass lätt det går att reglera om flödet i FTX:en. När ingen sover i sovrummen kan man ju dra ner där till 0,1 l/s och kvm och räkna om totalflödet utifrån det.
E eplgh skrev:
Ursprungligen hade jag lägre flöde i de små sovrummen, men om jag ska få upp flödet till totalt runt 70 l/s (enligt normen borde det egentligen vara 77 l/s) så måste jag ju blåsa in det någonstans.
Ja, det blir lite tokigt när en massa tilluft där uppe egentligen är till för att ventilera källaren.
E eplgh skrev:
Om man tittar ytmässigt och våningsmässigt så borde jag ha mer tilluft till gillestugan, men det är i princip omöjligt att göra en rördragning som är acceptabel där.
Kan det gå att dra ner ett rör i något av hörnen bredvid ytterdörren?
Det kan ju göras rätt osynligt med ett indraget hörn.
Kan du tänka dig ett rör längs vägg-tak-vinkeln i gillestugan?
I så fall går det ju att fördela de där 20 l/s på två don.
Sammanlagt 3 tilluft i olika hörn i gillestugan kan bli 30 l/s vilket ju nästan är vad som behövs för källaren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kolla upp hur pass lätt det går att reglera om flödet i FTX:en. När ingen sover i sovrummen kan man ju dra ner där till 0,1 l/s och kvm och räkna om totalflödet utifrån det.
Jag fick intrycket av reglerna att man bara får dra ner flödet till 0.1 l/s om det inte finns någon alls i hela huset?
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det gå att dra ner ett rör i något av hörnen bredvid ytterdörren?
Det kan ju göras rätt osynligt med ett indraget hörn.
Kan du tänka dig ett rör längs vägg-tak-vinkeln i gillestugan?
I så fall går det ju att fördela de där 20 l/s på två don.
Sammanlagt 3 tilluft i olika hörn i gillestugan kan bli 30 l/s vilket ju nästan är vad som behövs för källaren.
I princip går det att dra ner ett vertikalt rör till vänster om spiraltrappan. Men eftersom det bara är tilluft som ska ner där, verkar det mycket mer lockande att låta själva trappan vara "röret", och slippa fula kanaler.

Har funderat tidigare på ett (rektangulärt) rör i takvinkeln, dvs från trappan in till övre vänstra hörnet av gillestugan. Men när jag insåg att jag kan dra ett dolt rör rakt ner från köket så kändes det bättre. Det finns också källarfönster längs övre väggen i gillestugan som går hela vägen upp till innertaket, och det gör det bekymmersamt med en dragning längs takvinkeln.

Ett tänkbart aber är att tilluften i gillestugan kommer ut rakt ovanför soffan (en stör hörnsoffa i just det hörnet), så kan bli rätt tydligt om det kommer ner så mycket sval luft på en när man sitter där. Har inte kollat, men hoppas på att det finns en ventil som sprider luften mer längs taket, och inte en rund som även blåser in mot väggen och sen ner i soffan.
 
H Håbbe01 skrev:
Dimensionering tilluft måste ju följa 0.35 rek plus du har 3 sovrum fr 1 Pers och 1 sovrum för 2 Pers, blir ju 5 totalt. Då måste ex vardagsrum på 25m2 bli 0.35 x 25, 9 + 5 x 4l/s, totalt 29 l/s. Så man använder 0.35 regeln rum för rum för tilluft (friskluft) och inte totala boarea. Finns även regler för våtrum för 0.35 men ser ej att detta behövs här då de är mindre storlek
Så om du sätter tilluft efter 0.35-regeln i varje rum, var sätter du frånluften när alla rum redan är "upptagna" med minst ett tilluftsdon? Tänker du att man sätter både tilluftsdon och frånluftsdon i varje rum? T.ex i alla sovrum? Och i toan, tvätten osv? Jag hänger nog inte riktigt med...?
 
E eplgh skrev:
Så om du sätter tilluft efter 0.35-regeln i varje rum, var sätter du frånluften när alla rum redan är "upptagna" med minst ett tilluftsdon? Tänker du att man sätter både tilluftsdon och frånluftsdon i varje rum? T.ex i alla sovrum? Och i toan, tvätten osv? Jag hänger nog inte riktigt med...?
I varje tilluftsrum förstås som 0.35 gäller. I slutändan så balanserar man upp frånluft till samma total. Har man många frånluft rum så kan den bli dominerande och då får man öka tilluften utöver norm
 
BirgitS
H Håbbe01 skrev:
I varje tilluftsrum förstås som 0.35 gäller. I slutändan så balanserar man upp frånluft till samma total. Har man många frånluft rum så kan den bli dominerande och då får man öka tilluften utöver norm
Boverket skriver:
Uteluftsflödet ska lägst motsvara 0,35 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta.
https://www.boverket.se/sv/byggande.../ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/

Det finns inget där som säger att det gäller ett rum i taget.

Det är ju inte så att bostäder med mycket korridorer behöver mindre ventilation än bostäder utan korridorer men samma antal kvm.
 
H Håbbe01 skrev:
I varje tilluftsrum förstås som 0.35 gäller. I slutändan så balanserar man upp frånluft till samma total. Har man många frånluft rum så kan den bli dominerande och då får man öka tilluften utöver norm
Folkhälsomyndigheten skriver på https://www.folkhalsomyndigheten.se...dd/tillsynsvagledning-halsoskydd/ventilation/:

Svensk text om ventilationskrav i bostäder, angivna som liter per sekund och person.
Jag tolkar detta som att det är hela husets golvarea som avses, inte enbart rummen där man sätter tilluftsdon? Däremot borde rimligtvis tilluftskravet på 4 l/s och person vara per rum, annars verkar det ganska meningslöst (såvida man inte trycker in jättemånga människor i huset)?

Soliduct (som borde ha lite koll) skriver på https://ventilation.se/sv/page/allmant-om-ventilation:

Text om ventilationskrav i byggnader med ett räkneexempel; markeringar under vissa delar av texten.

Jag tolkar även detta som att den totala tilluften ska beräknas från hela bostadens yta, inklusive toaletter, kök, tvätt, förråd osv. Sen får man se till att få in den tilluften i de rum man vill ha tilluft i. Exemplet ovan innebär även att du får en tilluft på 52.5 l/s, och då måste lägga in frånluft på minst samma flöde? Dvs 52 tilluft och kanske 57 frånluft (för att få undertryck)?

Boverket skriver på https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/:
Svensk text uppmanar husägare kontrollera ventilation för hälsosam inomhusluft; minst varannan timme bör luften bytas.
En luftomsättning av husets all luft på två timmar innebär ganska exakt just 0.35 l/s per kvadratmeter totalyta i huset, om takhöjden är ca 2.5 meter. Det stämmer också med exemplet från Soliduct att tilluften ska minst vara 0.35 x totala golvytan i huset. Dvs det är bara uteluft som räknas, inte överluft som rör sig mellan rummen.

Om man har tilluft i ungefär hälften av rummen, och frånluft i hälften, då innebär det i praktiken att rummen med tilluft måste ha ca 0.7 l/s och kvm, för att kunna summera upp till det totala 0.35-kravet på tilluft för hela huset. För vårt hus blir det 77 l/s tilluft för totalt 220 kvm (inklusive toa, tvätt, förråd, källare osv).

Jag kan naturligtvis ha missförstått allt, men tycker att alla referenser pekar på detta?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E eplgh skrev:
Jag fick intrycket av reglerna att man bara får dra ner flödet till 0.1 l/s om det inte finns någon alls i hela huset?

I princip går det att dra ner ett vertikalt rör till vänster om spiraltrappan. Men eftersom det bara är tilluft som ska ner där, verkar det mycket mer lockande att låta själva trappan vara "röret", och slippa fula kanaler.

Har funderat tidigare på ett (rektangulärt) rör i takvinkeln, dvs från trappan in till övre vänstra hörnet av gillestugan. Men när jag insåg att jag kan dra ett dolt rör rakt ner från köket så kändes det bättre. Det finns också källarfönster längs övre väggen i gillestugan som går hela vägen upp till innertaket, och det gör det bekymmersamt med en dragning längs takvinkeln.

Ett tänkbart aber är att tilluften i gillestugan kommer ut rakt ovanför soffan (en stör hörnsoffa i just det hörnet), så kan bli rätt tydligt om det kommer ner så mycket sval luft på en när man sitter där. Har inte kollat, men hoppas på att det finns en ventil som sprider luften mer längs taket, och inte en rund som även blåser in mot väggen och sen ner i soffan.
°
Man bör ha två ljuddämpare efter aggregatet (fläktarna) innan första avsticket. Mellan dämparna bör det vara en böj, alltså skall dämparna inte sitta i rad efter varandra som försämrar dämpningen. Gärna en uppsättning ljuddämpare mellan aggregat och utomhus..

Dimensionera gärna kanaler och don för ca 20 % större flöde än du skall ha. Välj helst aggregat för 20 % större flöde än du behöver och kör på lägre hastighet. Då ökar möjligheten att det blir tyst och du kan forcera vid särskilda tillfällen.

Väj don som har redovisning av ljudnivå vi aktuellt flöde och tryckfall.
Alla tilluftdon klarar inte 30 dBA som man inte bör överstiga i sovrum. Frånluftdon i våtrum kan ha lite högre ljudnivå men kakeklädda lägger dämpar lite. Jag har tilluftdon med vilka man kan reglera flöde, mäta flöde (om man har utrustning) och kan rikta blåsriktningen med vridbara dysor. Valde stort don med yttermått 600 x 600 mm. Då finns det plåt närmst dysorna som kan rengöras utan att tvätta det målade taket (som blir kass!). Lite försmutsning uppstår genom medejekterad rumsluft. Jag har putsat bort smuts två, tre gånger på tjugo år.
Välj gärna lite för grov kanal mot slutet för det ökar möjligheten att få ut rätt flöde.

Jag har strutfilter direkt efter frånluftdonen. De kan man stoppa in i efterhand om man lossar donen. Det hindrar nersmutsning av frånluftkanaler och värmeväxlare.

Rekommenderar FTX med plattvärmeväxlare. Avråder från roterande växlare som sprider lukt och stannar förr eller senare. Jag valde stående FTX i tvättstugan som ser ut som vitvara, fabrikat Temovex med plattväxlare, verkningsgard ca 70 %. Fläktarna har fem hastigheter. Förbigångsspjäll för utebliven återvinning sommartid men det har i praktiken betydelse då dörrar ofta är öppna. Jag kan hämta uteluft via dubbeldon i fasad och eller via intag på vind som säkert blir ventilerad.

Övre bild visar aggregat med böjbara dämpare närmast tak. Därutöver finns en omgång dämpare på vind i vindsisolering 50 cm.
Nedre bild visar tilluftdon i sovrum. Donets kulör har blivit lite gulare med åren men det står vi ut med när det ljudritt, dragfritt och smutsfritt.
 
  • Kylskåp med magneter, färgglada figurer, ventilationsrör, rörig hylla, plastpåsar, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med luftventil, lampa, gardiner, fönster, inredningsdetaljer i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
eplgh
  • Laddar…
Dimensionering görs för alla rum som är aktuella för tilluft eller frånluft. 0.35 gäller för tilluftsrum då för att uppfylla bbr. Sen tillkommer praxis att lägga till person antalet med 4 l/s eller mer. Sen Måste det balanseras upp med frånluft med motsvarande. Om man nu fattar grejen så ser man att alla ytor inte tas med exempelvis hall, trapp osv där vare sig från eller tilluft beräknas. Så den ytan ingår inte i totalen. Så skall det tolkas allt annat är byggahus standard och inte svensk ventilation bransch standard
 
BirgitS
H Håbbe01 skrev:
Dimensionering görs för alla rum som är aktuella för tilluft eller frånluft. 0.35 gäller för tilluftsrum då för att uppfylla bbr. Sen tillkommer praxis att lägga till person antalet med 4 l/s eller mer.
Vilken källa har du för dina påståenden?
Jag kan inte tolka Boverket eller Folkhälsomyndighetens föreskrifter (eller vad det nu är) på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.