Jag köpte en burk med maskindiskmedel på nån form av outlet. MAC 907S som verkar vara för restaurangmaskiner med dosering. Jag lade i en liten dos, en matsked 15ml och provade i min bänkdiskmaskin. Det blir en konstig beläggning på plastinredningen, är det skadligt? Disken blev superren, till och med potatiskastrullen utan intensivläge.
Det står att medlet skall funka för alla maskiner.

/Höghus

Ett strykjärn med kalkavlagringar vilar på en glansig yta. Närbild. Reflektion och skuggor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en dammig, grå plastkorg med gallerstruktur, troligen en del av en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på diskmedelsförpackning med varningsinformation och kontaktuppgifter, tagen ovanifrån mot bakgrund av tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det till storkök så är det starkt.
Hade en kollega som tog hem en dunk som skulle kasseras pga byte av leverantör.
Hans konsument maskin löstes upp i all plast inne i maskinen på 1 månad.
Sen åkte diskmedlet dit den skulle från början, tippen.
 
  • Wow
MultiMan
  • Laddar…
Du har inte överdoserat då? Lite svårt att läsa texten på förpackningen men om det jag kan läsa är 1 g/liter och en snabb googling ger 6-8 liters förbrukning för en bänkdiskmaskin. Då kanske en matsked är för mycket?
 
20-40% natriumhydroxid... se upp för stänk, särskilt i ögonen! Det där är inget för hemmabruk egentligen.

Jag har bara kört storköksdiskmaskin en gång, på nån slags universitetskurs-intro för 30 år sedan, men som jag minns var det i princip ren natriumhydroxid och 90-gradigt vatten. Disken var klar på två minuter.
 
Dessutom lär det inte finnas vanlig plast i storköksmaskiner ... eller?
 
D Dublin skrev:
Du har inte överdoserat då? Lite svårt att läsa texten på förpackningen men om det jag kan läsa är 1 g/liter och en snabb googling ger 6-8 liters förbrukning för en bänkdiskmaskin. Då kanske en matsked är för mycket?
Så kan det vara, jag tog ca 6g. Maskinen förbrukar ca 8l vatten så det borde vara typ 2,5 l i varje påfyllning, jag gissar att det är 3st i ett program.
1,5g alltså, borde vara ett kryddmått ungefär.

/Höghus
 
A
Höghus Höghus skrev:
Jag köpte en burk med maskindiskmedel på nån form av outlet. MAC 907S som verkar vara för restaurangmaskiner med dosering. Jag lade i en liten dos, en matsked 15ml och provade i min bänkdiskmaskin. Det blir en konstig beläggning på plastinredningen, är det skadligt? Disken blev superren, till och med potatiskastrullen utan intensivläge.
Det står att medlet skall funka för alla maskiner.

/Höghus

[bild]
[bild]
[bild]
mac är mycket bra men inte från outlett
till en bänkdisk skall det vara ca 1 gram
15 är mer till en restaurangare med 20 liters vatten volym...
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Har testat nu att använda två kryddmått i behållaren, ett mått i maskinen ungefär ett tag, men det är inte lika effektivt som vanligt maskindiskmedel. En ugnsform är svår att få ren, kaffekopparna blir bra.
Jobbar storköksmaskiner annorlunda? Högre temperatur, längre tid, högre spoltryck?

/Höghus
 
A
Höghus Höghus skrev:
Har testat nu att använda två kryddmått i behållaren, ett mått i maskinen ungefär ett tag, men det är inte lika effektivt som vanligt maskindiskmedel. En ugnsform är svår att få ren, kaffekopparna blir bra.
Jobbar storköksmaskiner annorlunda? Högre temperatur, längre tid, högre spoltryck?

/Höghus
vad är det du använt för någonting?
storköksmaskiner
diskar på 2 minuter
i 65C
med oerhört mycket högre tryck och flöde
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vad är det du använt för någonting?
storköksmaskiner
diskar på 2 minuter
i 65C
med oerhört mycket högre tryck och flöde
MAC907S på 60-programmet.

/Höghus
 
A
Höghus Höghus skrev:
MAC907S på 60-programmet.

/Höghus
ja såg det sen
har dock ingen bra förklaring mer än att det är ett eco diskmedel och kan vara fel på det partiet
 
Ett konsumentdiskmedel är anpassat för långa gångtider och använder enzymer gör att bryta ner matresterna. Ska du använda storköksmedlet skulle jag tro resultatet blir bäst på korta intensivprogram.
 
A
H hapazard skrev:
Ett konsumentdiskmedel är anpassat för långa gångtider och använder enzymer gör att bryta ner matresterna. Ska du använda storköksmedlet skulle jag tro resultatet blir bäst på korta intensivprogram.
tja enzymerna används för att bryta ner äggviteämnena under den kalla diskfasen dvs i början av programmet de dör ganska snabbt när det blir lite varmare
 
electroluxaren skrev:
tja enzymerna används för att bryta ner äggviteämnena under den kalla diskfasen dvs i början av programmet de dör ganska snabbt när det blir lite varmare
De är värmetåliga så uppemot 50 grader ska inte vara några problem, även om det är sant att de håller kortare tid vid högre temperatur så arbetar de även mycket snabbare.


Inte bara proteiner de bryter e
ner förresten, är en mix av enzymer som även går på fett och kolhydrater.
 
A
H hapazard skrev:
De är värmetåliga så uppemot 50 grader ska inte vara några problem, även om det är sant att de håller kortare tid vid högre temperatur så arbetar de även mycket snabbare.


Inte bara proteiner de bryter e
ner förresten, är en mix av enzymer som även går på fett och kolhydrater.
Tveksamt enligt min kemist
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.