R Rejäl skrev:
Tätare hus ja, det har jag inte motsagt..
men lufttätheten nås med ångbromsen i ditt fall..
Ja dina provresultat är bra och detta är ångbromsen som säkerhetsställer..

Men tror du att det är din isolering så tror vi olika helt enkelt😉
Jag tycker att fallet på sin orimlighet att jag skulle lyckas så mycket bättre än snittet med att montera ångbromsen.

Jag gjorde just ett test på muggen med en handduk. Först blåste jag genom handduken, sen vek jag den fyrdubbel och blåste igen. Det gick betydligt tyngre att blåsa genom den dubbelvikta handduken än vad det gjorde genom den ovikta. Min gissning är att det blir samma sak om du försöker blås genom 30 cm hårt packad cellulosa jämfört med 30 cm lätt glasfiber.

Jag tror att du gissar. Det gör iof jag också:)
 
R
N nybyggarn3 skrev:
Jag tycker att fallet på sin orimlighet att jag skulle lyckas så mycket bättre än snittet med att montera ångbromsen.

Jag gjorde just ett test på muggen med en handduk. Först blåste jag genom handduken, sen vek jag den fyrdubbel och blåste igen. Det gick betydligt tyngre att blåsa genom den dubbelvikta handduken än vad det gjorde genom den ovikta. Min gissning är att det blir samma sak om du försöker blås genom 30 cm hårt packad cellulosa jämfört med 30 cm lätt glasfiber.

Jag tror att du gissar. Det gör iof jag också:)
Blås igenom ångbromsen😉
 
R Rejäl skrev:
Blås igenom ångbromsen😉
Exakt så. Där det finns otätheter.
 
R Rejäl skrev:
Då får du ta fram fakta som visar att lösull av cellulosa är lufttät?

Hör kommer fakta på en ångbroms så du kan läsa på..

[länk]
Det var väl det jag saxade om icell tidigare då. Sen säger det sig ju självt att densiteten på isoleringen påverkar hur snabbt luften flödar in eller ut genom otätheterna i ångspärren när man trycksätter huset. Från är väl bara om effekten är försumbar eller inte.

"Den höga densiteten och lufttätheten medför också en utmärkt ljudisolerande förmåga med bästa värmekapacitet. Tack vare tätheten och en tyngd på cirka 50 kg per m³ för exempelvis väggar och snedtak förhindras luftströmmar (konvektion) inom isoleringen."
 
Tobbe.A
Nu har jag varit och kravlat på vinden. Jag lyckades få ut några brädor som jag kunde åla mig på, där det tog stopp för mig var det 30 cm till råsponten. Jag skrapade bort isoleringen som låg mot rökkanalen med ungarnas snöskyffel. Bakom kan jag inte riktigt se hur det ser ut. Vad tror ni, räcker det för att känna mig trygg att det inte kommer brinna?

Jag har fortfarande inte fått något svar från företaget varför man lägger isoleringen mot kanalen.
 
  • Utrymme under byggnad med träbjälkar, isoleringsmaterial syns, ingen person synlig, begränsat ljusinläpp, byggnadsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt kryputrymme med isolering, träbjälkar och stödpelare. Husets undre infrastruktur. Dusty, trångt och outnyttjat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör i vinden, isolering, träbjälkar, mörkt, dämpad belysning, fastighetens infrastruktur, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Jag skulle montera stenull närmast modulskorsten och sen återställa lösullen
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tobbe.A
F fribygg skrev:
Jag skulle montera stenull närmast modulskorsten och sen återställa lösullen
Ja, jag funderar på att göra det. Problemet är att jag inte riktigt når runt skorstenen, men det går kanske att pilla runt på något sätt. Brädorna får ligga kvar där ett tag. Just nu var syftet att få bort lösullen som låg emot skorstenen.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Nu har jag varit och kravlat på vinden. Jag lyckades få ut några brädor som jag kunde åla mig på, där det tog stopp för mig var det 30 cm till råsponten. Jag skrapade bort isoleringen som låg mot rökkanalen med ungarnas snöskyffel. Bakom kan jag inte riktigt se hur det ser ut. Vad tror ni, räcker det för att känna mig trygg att det inte kommer brinna?

Jag har fortfarande inte fått något svar från företaget varför man lägger isoleringen mot kanalen.
Jag skulle inte elda ett vedträ till innan det är ordentligt åtgärdat. Vi hade ett hus i byn som brann för ett antal år sedan efter en firma blåst cellulosa mot skorstenen.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Ja, jag funderar på att göra det. Problemet är att jag inte riktigt når runt skorstenen, men det går kanske att pilla runt på något sätt. Brädorna får ligga kvar där ett tag. Just nu var syftet att få bort lösullen som låg emot skorstenen.
Ta bort all brandfarlig lösull inom en halvmeter från skorstenen och fyll med stenull,går det inte med skivor eller mattor finns väl brandsäker lösull som kan krattas ut.
 
instämmer med samtliga kunnig i tråden.
Jag kände på vårat rökrör inne så sitter mellan kamin och murstock, visst blir det varmt, men trots väldigt hårt och långt eldande så skulle jag säga att man kan lägga handen på i 0,5s. Det är ca 120cm från kaminen.

Frågar mig om det är bättre rökrör och sämre isolerade där ute.
 
R
Norrtull Norrtull skrev:
instämmer med samtliga kunnig i tråden.
Jag kände på vårat rökrör inne så sitter mellan kamin och murstock, visst blir det varmt, men trots väldigt hårt och långt eldande så skulle jag säga att man kan lägga handen på i 0,5s. Det är ca 120cm från kaminen.

Frågar mig om det är bättre rökrör och sämre isolerade där ute.
Det är oftast så kallade halvisolerade skorstensmoduler i själva rummet men så fort man går igenom innertak/vägg så går man upp i hel isolerade moduler..
 
  • Tekniska ritningar för installation, rörisolering, mineralull och måttangivelser visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning: Skorstensinstallation, isoleringsskivor, måttangivelser, installationsanvisningar för skorsten, byggsäkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
F fribygg skrev:
Ta bort all brandfarlig lösull inom en halvmeter från skorstenen och fyll med stenull,går det inte med skivor eller mattor finns väl brandsäker lösull som kan krattas ut.
En halvmeter lät mycket, är det nödvändigt? Som du ser på bilden är det inte många centimeter till reglarna, jag kan inte få in speciellt mycket lösull förutom från det håll jag kravlade.

Sotaren kommer hit på måndag, ska jag passa på att fråga honom vad han anser om att det sprutas lösull mot skorstenen.
 
R
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
En halvmeter lät mycket, är det nödvändigt? Som du ser på bilden är det inte många centimeter till reglarna, jag kan inte få in speciellt mycket lösull förutom från det håll jag kravlade.

Sotaren kommer hit på måndag, ska jag passa på att fråga honom vad han anser om att det sprutas lösull mot skorstenen.
Vilken skorsten har du?
 
Tobbe.A
R Rejäl skrev:
Vilken skorsten har du?
Schiedel permeter. Jag tror att minsta kravet är 50 mm till brännbart material.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.