Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men dem glömmer vi ofta att ploga…
De försöker vi underhålla med hyvling eller sladdning så de inte växer igen, plogning beror väl på om det ska avverkas nått.
 
Ändå lite coolt (tycker jag i allafall😉
Grabben hade sett ett YT-klipp och bestämde sig för att starta PS3:an ikväll.
Över 11år i mellan hans allra första Skylander Adventures Trophy (5år gammal) och kvällens👍
..målet är att gå från 91-100% i spelet.
Datorskärm med ett öppet spel, text på svenska, gröna toner och symboler, spelkaraktär syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spelskärmbild som visar prestationer/troféer, blå bakgrund, text på svenska, datum och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Väghyvel har jag glömt fanns.
[bild]
Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.

Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
Finns fortfarande i snösvängen 😎
Gul snöplog röjer väg nära korsning och trafikljus under vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En av de första som var DDD (digitalt inspelad, digitalt mixad & digitalt medium, CD). Den första CD:n kom typ 1982 eller så.
Var tvungen att kolla! Första Albumet släppt på CD tycks vara Abbas The Visitors, 1982.
Men Brothers in Arms verkar räknas som den första CD som sålde nått, kom 1985.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
De försöker vi underhålla med hyvling eller sladdning så de inte växer igen, plogning beror väl på om det ska avverkas nått.
Precis. Men helt ovetenskapligt skulle jag vilja påstå att mer än hälften av alla mil grusvägar som finns inte plogas ett normalår. Så bara för att huvuddelen av vägnätet är enskilda vägar (75 %) och huvuddelen av dem säkert är grusvägar, så säger det inte så mycket om snöröjningen.

Med eller utan hyvel.

Allt annat vore att betala pengar för ingenting, och då hamnar man snabbt i dire straits, men där är tråden visst redan.
 
B bakterie skrev:
Väghyvel har jag glömt fanns.
[bild]
Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.

Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
När jag var barn plogade man villagatorna med väghyvlar. Idag finns det nog inga verksama i branchen som klarar av den bedriften. Iallafall inte i stockholm.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Dan1891 Dan1891 skrev:
Var tvungen att kolla! Första Albumet släppt på CD tycks vara Abbas The Visitors, 1982.
Men Brothers in Arms verkar räknas som den första CD som sålde nått, kom 1985.
1985 var året alla ville köpa det nya formatet. Under 80-talet släpptes allt nytt på CD, men samtidigt väntade man på när äldre skivor skulle komma på CD. Tex Telegraph road som var albumet innan Brothers in arms.

Brothers in arms var den stora succén som visade hur välljudande det nya formatet var.

Introt till Money for nothing spelades överallt.

Men t ex Philips välljudande CD-spelare hade bara 14 bitar och alla spelare hade fasfel som märktes i de högre frekvenserna då höger och vänster bitström inte dekodades samtidigt.

Tekniknörderiets gulddagar för välljud startade då.
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tekniknörderiets gulddagar för välljud startade d
Var det inte då nångång de byggde om Polar studion och drog elliptiska kablar för att få bättre ljud?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
1985 var året alla ville köpa det nya formatet. Under 80-talet släpptes allt nytt på CD, men samtidigt väntade man på när äldre skivor skulle komma på CD. Tex Telegraph road som var albumet innan Brothers in arms.
Just det! Du menar Love over Gold plattan!? Där Telegraph road är med! Tack för att du påminde mig om den, gillar den nästan mer än Brothers in Arms.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
L lat skrev:
Var det inte då nångång de byggde om Polar studion och drog elliptiska kablar för att få bättre ljud?
Det finns, finns två varanter av tekniknörderi för välljud. De som tror på magi och de som går den vetenskapliga vägen.

Syrefria kopparkablar, ovala kablar, kablar upphängda i luften, hur förstärkare är orienterade mm är ren humbug.

Antal bitar och andra samplingsteorem hade man inte då fått ording på och den utvecklingen gjorde skillnad.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Dan1891 Dan1891 skrev:
Just det! Du menar Love over Gold plattan!? Där Telegraph road är med! Tack för att du påminde mig om den, gillar den nästan mer än Brothers in Arms.
Rätt där, så heter albumet.
 
Mikael_L
-82 släpptes första generationens CD-spelare av några få fabrikat, Sony och Philips var först ut, nära varandra. Första generationen hade en del utveckling kvar innan det började bli ordning på ljudet, och de var dessutom svindyra spelare och klent med skivtitlar att välja på.

-85-86 typ började tredje generationens spelare komma, gen 2 och gen 3 hade lyft sig bra. Och dessutom betydligt fler fabrikat och priserna hade gått ner rejält. Jag köpte min Denon hösten -85 för "bara" ca 2500:-, och den första skivan jag köpte var (som för många andra) Brothers in arms, som jag därmed lyssnade sönder totalt så numera tycker jag de tidigare DS-albumen är bättre.
Jag hade alltså upptäckt CD redan 1982, men hade ingen chans att köpa p.g.a priserna, men lurkade marknaden hela tiden fram tills jag fick råd.

Brothers in arms blev nog ganska synonym med CD-mediets start, den kom helt rätt i tiden precis då CD-spelare började säljas i större antal, och den mastrades från första början för CD-formatet (har det sagts mig). Jag tror det var en lyckad satsning, och en del tur förstås också.
 
  • Gilla
  • Älska
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det finns, finns två varanter av tekniknörderi för välljud. De som tror på magi och de som går den vetenskapliga vägen.

Syrefria kopparkablar, ovala kablar, kablar upphängda i luften, hur förstärkare är orienterade mm är ren humbug.
Du menar att det inte spelar roll vilken väg väggkontakten till förstärkaren sitter?!??? Fanns de som vände på den ett halvt eller helt varv för att få bättre ljud!!!? När inkommande el var " ifas" med den i studion!!!!

Värsta jag vet är han som köpte Van Hul högtalarkablar på lösmeter 3m/ högtalare för 10tusen/ m och " riktade kontakter" ( rca!?!! 1500kr/st) men råkade löda på kontakterna i fel riktning och måste kapa för att löda på i " rätt" riktning! Så det blev att köpa nya kontakter 4x 1500 samt ny kabel 3x 10 tusen eftersom den blivit för kort!!!
Så kostnaden för högtalarkablaget hamnade på 108tusen!!!! Tur han upptäckte " felet" innan han lött båda kablarna.

Samtidigt hade han LP-spelaren stående på ett IKEA " Lack" bord för 400kr. ( Sågade man bort den undre skivan var de tydligen vibrations fria?!?!)
 
Redigerat:
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Du menar att det inte spelar roll vilken väg väggkontakten till förstärkaren sitter?!??? Fanns de som vände på den ett halvt eller helt varv för att få bättre ljud!!!? När inkommande el var " ifas" med den i studion!!!!
Det som möjligen kan ha betydelse är om ytterlindningen i nättrafon kommer mot nolla eller fas, och då för det elekriska fältet som möjligen kan störa något. Det magnetiska torde vara lika. Jag har aldrig provat. Studiogubbarna hade högst troligt koll på sina faslägen.
Ofta finns det någon faktagrund i begreppen i svartkonsthörnan i hifinörderiet, men totalt feltokade.
Kabelgeometri tex, den har bevisligen påverkan på överföringsegenskaperna men i praktiken vid frekvenser långt över audio.
 
Redigerat:
S Sona2012 skrev:
Du menar att det inte spelar roll vilken väg väggkontakten till förstärkaren sitter?!??? Fanns de som vände på den ett halvt eller helt varv för att få bättre ljud!!!? När inkommande el var " ifas" med den i studion!!!!

Värsta jag vet är han som köpte Van Hul högtalarkablar på lösmeter 3m/ högtalare för 10tusen/ m och " riktade kontakter" ( rca!?!! 1500kr/st) men råkade löda på kontakterna i fel riktning och måste kapa för att löda på i " rätt" riktning! Så det blev att köpa nya kontakter 4x 1500 samt ny kabel 3x 10 tusen eftersom den blivit för kort!!!
Så kostnaden för högtalarkablaget hamnade på 108tusen!!!! Tur han upptäckte " felet" innan han lött båda kablarna.

Samtidigt hade han LP-spelaren stående på ett IKEA " Lack" bord för 400kr. ( Sågade man bort den undre skivan var de tydligen vibrations fria?!?!)
Hahaha…fick mig att minnas Teknik-Pata😀
 
  • Haha
  • Gilla
samordnarnoutlook.com och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.