Freeddee Freeddee skrev:
Du får kräva att de återställer med rätt uttag (ojordat).
Numera är nästan alla apparater ändå ojordade, min brödrost och Micro är nog de enda apparaterna jag äger med jordade kontakt, men dessa har jag ju i köket som skall vara jordat.

Övrigt så är både tv och stereon ojordade kontakter samt alla lampor och usb laddare osv.
Varför skulle han kräva det. Du är väl inte så dum, så du påstår att det är bättre och/eller säkrare med ojordat?
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varför skulle han kräva det. Du är väl inte så dum, så du påstår att det är bättre och/eller säkrare med ojordat?
Nej, men jo. Är uttagen jordade så förutsätter man ju att de är anslutna så det kan bli en falsk trygghet om de nu inte är det. Därför är det bättre med ojordade uttag om det inte finns någon skyddsledare dragen till uttaget så är det iaf tydligt. Att 99% inte bryr sig är en annan femma.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
J Jonas-tk skrev:
Firman bytte alla uttagen. Vi hade bett att få dem bytta, men en diskussion kring jordat/ojordat kom aldrig upp. Från vår sida berodde det på enbart på brist på kunskap inom området.

EDIT: för att förtydliga - vi ville ha dem utbyttta för att de var gamla och hade gulnat, inte på grund av att de var ojordade.
om ni inte specifikt beställt jordade uttag
så behöver de uttag som inte är anslutna till jord bytas mot ojordade uttag.
 
A AG A skrev:
Varför skulle han kräva det. Du är väl inte så dum, så du påstår att det är bättre och/eller säkrare med ojordat?
Aldrig skrivit att det är säkrare, skriver det inte är lika vanligt med jordad utrustning som det kanske var tidigare.
Om det finns jordfelsbrytare så funkar ju denna även med ojordade uttag.


Om TS nu ville byta uttagen för att dessa var gula och fula till nya vita...
Om byggfirman köpt fel uttag eftersom TS skrev att de inte krävt att det ska bytas till jordade uttag.

Om TS inte vill ta kostnaden att betala elektriker att dra ny tråd till berörda uttag är alternativet att byggfirman monterar rätt uttag utan jord.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Vad sa representanten från brf, saknas det helt jordtråd eller verkar den ha släppt/inte varit kopplad till normcentralen?

Det uttaget som de lämnade ojordat satt det i samma rum som jordade uttag eller är det så att alla uttag i samma rum är ojordade (men har felaktig kontakt), dvs alla 5 ojordade är i samma rum och det är också samtliga uttag som finns i rummet?

Oavsett svar på ovan fråga så hade jag ringt upp firman och sagt att de måste glömt något i arbetet för dom är inte klara. El installationen är inte godkänd och brister både i utförande och egenkontroll programmet. De ska givetvis åtgärdas på deras bekostnad. De kan omöjligt anse sig gett en offert på ett otillåtet utförande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nej, men jo. Är uttagen jordade så förutsätter man ju att de är anslutna så det kan bli en falsk trygghet om de nu inte är det. Därför är det bättre med ojordade uttag om det inte finns någon skyddsledare dragen till uttaget så är det iaf tydligt. Att 99% inte bryr sig är en annan femma.
Naturligtvis. Men nu hade ju TS beställt jordade uttag. Jordade uttag förutsätts vara korrekt inkopplade.
Allt som är felaktigt kopplat eller felaktigt ihopsatt kan vara farligt. Det här är "bara" slarv" från firman, och har inget med jordat/ojordat isig att göra.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Freeddee Freeddee skrev:
Aldrig skrivit att det är säkrare, skriver det inte är lika vanligt med jordad utrustning som det kanske var tidigare.
Om det finns jordfelsbrytare så funkar ju denna även med ojordade uttag.


Om TS nu ville byta uttagen för att dessa var gula och fula till nya vita...
Om byggfirman köpt fel uttag eftersom TS skrev att de inte krävt att det ska bytas till jordade uttag.

Om TS inte vill ta kostnaden att betala elektriker att dra ny tråd till berörda uttag är alternativet att byggfirman monterar rätt uttag utan jord.
Nej, men TS hade ju inte heller sagt "nej", till jordade uttag.
Firman påstod sig nu ha bytt till jordade uttag. Då det även förutsätts att dessa är korrekt inkopplade. Även om TS bokstavligen bett om jordade uttag, utan inkopplad jordtråd, så skulle företaget kunna bli straffade för det. Det går inte att säga, att firman köpt fel uttag. Särskilt inte om de uppmärksammat det, och sagt att det nu var jordat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
A AG A skrev:
Naturligtvis. Men nu hade ju TS beställt jordade uttag. Jordade uttag förutsätts vara korrekt inkopplade.
Allt som är felaktigt kopplat eller felaktigt ihopsatt kan vara farligt. Det här är "bara" slarv" från firman, och har inget med jordat/ojordat isig att göra.
Fel. Citat från kommentar #5 av TS:
"Firman bytte alla uttagen. Vi hade bett att få dem bytta, men en diskussion kring jordat/ojordat kom aldrig upp. Från vår sida berodde det på enbart på brist på kunskap inom området.

EDIT: för att förtydliga - vi ville ha dem utbyttta för att de var gamla och hade gulnat, inte på grund av att de var ojordade."
 
Med ett sånt slarv, kanske felaktigt utfört av en praktikant, eller nån som hade en dålig dag, så går det inte vara säker på om det ligger fas på jordblecken i uttagen. Är mycket farligt!

Hur kan jag påstå något sådant, frågar vise män?

- Hade den som står för installationen kontrollerat funktionen med därför lämpat instrument /don efter fullgjort jobb, så hade detta indikerat att ingen jord kopplats.

Jag anser nog att uttagens funktion ska kontrolleras av den firma som utfört jobbet.
Och då givetvis åtgärda om det är nån avvikelse.


- Skriver detta med anledning av att det i inlägg no 1, skrevs om uttagen:
"inte faktiskt jordade".

Hur detta kontrollerades framgick inte.

Helt klart är att den som kontrollerade kände ett visst ansvar, men det räcker inte. Det krävs omedelbar åtgärd.


Punkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har firman satt jordade uttag utan dragen skyddsjord eller lämnat ett uttag inte jordat i ett rum.
Anmäl firman direkt utan att diskutera med denna till Elsäkerhetsverket.
En sådan firma ska inte få fortsätta sin verksamhet.
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fel. Citat från kommentar #5 av TS:
"Firman bytte alla uttagen. Vi hade bett att få dem bytta, men en diskussion kring jordat/ojordat kom aldrig upp. Från vår sida berodde det på enbart på brist på kunskap inom området.

EDIT: för att förtydliga - vi ville ha dem utbyttta för att de var gamla och hade gulnat, inte på grund av att de var ojordade."
Lägg av nu! Det jag menar är att TS inte sagt nej till jordade uttag. Problemet är väl ändå inte att TS fått jordade uttag, när han ville ha ojordade?
 
TRJBerg
A AG A skrev:
Lägg av nu! Det jag menar är att TS inte sagt nej till jordade uttag. Problemet är väl ändå inte att TS fått jordade uttag, när han ville ha ojordade?
Citat av vad du skrev:
"Naturligtvis. Men nu hade ju TS beställt jordade uttag. Jordade uttag förutsätts vara korrekt inkopplade.
Allt som är felaktigt kopplat eller felaktigt ihopsatt kan vara farligt. Det här är "bara" slarv" från firman, och har inget med jordat/ojordat isig att göra."

Jag behöver nog förtydliga speciellt för just dig:
Du skrev ovan "MEN NU HADE JU TS BESTÄLLT JORDADE UTTAG" !!!!!!
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Citat av vad du skrev:
"Naturligtvis. Men nu hade ju TS beställt jordade uttag. Jordade uttag förutsätts vara korrekt inkopplade.
Allt som är felaktigt kopplat eller felaktigt ihopsatt kan vara farligt. Det här är "bara" slarv" från firman, och har inget med jordat/ojordat isig att göra."

Jag behöver nog förtydliga speciellt för just dig:
Du skrev ovan "MEN NU HADE JU TS BESTÄLLT JORDADE UTTAG" !!!!!!
Varför har du sådant behov av att förtydliga det för mig?
Om istället läste inlägg #52, så ser du att jag redan klargjort vad jag menade.

Koncentrera dig på TS problem, istället för att märka ord. Jag hade kunnat förstå dig, om det var du som startat tråden. Men i det här fallet vet du ju inte ens med säkerhet vad TS sagt, beställt, och menat. Du, liksom jag, kan ju bara tolka hans ord.
 
Uppenbart har vare sig TS eller den som de fakto monterat uttagen någon koll på vad som gäller.

Den senare är alltså ansvarig för att allt arbete är rätt utfört, av en avtalad tjänst.

Mina farhågor om att fas är ansluten till uttags jordstift är så klart överdrivet. Men man vet aldrig då felaktigt valda uttag är monterade.

Är väl inte direkt svårt att förstå att det endera ska vara jordade eller ojordade uttag i detta rum.

Om jordade används så ska samtliga anslutas till jordledare vilka är anslutna till elcentralens systemjord.

Har jag fel, eller?
 
D
J Jonas-tk skrev:
Firman bytte alla uttagen. Vi hade bett att få dem bytta, men en diskussion kring jordat/ojordat kom aldrig upp. Från vår sida berodde det på enbart på brist på kunskap inom området.

EDIT: för att förtydliga - vi ville ha dem utbyttta för att de var gamla och hade gulnat, inte på grund av att de var ojordade.
Ni kunde annars ha låtit de befintliga uttagen bada i väteperoxid så hade de blivit vita igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.