Hur tänker ni kring trälogs?
Energiinnehållet = 4,7 kWh/kg
Priset för 10 kg = 70 kr
Alltså 1,49 kr/kWh

Om vi antar att vanlig vedblandning har
Energiinnehållet = 2500 kWh/m3
Priset 1 m3 = 1400 kr
1 m3 = 600 kg (kanske lite högt)
Alltså 4,17 kWh/kg och 0,56 kr/kWh

Trälogs är alltså tre gånger så dyrt som ved per energienhet. Finns det något som motiverar att trälogs är tre gånger så bra som ved? Eller är det något jag har missat?
 
Jag kör logs i min kokskamin, där fungerar det mycket väl och det är 45 minuter mellan iläggen.
Kaminen är i sovrummet högst upp i huset, så efter 3 logs är det varmt där, skönt om man ska göra annat än att sova eller läsa......
Delar på dem ibland och kör i min lilla vedspis där de räcker länge och ger bra värme på min annars ineffektiva lilla sparspis.
I alla andra fall tycker jag logs mest är alldeles för dyrt!
/W
 
P ptk skrev:
Hur tänker ni kring trälogs?
Energiinnehållet = 4,7 kWh/kg
Priset för 10 kg = 70 kr
Alltså 1,49 kr/kWh

Om vi antar att vanlig vedblandning har
Energiinnehållet = 2500 kWh/m3
Priset 1 m3 = 1400 kr
1 m3 = 600 kg (kanske lite högt)
Alltså 4,17 kWh/kg och 0,56 kr/kWh

Trälogs är alltså tre gånger så dyrt som ved per energienhet. Finns det något som motiverar att trälogs är tre gånger så bra som ved? Eller är det något jag har missat?
Jag tänker att loggs skulle kunna vara en bra kompakt reserv om ved inte finns eller räcker till i den eldstad man har när elberoende värme är dyrare än briketterna.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi eldade med logs några år, men det var ca 10 år sedan och då var prisskillnaden inte lika stor som nu.
Vi körde med de fyrkantiga logsen och största fördelen var hanteringen.
Att stapla några pallar logs i vedboden går rysligt snabbt, tar minimalt med plats och vi eldade i en kökspanna så det blev prydligare och mindre bös i köket.

Men hade de varit 3 gånger så dyrt som ved så hade jag lätt stått ut med vedhanteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.