Hej på er!

Jag ska renovera min källare och har efter bestämt mig för att lägga in furugolv på någon form av fuktisoleringsmatta.

Vi har vattenburen golvvärme och ingen problem med fukt, det har legat plastmattor direkt på betongen i åratal utan några problem.

Några funderingar jag har vilka någon kanske har svar på?

1. Funkar fuktisolermattan från byggmax eller biltema bra och kan den kombineras med platon uppvik?

2. Behövs ens uppviket eller kan det räcka med att fuktisolermattan och det flytande golvet avslutas en bit från väggen och att man sätter ventilerade socklar?

3. Jag har läst att golvet inte får skilja mer än 3 mm på en 2 meter lång sträcka, vad är anledningen till detta och kan det fungera även om betongplattan är lite mer ojämn än så?

Allt gott
My
 
R
Hur har du tänkt att montera golvet på platonmattan?
 
  • Gilla
myema
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur har du tänkt att montera golvet på platonmattan?


myema

#3
Medlem
· 2 inlägg
1 m sedan
Hej!

Tänker att jag kommer att limma ihop golvet och låta det ligga flytande på mattan, inga skivor mellan golv och fuktisolermatta.

Golvet är 14 mm tjockt.
 
R
M myema skrev:

[/HEADING]
[HEADING=3]myema​

#3
Medlem
· 2 inlägg
1 m sedan
Hej!

Tänker att jag kommer att limma ihop golvet och låta det ligga flytande på mattan, inga skivor mellan golv och fuktisolermatta.

Golvet är 14 mm tjockt.
Ok, erfarenheten säger att det är lätt för golvet att gå isär.. hur stora är rummen?
 
R Rejäl skrev:
Ok, erfarenheten säger att det är lätt för golvet att gå isär.. hur stora är rummen?
du menar att limningen kan släppa och att det blir glipor mellan?

Det ena rummet är cirka 3,50×1,80
Det andra rummet 3,50×3

Sen har vi en hall som är något större, kanske 4×4
 
R
M myema skrev:
du menar att limningen kan släppa och att det blir glipor mellan?

Det ena rummet är cirka 3,50×1,80
Det andra rummet 3,50×3

Sen har vi en hall som är något större, kanske 4×4
Ja precis, i och med att man har möbler mm. som väger olika så vill det gärna spricka isär på vissa ställen…
Har du funderat på att limma det direkt mot betongen?
 
  • Gilla
myema
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja precis, i och med att man har möbler mm. som väger olika så vill det gärna spricka isär på vissa ställen…
Har du funderat på att limma det direkt mot betongen?
Okej! Bra att veta.

Jag vågar inte limma golvet direkt mot betongen.
Även om det inte är eller verkar ha varit några fuktproblem så viöl jag inte riskera att det ska bli.

Har du koll på frågorna angående uppvik, och om vad anledningen är att golvet behöver vara såpass plant?
 
R
M myema skrev:
Okej! Bra att veta.

Jag vågar inte limma golvet direkt mot betongen.
Även om det inte är eller verkar ha varit några fuktproblem så viöl jag inte riskera att det ska bli.

Har du koll på frågorna angående uppvik, och om vad anledningen är att golvet behöver vara såpass plant?
Ok, man använder den blåa platonmattan under golvet, man har speciella vinkelanslutningar..

Alla trägolv kräver jämnheten både för läggningen och att det inte ska knarra och svikta, sviktar golvet i svackor så bidrar det till att det kommer att spricka i sär i limmningen..

https://media.bluestonepim.com/5710...78O0tzNTRRxymE6/4D0pBDxCXpOjAtRfqifrD1yBH.pdf
 
R Rejäl skrev:
Ok, man använder den blåa platonmattan under golvet, man har speciella vinkelanslutningar..

Alla trägolv kräver jämnheten både för läggningen och att det inte ska knarra och svikta, sviktar golvet i svackor så bidrar det till att det kommer att spricka i sär i limmningen..

[länk]
Förstår!

Om golvet skulle vara något ojämt kanske det går att lägga lite spån eller något annst lämpligt mellan fuktisolermattan och golvet?
 
R
M myema skrev:
Förstår!

Om golvet skulle vara något ojämt kanske det går att lägga lite spån eller något annst lämpligt mellan fuktisolermattan och golvet?
Ja masonite och lager av lumpapp funkar bra…
 
R Rejäl skrev:
Ja masonite och lager av lumpapp funkar bra…
Grymt! Har läst hur man ska lägga platonmatta med uppvik tidigare men förstår fortfarande inte riktigt varför uppviket behövs. Trägolvet ligger ju redan med distans från betongplattan och bör därför inte bli fuktigt?
 
R
M myema skrev:
Grymt! Har läst hur man ska lägga platonmatta med uppvik tidigare men förstår fortfarande inte riktigt varför uppviket behövs. Trägolvet ligger ju redan med distans från betongplattan och bör därför inte bli fuktigt?
Har du haft plastmatta innan så hade jag inte brytt mig om uppvik och luftad sockel..
Men den blåa Platonmattan hade jag köpt…
 
R Rejäl skrev:
Har du haft plastmatta innan så hade jag inte brytt mig om uppvik och luftad sockel..
Men den blåa Platonmattan hade jag köpt…
Ok, de andra från biltema och byggmax är inte tillräckligt bra?
 
R
M myema skrev:
Ok, de andra från biltema och byggmax är inte tillräckligt bra?
Bara dom är avsedda till golvläggning så ska det fungera…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.