Är väl bra att ha, kan du inte bygga in det på något snyggt sätt i kommande renovering?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Bila upp ett hål och dölj skåpet i golvet?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
BosseHansson och 27 till
  • Laddar…
D
Se mitt användarnamn här på byggahus.

Se även aktuellt Lidl-reklamblad. Hint: plasmaskärare.

VIlle bara slänga upp det i luften, har ingen som helst erfarenhet av plasmaskärare, men kanske sprids inte asbest överallt som med mekanisk bearbetning. Om det är det dom hindrar att dela. Skåpet i lagom stora bitar.

Se åter mitt användarnamn.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
torplover_3000 och 16 till
  • Laddar…
Behåll skåpet. Perfekt att ha ju.
Alltid bra att ha några buntar svartpengar, skjutvapen och äktenskapsförord i.

Själv gjorde jag omaket att ta med ett exakt likadant skåp till nya huset.

Hade dock förmånen att ha en rak betongtrappa som enda hinder.
Surrade fast skåpet på en EU-pall. Kopplade i vinschen på fyrhjulingen och backade upp skiten och runt, upp på skotersläpet i en och samma manöver.

200 meter bort med fri sikt kom en polisbil som uppenbarligen inte såg vad som hände.
Tror knappast de låter någon rycka upp ett kassaskåp och släpa upp på väntande vagn utan att fråga hur det står till.
 
  • Gilla
  • Haha
torplover_3000 och 19 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av säkerhets skåp är att får det väsnas och man kommer åt både in och utsida så är det förvånande lätt att ta sig igenom. Yttre och inre skalet går med kapskiva, Sedan beroende på om det är betong eller något annat som ger vikt och brand isolering får man ta med bilhammare eller liknande om man inte vill fortsätta med en större kap.
Allt detta förutsätter ju att man kan göra detta i en miljö som det inte gör nått att det dammar i eller att man kan stänga av området man jobbar i.
Försök undvika främre delen med gångjärn och där lås kolvarna sitter då det är här förstärkningar sitter.
Tid kommer det ta och dammigt säkert. Kan säkert finnas skåp med asbests som man ska akta sig för och kolla upp innan då det är vettigt att veta vad man ger sig in på.
Stor del av säkerheten i ett skåp handlar om att man är rädd om innehållet och har bråttom när man vill in.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Går skåpet fysiskt inte igenom svängen?
Jag hade nog siktat på att demontera trappen/ bygga en ramp/ anlita någon att bygga ramp.

Det lär ju damma helvete att använda någon vinkelslip eller dylikt. Då har du ändå 300kg järnskrot i bitar i att släpa upp....
 
  • Gilla
Håkanen67 och 4 till
  • Laddar…
Jo själv hade jag siktat på att hitta en ny placering för skåpet.
Ett brandsäkert skåp alldeles gratis!
 
  • Gilla
  • Älska
EllinorLag och 17 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När vi köpte vårt hus så stod det ett piano nere i källaren, den togs ner i källaren innan trappen monterades eller så demonterades trappan tillfälligt.
Många pianon kan bäras ner i delar.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det verkar väldigt märkligt att man inte skulle få den genom en trappa. Vikten är inget omöjligt att flytta. Jag har sett en flygel på 300 kg bäras ned av två man med sele och en som hjälpte med balansen. Det var tre våningar. I och för sig stor trappa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Stadiga gubbar som tar 150 kg var.
 
  • Gilla
Lived och 5 till
  • Laddar…
Inga större problem att flytta tunga prylar om man har rätt grejer. Jag och frugan flyttade ner ett 150 kg vapenskåp i källaren nedför en trång källartrapp, inga problem med litet selar och en trappkärra.

Sedan kunde vi ju hängt av dörren på 50 kg... kom vi på efteråt :)

Ang TS aktuella skåp, jag skulle behållit det eller ersatt med ett med önskvärd säkerhetsklass om det nu skulle vara för dåligt på den fronten. Alla borde ha bra säkerhetsskåp med godkända lås, gärna med en brandklassad kassett åtminstone.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Min far sålde sådana här skåp och andra produkter från JÖrgen LIen i Norge. Vill minnas jag sett ett tvärsnitt, såg ut som plåtkapslad betong. Behåll skåpet, bra att ha ett brandsäkert hemarkiv. Det sades då vara marknadens mest brandsäkra skåp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Stadiga gubbar som tar 150 kg var.
De var faktiskt mindre stadiga än jag väntade mig. En man runt 30 år kanske som såg stark ut. Den andra var något äldre. Kanske drygt 40 och han var rätt liten. Men han såg seg ut om du förstår vad jag menar.

Dom lyfte ner den med sele och nån rem under. De fick stanna på avsatser efter varje halv våning så att säga. Det såg ut som att de höll på att dö.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Anledning till att flyttfirma säger går inte är att deras "släpa" är för stor för er trapp, en "släpa" är en träram där man binder fast det tunga som ska flyttas sen fäster man selar i släpan och bär iväg det.

Svängd trätrapp är inget man kör trappklättrare i, vanlig kraftig pirra kan funka med 2 som drar och 2 som lyfter i nederkant.
Plyfa i trappen sen spela upp skåpet kanske kan funka, vad har ni mittemot kälartrappen eller nått större källarfönster?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för ytterväggar i källaren?
Kanske ginge att ta upp ett hål å baxa rakt ut. Spela skåpet på två plank.
Sälj skåpet, köp material och återställ för pengarna.

Så skulle jag ha gjort, brukade min far säga.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.