S
H hempularen skrev:
Men huvudregeln är inte att man delar på soffan, utan den som har köpt soffan får med sig soffan. Det man delar på är värdet av av soffan, så den som då får med sig soffan får kompensera den andre med halva begagnatvärdet av soffan. Vilket för nästan allt bohag blir kaffepengar.

Men det är klart, köper ena parten in några äkta Picasso att ha på väggarna, så bör man kanske fundera över ett samboavtal.
Det är iofs. så det brukar fungera absolut. Men det innebär att den som betalat soffan får betala för soffan både vid inköp och vid separation. Nog känns det mer logiskt att den som betalar soffan får behålla den. Precis som att den som köper Picassotavlan får behålla den :)

Ett förhållande för mig innebär absolut inte att den mer ambitiöse personen vad gäller utbildning/karriär ska bära den mindre ambitiöse ekonomiskt. Vissa har den åsikten och det respekterar jag, det är fint så länge förhållandet fungerar :)
 
S
Fairlane Fairlane skrev:
I mitt förra samboskap betalade jag ner då jag tjänade mer. Min dåvarande sambo tog nog mer VAB då när vi separerade borde jag få soffan och hon barnen?

Nja, jag tror nog att nuvarande lag är ok och vill man ha något annat så är det ok att avtala om det. I vårt fall skrev vi inte något avtal, men vi kunde lösa som civiliserade människor. När det inte går så får man falla tillbaka på sambolagen eller avtal om man inte gillar sambolagen. Att skriva en sambolag så att alla tycker den bra är givetvis omöjligt, vilket vi tydligt ser i den här i tråden.
Varför skulle hon fått barnen? Mig veterligen kan man inte köpa en människa.
 
Fairlane
S SueCia skrev:
Varför skulle hon fått barnen? Mig veterligen kan man inte köpa en människa.
Hon la ner mer tid på barnen och säkerligen mer pengar på att köpa kläder, blöjor, förlorad arbetsinkomst etc, medan jag jobbade. Om jag ska ha bilen, soffan etc är det väl rimligt att hon får barnen?
Nej så tycker jag inte såklart, men problemet är att vissa just vill ha bilen och soffan som de har betalat, medan partnern varit hemma med barnen och fått lägre inkomst och kanske just köpt blöjor etc. Vilket som är mest rättvist, att var och en får det som de betalat eller att man delar värdet lär man aldrig enad om.
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hon la ner mer tid på barnen och säkerligen mer pengar på att köpa kläder, blöjor, förlorad arbetsinkomst etc, medan jag jobbade. Om jag ska ha bilen, soffan etc är det väl rimligt att hon får barnen?
Nej så tycker jag inte såklart, men problemet är att vissa just vill ha bilen och soffan som de har betalat, medan partnern varit hemma med barnen och fått lägre inkomst och kanske just köpt blöjor etc. Vilket som är mest rättvist, att var och en får det som de betalat eller att man delar värdet lär man aldrig enad om.
Hur skulle jag göra då? Som både är hemma med barnen och drar in alla pengar till hushållet när hon studerar? Ska jag ta bilen, soffan och barnen?
 
  • Gilla
Ulrika M.
  • Laddar…
R
S sjoelund skrev:
Hur skulle jag göra då? Som både är hemma med barnen och drar in alla pengar till hushållet när hon studerar? Ska jag ta bilen, soffan och barnen?
Då kan det vara smart o behålla frugan med🤪
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
S sjoelund skrev:
Hur skulle jag göra då? Som både är hemma med barnen och drar in alla pengar till hushållet när hon studerar? Ska jag ta bilen, soffan och barnen?
Det är väl enklast, eller så får ni hålla ihop. 😉
 
S
Fairlane Fairlane skrev:
Hon la ner mer tid på barnen och säkerligen mer pengar på att köpa kläder, blöjor, förlorad arbetsinkomst etc, medan jag jobbade. Om jag ska ha bilen, soffan etc är det väl rimligt att hon får barnen?
Nej så tycker jag inte såklart, men problemet är att vissa just vill ha bilen och soffan som de har betalat, medan partnern varit hemma med barnen och fått lägre inkomst och kanske just köpt blöjor etc. Vilket som är mest rättvist, att var och en får det som de betalat eller att man delar värdet lär man aldrig enad om.
Fast barnen går ju inte att köpa så jag förstår inte argumentet.

Jag förstår inte varför din sambo skulle betala mer för blöjor/kläder än vad du gör? Det om något känns ju lite snett, eller?

Sen kan jag hålla med om att om mamman valde att vara hemma mer med barnen så kanske hon är bättre lämpad att ta större del av vårdnaden om barnen. Här trampas det säkerligen på tår, men jag finner det mycket märkligt om man som pappa inte tar ut hälften av föräldraledigheten. (Nu kan vi bortse från det fåtal extremfall som inte klarar sin vardagsekonomi ifall inte den med högst lön jobbar, för det är inte vanligt)
 
Det är vanligt i fungerande förhållanden att man inte delar på blöjkostnaden. Den handlar betalar. Den andra betalar kanske räkningarna i stället, eller soffor. Man räknar inte på mitt och ditt på det sätt du tycks göra. Då kan det bli väldigt fel vid en separation om alla kapitalvaror köpts från en persons konto och blöjor och mar från den andra. Om man gör som du tycker att man ska göra.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är vanligt i fungerande förhållanden att man inte delar på blöjkostnaden. Den handlar betalar. Den andra betalar kanske räkningarna i stället, eller soffor. Man räknar inte på mitt och ditt på det sätt du tycks göra. Då kan det bli väldigt fel vid en separation om alla kapitalvaror köpts från en persons konto och blöjor och mar från den andra. Om man gör som du tycker att man ska göra.
Många har gemensamma konton och kort där löpande kostnader som blöjor och mat dras ifrån, kostnaderna delas alltså direkt. Hört talas om det?
 
  • Gilla
jpsjogren och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Många har gemensamma konton och kort där löpande kostnader som blöjor och mat dras ifrån, kostnaderna delas alltså direkt. Hört talas om det?
Ja, mitt ex hade ett sånt kort som endast var för mat. En månad låg det 50 000 i smink och kläder på det kortet som hon trodde inte skulle synas.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hon la ner mer tid på barnen och säkerligen mer pengar på att köpa kläder, blöjor, förlorad arbetsinkomst etc, medan jag jobbade. Om jag ska ha bilen, soffan etc är det väl rimligt att hon får barnen?
Nej så tycker jag inte såklart, men problemet är att vissa just vill ha bilen och soffan som de har betalat, medan partnern varit hemma med barnen och fått lägre inkomst och kanske just köpt blöjor etc. Vilket som är mest rättvist, att var och en får det som de betalat eller att man delar värdet lär man aldrig enad om.
..Eller så kanske den andra parten VILLE vara hemma med barnen men inte kunde vara det pga att det inte gick ihop ekonomiskt ? ..Och den parten kanske också betalade hela räkningen på matvarubutiken där det köptes mat och blöjor varje månad ?

Man hör ofta sånt, "Men hon var ju hemma med barnen den stackaren, och fick köpa ALL mat och blöjor, och slava i hushållet".. Jaha, så är det inte hos NÅGON jag känner, snarare brukar det vara den som tjänar mer som betalar det mesta och inte får vara hemma med barnen, och man delar på hushållsarbetet.

Och jag hade personligen MYCKET hellre varit hemma med barnen än jobbat, men det fick jag inte tyvärr.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
M Miatamannen skrev:
denna har möjlighet att gå tillbaka 3 år för att hitta eventuella stora uttag eller överföringar.
Hitta var? Hur går det till?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Många har gemensamma konton och kort där löpande kostnader som blöjor och mat dras ifrån, kostnaderna delas alltså direkt.
Många har inte gemensamma konton. Hört talas om det?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Och jag hade personligen MYCKET hellre varit hemma med barnen än jobbat, men det fick jag inte tyvärr.
Vadå inte fick? Varför var inte det tillåtet?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Många har inte gemensamma konton. Hört talas om det?
Det var ju det jag kommenterade, gällande att gemensamma konton eller kort är vanligt förkommande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.