Om det inte finns något grundvattenflöde och hålen används i 18år så kan berget vara nerkylt. Men det här verkar vara ganska extremt.
 
B byggarn70 skrev:
Jag ska göra som du säger.
Ja det stämmer, dom har aldrig mött temperaturen på var och ett av hålen, enbart läst av kökdbärare in och ut i menyn på pumpen
Nuförtiden finns det ju fenomenalt enkla hjälpmedel som varje röris borde ha i verktygslådan.

Jag pratar om värmekamera, min enkla billiga (~1600 kr) som kopplas till telefonen "ser" värmen (eller kylan) på rören, exakt var golvvärmeslingorna ligger, hur effektivt elementen avger värme m.m.

Värmekamerabild visande värmeutstrålningsmönster, skärm visar högsta temperatur på 79.8°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.aliexpress.com/item/1005003098078194.html
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Har grundvattennivån mätts någon gång?
Det normala är att grundvattnet ligger strax under markytan. Men bor man i närheten av brunnar med vattenuttag, tunnlar eller gruvor så kan det vara betydligt lägre. Då kan det vara aktuellt att bentonit fylla brunnarna för att öka aktivt djup till 180m igen.

Grundvattenflödet i marken är under normala förhållanden så lågt att det inte spelar större roll för egenskaperna hos brunnen.
 
D Dilato skrev:
Prova att stänga av elpatronen (kör på värmepump och inte auto) min Thermia luft/vatten levererar bra värme utan elpatron även med lägre brinetemp än vad du har från berget.
Jisses 😮 ...jag trodde jag var extrem med -7 in och -10 ut...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Prova att stänga av elpatronen (kör på värmepump och inte auto) min Thermia luft/vatten levererar bra värme utan elpatron även med lägre brinetemp än vad du har från berget.
-16 grader på brine in är inte möjligt. Dina tempgivare måste vara felaktiga?
 
J JockeHX skrev:
-16 grader på brine in är inte möjligt. Dina tempgivare måste vara felaktiga?
Varför tror du det?
Bild 1 16 januari, bild 2 avfrostning 10 januari, bild 3 6:e jan.
 
  • Digital display visar temperaturer för uppvärmningssystem, några värden negativa, mörk bakgrund, sannolikt värmepump eller panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturer för olika parametrar, troligen för en värmepump eller liknande system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturer på svenska; omgivande mörker; grön lysdiod synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Varför tror du det?
Bild 1 16 januari, bild 2 avfrostning.
Med dom låga tempen på KB kan inte VP ge många kW oavsett. Det syns även på första bilden med ute på - 11 och fram + 36, det blir mycket elpatron då. Och kompressorn måste nog antingen gå i snigelfart eller rusa, helt fel är det.
 
J jonaserik skrev:
Med dom låga tempen på KB kan inte VP ge många kW oavsett. Det syns även på första bilden med ute på - 11 och fram + 36, det blir mycket elpatron då. Och kompressorn måste nog antingen gå i snigelfart eller rusa, helt fel är det.
Jag kör uppvärmning utan elpatron, den är avstängd.
Det finns mer värme än man tror även i kall luft.
 
D Dilato skrev:
Varför tror du det?
Bild 1 16 januari, bild 2 avfrostning 10 januari, bild 3 6:e jan.
Aha avfrostning... tråden handlade om bergvärme men du har sannolikt inte bergvärme då eller :)
 
J JockeHX skrev:
Aha avfrostning... tråden handlade om bergvärme men du har sannolikt inte bergvärme då eller :)
Nej, jag har en Thermialuft/vatten, samma fabrikat som TS , som är samma sak bara att berget borde vara varmare när det blir riktigt kallt ute. Jag har också brinevätska mellan ute-inne, min pump kan ta värme från berg/luft/sjö/jord, man väljer bara typ av slinga.
 
J jonaserik skrev:
Med dom låga tempen på KB kan inte VP ge många kW oavsett. Det syns även på första bilden med ute på - 11 och fram + 36, det blir mycket elpatron då. Och kompressorn måste nog antingen gå i snigelfart eller rusa, helt fel är det.
COP på över 2.
Graf som visar effektivitet och tillförd energi för en värmepump vid olika utomhustemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Nej, jag har en Thermialuft/vatten, samma fabrikat som TS , som är samma sak bara att berget borde vara varmare när det blir riktigt kallt ute. Jag har också brinevätska mellan ute-inne, min pump kan ta värme från berg/luft/sjö/jord, man väljer bara typ av slinga.
OK då med KB mellan så har du inget problem med att något kan frysa sönder, en form av monoblock som normalt har systemvatten ut till VP. Har du då en växlare mellan då, det blir två då. En i VP och en inne, lite förluster blir det genom växlarna, men bättre det än något som kan frysa sönder
Bara en fråga till så jag förstår hur du har det. Är det bara en fläkt på utsidan som blåser genom en konvektor och kör in KB till kompressorn som sitter inomhus. Har inte tänkt så långt med en sådan.
 
Inte helt fel med den sorten. Ingen frysrisk när strömmen går, som det är med en ren monoblock, såg det fanns flera storlekar.
 
Om du har avstängningsventiler till de separata borrhålen kan du ju prova att köra cirkpumpen genom ett hål i taget och se om det händer något med tempen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.