Hejsan.
Jag har några pvc-fönster som läcker in vatten i de nedre hörnen. Dräneringshålen är rengjorda och det rinner ut som det skall. Alla foder och vägg, plåtar etc på utsidan är dubbelkollade. Det kommer inte in därifrån. Däremot så verkar det regna in mellan fönstrets och karmens tätningslist. (Ursäkta dålig video) jag kunde nu oxå med lätthet se att det är svartmögel på insidan av allt bös som oxå tagit sig in. Jag kollade mina andra fönster och det är samma på alla (det regnar in mellan list och fönster samt där finns svartmögel. Fönstren är från 2014/2016.
Jag tror personligen att det läcker in i svetsningen i nedre hörnet, något som tillverkaren inte tror på. Jag hoppas dom kan komma snart och kolla på det men har någon annan vart med om liknande problem eller har någon idé på vad det också skulle kunna vara om det inte är svetsningen i hörnet? (Det har vart alldeles för kallt det senaste men min plan är att när det är minst 5grader och uppehåll så lägger jag en tec7 fog där och ser om vatteninsläppet avtar)
Mvh/johan
Jag har några pvc-fönster som läcker in vatten i de nedre hörnen. Dräneringshålen är rengjorda och det rinner ut som det skall. Alla foder och vägg, plåtar etc på utsidan är dubbelkollade. Det kommer inte in därifrån. Däremot så verkar det regna in mellan fönstrets och karmens tätningslist. (Ursäkta dålig video) jag kunde nu oxå med lätthet se att det är svartmögel på insidan av allt bös som oxå tagit sig in. Jag kollade mina andra fönster och det är samma på alla (det regnar in mellan list och fönster samt där finns svartmögel. Fönstren är från 2014/2016.
Jag tror personligen att det läcker in i svetsningen i nedre hörnet, något som tillverkaren inte tror på. Jag hoppas dom kan komma snart och kolla på det men har någon annan vart med om liknande problem eller har någon idé på vad det också skulle kunna vara om det inte är svetsningen i hörnet? (Det har vart alldeles för kallt det senaste men min plan är att när det är minst 5grader och uppehåll så lägger jag en tec7 fog där och ser om vatteninsläppet avtar)
Mvh/johan
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Sitter inte fönstren långt ut för att vara inåtgående🤔
Medlem
· Sverige
· 5 136 inlägg
Fönstret som är öppet ser felmonterat ut i mina ögon, sitter alltför långt ut mot fasadens panel.
Hej!J Johan Abrahamsson83 skrev:Hejsan.
Jag har några pvc-fönster som läcker in vatten i de nedre hörnen. Dräneringshålen är rengjorda och det rinner ut som det skall. Alla foder och vägg, plåtar etc på utsidan är dubbelkollade. Det kommer inte in därifrån. Däremot så verkar det regna in mellan fönstrets och karmens tätningslist. (Ursäkta dålig video) jag kunde nu oxå med lätthet se att det är svartmögel på insidan av allt bös som oxå tagit sig in. Jag kollade mina andra fönster och det är samma på alla (det regnar in mellan list och fönster samt där finns svartmögel. Fönstren är från 2014/2016.
Jag tror personligen att det läcker in i svetsningen i nedre hörnet, något som tillverkaren inte tror på. Jag hoppas dom kan komma snart och kolla på det men har någon annan vart med om liknande problem eller har någon idé på vad det också skulle kunna vara om det inte är svetsningen i hörnet? (Det har vart alldeles för kallt det senaste men min plan är att när det är minst 5grader och uppehåll så lägger jag en tec7 fog där och ser om vatteninsläppet avtar)
Mvh/johan
Svårt att avgöra av bilderna var vattnet/fukten kommer ifrån. Det du kan kolla på är justeringen så att fönster och karm sluter tätt/spänner ordentligt. Då du säger att det är kallt tänker jag att det även kan vara kondens som ställer till det och då beror det på dålig/undermålig ventilation. En annan orsak kan vara själva karm montaget. Den tiden då dina fönster sattes in var det vanligt att man ”bara” skummade karmen utan att tejpa eller foga på insidan vilket behövs för att det ska bli lufttätt och bilda en luftkudde som gör att vattnet inte kan dreva/tryckas in om det regnar och blåser. Lycka till med fortsatt felsökning och åtgärd.
Det blir ju mindre skyddat ju längre ut det sitter, men är det felmonterat för det? Det ska väl hålla tätt oavsett hur långt ut eller in det sitter.
Lite svårt att se på bilderna, men det är urjackat för fönsterblecket på sidorna, så kortsidorna sticker in under trä?
Finns det ett spår för fönsterblecket på fönstret, så långsidan sitter skyddad "under", eller är det monterat direkt in i framsidan med skruv? Om det är det senare kan det ju vara den tätningen/limningen som läcker.
Lite svårt att se på bilderna, men det är urjackat för fönsterblecket på sidorna, så kortsidorna sticker in under trä?
Finns det ett spår för fönsterblecket på fönstret, så långsidan sitter skyddad "under", eller är det monterat direkt in i framsidan med skruv? Om det är det senare kan det ju vara den tätningen/limningen som läcker.
Vet du var jag kan läsa mer om detta?Frjoha905 skrev:
Välj rätt fogskum till rätt jobbE Edvuld skrev:
Det mindre geniala med fogskum är att det har en porös struktur och därför suger till sig fukt. Otaliga fuktskador beror på att fogskum transporterat fukt från nederbörd eller luft vidare till träkonstruktioner.
Googlade lite snabbt och bland annat här kan du läsa lite mer om detta : https://gds.se/hantverksteknik/murare/fogar/fogskum-valj-ratt-fogskum
Tror inte på felaktigt montage, då hade du fått problem tidigare. Är det billiga no-name fönster? Isf sannolikt är att tätningslisterna har torkat och förlorat sin elasticitet nu när fönstren är några år.
PVC fönster svetsas ihop och listerna smälter ihop i hörnen, till skillnad från ett aluminium eller träfönster där listerna sätts manuellt, bland annat därför pvc fönster är billigare. Det ska fungera i samma temperatur som plasten svetsas i. Detta är lite utmanande rent tekniskt så det är ganska svårt (dyrt) att göra en bra tätningslist. Billigare märken använder en materialblandning som känns mjuk och härlig när du köper fönster men som har en tendens att bli stenhård och täta sämre efter en tid. Det är egentligen bara Schüco som har naturligt gummi i sina lister. VEKA har en bra lösning också.
Efter att ha tittat på bilderna så verkar det inte finnas någon mitt-tätning vilket ökar sannolikheten för att det är nåt skräp fönster, det gör sannolikheten att ny anslagstätning kan göra susen lite högre.
Jag skulle byta anslagsgummi på det värst utsatta fönstret och se om du får resultat. Din leverantör bör kunna skicka dig en rulle.
PVC fönster svetsas ihop och listerna smälter ihop i hörnen, till skillnad från ett aluminium eller träfönster där listerna sätts manuellt, bland annat därför pvc fönster är billigare. Det ska fungera i samma temperatur som plasten svetsas i. Detta är lite utmanande rent tekniskt så det är ganska svårt (dyrt) att göra en bra tätningslist. Billigare märken använder en materialblandning som känns mjuk och härlig när du köper fönster men som har en tendens att bli stenhård och täta sämre efter en tid. Det är egentligen bara Schüco som har naturligt gummi i sina lister. VEKA har en bra lösning också.
Efter att ha tittat på bilderna så verkar det inte finnas någon mitt-tätning vilket ökar sannolikheten för att det är nåt skräp fönster, det gör sannolikheten att ny anslagstätning kan göra susen lite högre.
Jag skulle byta anslagsgummi på det värst utsatta fönstret och se om du får resultat. Din leverantör bör kunna skicka dig en rulle.
Redigerat:
Tätningarna är nog inte naturgummi då de svetsas fast i pvcprofilen utan de är vanligtvis av EPDM material. Tätningen sitter normalt fast i pvc:n. Jag tror inte heller att naturgummi är så väderbeständigt.N Niklas Ekborg skrev:Tror inte på felaktigt montage, då hade du fått problem tidigare. Är det billiga no-name fönster? Isf sannolikt är att tätningslisterna har torkat och förlorat sin elasticitet nu när fönstren är några år.
PVC fönster svetsas ihop och listerna smälter ihop i hörnen, till skillnad från ett aluminium eller träfönster där listerna sätts manuellt, bland annat därför pvc fönster är billigare. Det ska fungera i samma temperatur som plasten svetsas i. Detta är lite utmanande rent tekniskt så det är ganska svårt (dyrt) att göra en bra tätningslist. Billigare märken använder en materialblandning som känns mjuk och härlig när du köper fönster men som har en tendens att bli stenhård och täta sämre efter en tid. Det är egentligen bara Schüco som har naturligt gummi i sina lister. VEKA har en bra lösning också.
Efter att ha tittat på bilderna så verkar det inte finnas någon mitt-tätning vilket ökar sannolikheten för att det är nåt skräp fönster, det gör sannolikheten att ny anslagstätning kan göra susen lite högre.
Jag skulle byta anslagsgummi på det värst utsatta fönstret och se om du får resultat. Din leverantör bör kunna skicka dig en rulle.
Njah inte riktigt rätt. Tätningslisten på exempelvis glaslisten är ofta co-extruderad ("sitter fast") men på anslagstätningarns och mellantätningen rullas de in efter att profilen extruderas. Vet inget profilsystem med co-extruderad anslagstätning. En co-extruderad tätningslist kan inte få den flexibilitet som krävs i en anslagstätning eftersom den behöver kunna komprimeras hårt och sen återgå till originalformen. På glaslisten är ju detta inget problem, man glasar ju förhoppningsvis bara en gång.M Mattan01 skrev:
Gällande kvaliteten på listerna så var det precis det jag försöker förklara. Finns olika "recept" på dessa EPDM lister, vissa bättre och dyrare men många sämre. Schüco har ett patent på ett recept till en gummilist som innehåller en viss andel "riktigt" gummi men som ändå går att svetsa. Återgång till normal form efter kompression är på denna helt överlägsen och den är bra ut synpunkt väderbeständighet. VEKA har kopierat och har en lösning som är nästan lika bra. Det profilsystem som det diskuteras här är förmodligen av enklare slag eftersom fönstret inte ens har en mellantätning.