P paralun skrev:
Jo men trappen håller nog men måste skyddas av en säker ytbeklädnad.

Sen när det väger 250-290kg så är det ju ett baxningsprojekt och ingen "flytt" av något.
Ligger trappen rätt så med block samt om man kan ställa en lastbil med kran så är det "bara" att dra upp pjäsen. Sen måste man då fästa block i något med mer åverkan.

Men varför göra sig av med ett sådant här bra skåp??
Jag har ett skåp stående i mitt renoveringsobjekt men det står lyckligtvis på bottenvåningen.....
 
M maxmsm skrev:
Jag har ett skåp stående i mitt renoveringsobjekt men det står lyckligtvis på bottenvåningen.....
Jo men det kan säkert också vara en större utmaning att baxa iväg till en ny placering.

Men det är en stor gåta för mig att man vill göra sig av med ett sådant här bra skåp, jag skulle verkligen fundera på om det finns någon bra alternativ placering.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det kan säkert också vara en större utmaning att baxa iväg till en ny placering.

Men det är en stor gåta för mig att man vill göra sig av med ett sådant här bra skåp, jag skulle verkligen fundera på om det finns någon bra alternativ placering.
För min del så kommer huset efter renovering troligen hyras ut.
 
  • Gilla
Blommas och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
För min del så kommer huset efter renovering troligen hyras ut.
Jo det är ju ett bättre skäl till att göra sig av med ett prima säkerhetsskåp.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det flyttar bara problemet ju, vad fäster du det i?
Det finns många fästpunkter i ett hus för att förankra ett brytblock.
Men det gäller ju att veta vilken regel man väljer eller om det eventuellt skulle vara betong.
Men åverkan blir det. Sen gör man då trappen till en "rutschbana" med en tillräckligt stark beklädnad.

Baxade ut en gammal oljepanna på det viset men då var det ut genom en källardörr samt trapp som sedan sattes igen och då spelade det ingen roll att det blev åverkan med att fästa just brytblock.
Hursomhelst, 250-290kg ska man ha stor respekt för!
 
S sultanen1 skrev:
Har ett Jöli model 6 i min källare och skulle behöva bli av med det inför renovering. Vikt enl googling mellan 250 - 290 kg. En flyttfirma har varit här och säger att den inte kommer förbi en sväng i källartrappan.
Jag har nyckel kvar så dörren går att hänga av.
En firma har varit och kikat men ville ha över 30 tkr för jobbet att såga isär den

Hur hade ni gjort? Vinkelslip + slägga + kofot/spett eller?

Moderator får flytta om det blev fel delforum
Behåll skåpet, lyft av dörren och rulla undan skåpet på några järnrör, inte alls svårt, har gjort det själv med ett likadant skåp. Skåpet är bra att ha då bankerna avvecklar sina bankfack mer och mer.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
S sultanen1 skrev:
Har ett Jöli model 6 i min källare och skulle behöva bli av med det inför renovering. Vikt enl googling mellan 250 - 290 kg. En flyttfirma har varit här och säger att den inte kommer förbi en sväng i källartrappan.
Jag har nyckel kvar så dörren går att hänga av.
En firma har varit och kikat men ville ha över 30 tkr för jobbet att såga isär den

Hur hade ni gjort? Vinkelslip + slägga + kofot/spett eller?

Moderator får flytta om det blev fel delforum
Mitt tips är plasma skärare och använd en lång rökgasslang som kan transportera ut röken från källaren så att den kommer utomhus. Bör vara en slang med fläkt förstås, tänk som en sådan slang man har när man svetsar. Finns det asbest i skåpet måste du verkligen fånga upp all rök och använda ett ordentligt andningsskydd, kolla upp vilken sort som behövs.
Plasma skärare kan gå att hyra på vissa ställen som hyr ut andra verktyg om du inte känner för att köpa det själv.
 
P pontus1980 skrev:
Mitt tips är plasma skärare och använd en lång rökgasslang som kan transportera ut röken från källaren så att den kommer utomhus. Bör vara en slang med fläkt förstås, tänk som en sådan slang man har när man svetsar. Finns det asbest i skåpet måste du verkligen fånga upp all rök och använda ett ordentligt andningsskydd, kolla upp vilken sort som behövs.
Plasma skärare kan gå att hyra på vissa ställen som hyr ut andra verktyg om du inte känner för att köpa det själv.
Jo om man misstänker Asbest så är det så här:

Halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp används.

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

Men jag tror det här är en bedrövlig "pjäs" att skära sönder eller vad man nu använder.
 
P paralun skrev:
Det finns många fästpunkter i ett hus för att förankra ett brytblock.
Men det gäller ju att veta vilken regel man väljer eller om det eventuellt skulle vara betong.
Men åverkan blir det. Sen gör man då trappen till en "rutschbana" med en tillräckligt stark beklädnad.

Baxade ut en gammal oljepanna på det viset men då var det ut genom en källardörr samt trapp som sedan sattes igen och då spelade det ingen roll att det blev åverkan med att fästa just brytblock.
Hursomhelst, 250-290kg ska man ha stor respekt för!
Ja det känns ju som att man får fästa i betong. Om man ska fästa det i en regel får det väl vara med någon bult genom den eller? Får ju vara rätt ordentlig regel gissar jag.
 
Vart bor du? Jag kan eventuellt flytta ut det betydligt billigare än för de 30 tusen du nämner.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det känns ju som att man får fästa i betong. Om man ska fästa det i en regel får det väl vara med någon bult genom den eller? Får ju vara rätt ordentlig regel gissar jag.
Jovisst kan det bli en bult, men det viktiga är att det här inte är något "amatörprojekt" utan det krävs kunskap och erfarenhet för att baxa något som väger 250-290 kg samt då vart man fäster blocken.
Det blir bara "mos" om något händer både materiellt samt viktigast att någon skadas illa eller värre.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
H
300 kg väger en vedpanna som står i många källare. En bra pirra å 3-4 man så är skåpet uppe på en 30 minuter bara det får plats i trappen.

2 man som drar i pirrarn upptill å 1 eller 2 man som skjuter på nertill.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ingen utav småföretagarna som skär ner oljetankar som kan förbarma sig över problemet. Villaområden där folk kopplar sig mot fjärrvärme brukar det finnas företag som är driftiga vad gäller metaller.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När vi köpte vårt hus så stod det ett piano nere i källaren, den togs ner i källaren innan trappen monterades eller så demonterades trappan tillfälligt.
Jaha, och hur försvann pianot sedan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.