Mockfjärds lämnade min grannes hus med synlig isolering utifrån. Tror tyvärr att hen blev lurad till att slutbetala. Men även om man är en dålig beställare så ska tjänsten utföras enligt beställning utan att man ska ringa och tjata vilket hen har fått göra. Inget resultat ännu, det har varit ofärdigt i flera månader. Jag blir faktiskt ledsen när jag inser hur mycket pengar min granne har betalat för ett halvdant jobb. Verkar som att hantverkaren var kåkfarare.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Har precis bytt 13 fönster, SP alu med lite olika utförande beroende på rum. Pris på fönstren lite lägre än webbshoparna, löpande räkning på jobbet.

Fönsterna hade jag bestämt mig för sedan tidigare och bad en lokal snickare jag haft att göra med tidigare utföra jobbet.

Hör med familj, vänner och bekanta om snickarreferenser och be om offert, inga problem för snickaren att köpa in fönsterna åt dig.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack, får försöka gå den vägen

QUOTE="JDoppingen, post: 4288722, member: 283984"]Har precis bytt 13 fönster, SP alu med lite olika utförande beroende på rum. Pris på fönstren lite lägre än webbshoparna, löpande räkning på jobbet.

Fönsterna hade jag bestämt mig för sedan tidigare och bad en lokal snickare jag haft att göra med tidigare utföra jobbet.

Hör med familj, vänner och bekanta om snickarreferenser och be om offert, inga problem för snickaren att köpa in fönsterna åt dig.[/QUOTE]
 
S
Dyrt![/QUOTE]

Elitfönster på plats är väl inklusive måttagning och montage.
 
Absolut INTE Mockfjärd.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
A
Har tagit in offerter från fyra av de största firmorna. Det är 25 fönster som ska bytas totalt. Inte ett enda av dem ska ändra dimensioner dvs det är bara ut och in med exakt samma storlek som de har fönster i lager som matchar exakt.

Fönsterkostnaden är en sak. Men alla anger en arbetskostnad innan ROT på runt 5000 kr per fönster. Dvs runt 125k i enkom arbetskostnad.

På olika sajter på nätet så anges att det ska ligga mellan 1500-4000 per fönster beroende på komplexitet. Då låter 5000 per fönster där ingen ändring av storlek eller fasadarbete krävs sjuk

Det känns helt galet högt! Det innebär att varje fönster i snitt tar en HEL DAG för en snickare att byta.

Har försökt pruta men verkar inte finnas prutmån alls hos de stora.

Kommer definitivt gå vidare med offerter från enskilda snickare istället
 
  • Gilla
jcalfred och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Kommer definitivt gå vidare med offerter från enskilda snickare istället
Välj först fönster-fabrik : H-fönster, Elitfönster eller Svenska Fönster =(Traryds, SP, Mockfjärd, med flera)

Anlita rekommenderad lokal snickare på löpande, fråga på byggvaruhuset vilka dom rekommenderar. Kan du själv vara hantlangare ? Bära, köra gamla till tippen?

Undvik fönsterbytarefirmor där 1/2 kostnad är säljare och direktörs löner. Dessa anlitar ”diversearbetare” från gatan för montaget, som blir därefter. Jag vet!
 
S
L Leif i Skåne skrev:
Välj först fönster-fabrik : H-fönster, Elitfönster eller Svenska Fönster =(Traryds, SP, Mockfjärd, med flera)

Anlita rekommenderad lokal snickare på löpande, fråga på byggvaruhuset vilka dom rekommenderar. Kan du själv vara hantlangare ? Bära, köra gamla till tippen?

Undvik fönsterbytarefirmor där 1/2 kostnad är säljare och direktörs löner. Dessa anlitar ”diversearbetare” från gatan för montaget, som blir därefter. Jag vet!
Svenska fönster är SP och Traryds även om de bara kallar sig Svenska fönster nu. Mockfjärds är något annat.
 
S sinuslinus skrev:
Svenska fönster är SP och Traryds även om de bara kallar sig Svenska fönster nu. Mockfjärds är något annat.
Mockfjärds är Sp fönster
 
L Leif i Skåne skrev:
Välj först fönster-fabrik : H-fönster, Elitfönster eller Svenska Fönster =(Traryds, SP, Mockfjärd, med flera)

Anlita rekommenderad lokal snickare på löpande, fråga på byggvaruhuset vilka dom rekommenderar. Kan du själv vara hantlangare ? Bära, köra gamla till tippen?

Undvik fönsterbytarefirmor där 1/2 kostnad är säljare och direktörs löner. Dessa anlitar ”diversearbetare” från gatan för montaget, som blir därefter. Jag vet!
Lite lätt generaliserande 😂
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S
F fönsterpåven skrev:
Mockfjärds är Sp fönster
Köper Mockfjärds fönster av Svenska fönster? Eller vad menar du eftersom de har olika ägare.

Edit:
Såg nu att det är samma ägare.
 
H
P Pergunnaroberg skrev:
Absolut INTE Mockfjärd.
Svindyra! Det låg än dubbel eller om det var tredubbelt i pris än ELITFÖNSTER med utsida i aluminum. Har flera bekanta som har fått hårresande offerter från Mockfjärd.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F fönsterpåven skrev:
Mockfjärds är Sp fönster
Det är samma fabrik i Edsbyn.
Det som skiljer olika försäljnings namn är, att dom har en egen profil-stål på fönsterbågens insida.
Det är inget skillnad på konstruktion mellan SP , Traryd, Mockfjärd .
Däremot så skiljer det på färgen som är vattenbaserad medan andra tillverkare använder lösningsmedels baserad färg.
 
A
L Leif i Skåne skrev:
Välj först fönster-fabrik : H-fönster, Elitfönster eller Svenska Fönster =(Traryds, SP, Mockfjärd, med flera)

Anlita rekommenderad lokal snickare på löpande, fråga på byggvaruhuset vilka dom rekommenderar. Kan du själv vara hantlangare ? Bära, köra gamla till tippen?

Undvik fönsterbytarefirmor där 1/2 kostnad är säljare och direktörs löner. Dessa anlitar ”diversearbetare” från gatan för montaget, som blir därefter. Jag vet!
Tack. Utmanade en av de stora som hade offert på 130k i arbetskostnad. De sa att de gör jobbet på en vecka med två man. Dvs 70 timmar totalt. Det blir 1900kr per arbetad timme. När jag frågade om detta enligt honom var en rimlig timpenning så blev han ställd och började svamla om att ”man betalar ju för helheten”. Han höll tom med om att det var orimligt dyrt
 
R
Clarken37 skrev:
Tack. Utmanade en av de stora som hade offert på 130k i arbetskostnad. De sa att de gör jobbet på en vecka med två man. Dvs 70 timmar totalt. Det blir 1900kr per arbetad timme. När jag frågade om detta enligt honom var en rimlig timpenning så blev han ställd och började svamla om att ”man betalar ju för helheten”. Han höll tom med om att det var orimligt dyrt
Är inte en hel arbetsvecka 40tim/per man?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.