Om jag vore spekulant på ett hus skulle jag generellt se ett befintligt bra säkerhetsskåp som en tillgång som kan betinga ett högre bud. "Just saying"...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
En vän kontaktade lokala tyngdlyftarklubben för hjälp i exakt samma situation. En slant i föreningskassan efter utfört jobb.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Om jag vore spekulant på ett hus skulle jag generellt se ett befintligt bra säkerhetsskåp som en tillgång som kan betinga ett högre bud. "Just saying"...
Kan kanske används som ett skyddande krypin i händelse av krig, ha ha ha? Om man inte är alltför fet...
Eller kanske som ett vilseledande objekt i händelse av inbrott? Värdesakerna lägger man någon annanstans?
 
S StefanMJ skrev:
Kan kanske används som ett skyddande krypin i händelse av krig, ha ha ha? Om man inte är alltför fet...
Lite småjobbigt om dörren går i baklås.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Det finns motordrivna större kapar som är bra att kapa skåpet med men det går även med en stor vinkelslip men det tar längre tid och äter någon kapskiva, det går att hyra lämplig kap.
Nu la jag inte tid på att kontrollera Jöli-skåpen men generellt är skåp uppbyggda av metal och en betongblandning sedan mer metall i skåpet en del har hårdare metal inblandat i betongen samt kan det på sina ställen finnas mangan-stål.

För en som fraktat och ställt många skåp på plats så undrar jag varför det ska vara så krångligt att forsla bort skåpet.
Då du kan hänga av dörren så får du ner vikten samt hänger jag av alla dörrar i huset den vägen skåpet ska transporteras.
Jag levererar och installerar liknade skåp ofta ensam.
Nu mer finns det även elektriska trappklättrare att hyra vilket underlättar när det är trappor men det går även utan.
Har du testat att ringa någon som säljer nya kassaskåp och frågat om de kan transportera bort skåpet då de antingen själva har personal till det eller vet vart du ringer för att beställa "transporten".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle definitivt försöka hitta en alternativ plats för skåpet.
Har själv ett Hadak brandskåp(ca 70x70x70) som jag har flyttat på 2 gånger och jag skulle hellre hoppa från västerbron än att släpa det upp för en trapp, att kapa upp den i delar går säkert med en vinkelslip men kommer ta evigheter.

Jag skulle tala med någon som jobbar som håltagare, de brukar vara de som gör sådana här jobb när det rör sig om större skåp för råd
Har en kompis som är håltagare och han har varit med och slakta ett antal stora skåp och enligt han så är det mycket jobb. Då har de ändå specialmaskiner gjorda för ändamålet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tejpa ihop en kartong i samma storlek och prova bära den i trappen först innan ni baxar upp skåpet. Då kan du få en lättare hint hur ni ska vinkla det i böjen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Jag skulle definitivt försöka hitta en alternativ plats för skåpet.
Har själv ett Hadak brandskåp(ca 70x70x70) som jag har flyttat på 2 gånger och jag skulle hellre hoppa från västerbron än att släpa det upp för en trapp, att kapa upp den i delar går säkert med en vinkelslip men kommer ta evigheter.

Jag skulle tala med någon som jobbar som håltagare, de brukar vara de som gör sådana här jobb när det rör sig om större skåp för råd
Har en kompis som är håltagare och han har varit med och slakta ett antal stora skåp och enligt han så är det mycket jobb. Då har de ändå specialmaskiner gjorda för ändamålet.
Kanske bygga om den till en vedeldad kamin, he he???
 
  • Haha
big mike och 2 till
  • Laddar…
S sultanen1 skrev:
Har ett Jöli model 6 i min källare och skulle behöva bli av med det inför renovering. Vikt enl googling mellan 250 - 290 kg. En flyttfirma har varit här och säger att den inte kommer förbi en sväng i källartrappan.
Jag har nyckel kvar så dörren går att hänga av.
En firma har varit och kikat men ville ha över 30 tkr för jobbet att såga isär den

Hur hade ni gjort? Vinkelslip + slägga + kofot/spett eller?

Moderator får flytta om det blev fel delforum
225mm vinkelslip, bra hörselkåpor, skyddsglasögon så gör du det ganska fort. Akta bara så att du inte riktar sprutet mot fönster (fastnar i glaset) eller byxor (inte kul med brinnande byxor).
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag sällar mej till de som säger "Behåll! det är bra att ha!"

Med det sagt, när vi flyttade från en byggnad på ett tidigare jobb så stod det ett ganska stort kassaskåp i ett rum, så stort att det inte passade i den nya byggnaden vi skulle flytta till. Flyttfirman bara ojade sej och sa att "det gåååår inte" och "ska vi hyra in folk för detta så blir det jäääättedyyyyrt" och tyckte att vi skulle lämna kvar det (vilket fastighetsägaren motsatte sig), och sedan köpa ett nytt till nya byggnaden.

Då fick någon den brilljanta iden att kontakta en kompetent kassaskåpsfirma, förklarade problemet att vi hade ett stort kassaskåp som måste bort i en byggnad, och behövde ett mindre skåp i en annan byggnad. Dom kom och kollade på skåpet och lyssnade på vad kraven på det nya var och kom sedan med en offert där vi fick BETALT för det gamla skåpet, inkl bortforsling, under förutsättning att vi köpte det nya av dom, inklusive installation, det blev altlså billigare inkl flytt av det gamla än vad bara ett nytt hade kostat egentligen.

Sen kom det fyra stadiga gubbar och hämtade det, dom bar ner det för trappan i selar, det gick så fort att jag missade att se det när jag var på annan plats en kort stund, men dom hade tydligen kommit dit, monterat nån slags bärgrej, kopplat på selar och nästan spruingit ner för trappan och in i den väntande bilen, jag önskar jag hade sett det.
 
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 4 till
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
Du kommer inte åt med en kranbil eller vinsch lägga plankor i trappan o vinsch upp det
Menar du detta som en fråga eller ett påstående? Nu skrev du som ett påstående att han inte kommer åt med kranbil....
 
S StefanMJ skrev:
Jaha, och hur försvann pianot sedan?
Genom skorstenen kanske?😉
 
  • Haha
StefanMJ
  • Laddar…
S sultanen1 skrev:
Har ett Jöli model 6 i min källare och skulle behöva bli av med det inför renovering. Vikt enl googling mellan 250 - 290 kg. En flyttfirma har varit här och säger att den inte kommer förbi en sväng i källartrappan.
Jag har nyckel kvar så dörren går att hänga av.
En firma har varit och kikat men ville ha över 30 tkr för jobbet att såga isär den

Hur hade ni gjort? Vinkelslip + slägga + kofot/spett eller?

Moderator får flytta om det blev fel delforum
Varför inte behålla den ..mervärde vid senare försäljning ? Har en polare som bor i ett bankhus ,där kan man snacka om kassaskåp 😋
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Om jag vore spekulant på ett hus skulle jag generellt se ett befintligt bra säkerhetsskåp som en tillgång som kan betinga ett högre bud. "Just saying"...
Många skåp får du hämta grattis eller betala en liten slant för skroten tar inte emot dom annars är skrotvärdet 2.30kr per kg
 
Det lutar nu åt att jag behåller skåpet och baxar det under trappen
 
  • Gilla
Hybro och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.