Javisst. Oftast har halvgamla pumpar ett litet vred med 3 lägen. Har du den på högsta så sänk ett hack och se vad som händer. Ingen skillnad så sänk ett hack till. Ingen skillnad då heller så kan du återställa till ursprung och leta vidare :)
 
  • Gilla
Werner Wogel
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Javisst. Oftast har halvgamla pumpar ett litet vred med 3 lägen. Har du den på högsta så sänk ett hack och se vad som händer. Ingen skillnad så sänk ett hack till. Ingen skillnad då heller så kan du återställa till ursprung och leta vidare :)
Jag hade den på läge 2 och sänkte nu till lägsta läget, och gissa vad som hände, det blev tyst i kåken ! 🤩
Jag har inte provat högsta men om läge 2 orskar ljud lär väl högsta också göra det. Ska köra en dag med lägsta sen prova högsta. Men lägsta ger väl sämre effekt på värmen i elementen antar jag ?
 
Om du får ojämn värme så får du justera på radiatorerna.
 
W Werner Wogel skrev:
Jag hade den på läge 2 och sänkte nu till lägsta läget, och gissa vad som hände, det blev tyst i kåken ! 🤩
Jag har inte provat högsta men om läge 2 orskar ljud lär väl högsta också göra det. Ska köra en dag med lägsta sen prova högsta. Men lägsta ger väl sämre effekt på värmen i elementen antar jag ?
Om du märker skillnad på värmen så Höj temperaturen på pannan, effekten av det tar ut sänkningen på pumpen. Är du rik så byt pumpen till en ny och tryckstyrd så kan du laborera lite mer än med bara de två-tre lägena du har just nu.
 
Jag ska prova lufta denna. Är det bara att skruva upp skruven i mitten, var ska ev luft/vatten komma ut ? I mitten ? 🧐
 
  • Cirkulationspump, märkt "Wilo", reglage för effekt, kopplingar, teknisk utrustning, verkstadsmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Werner Wogel skrev:
Jag ska prova lufta denna. Är det bara att skruva upp skruven i mitten, var ska ev luft/vatten komma ut ? I mitten ? 🧐
Japp bara ta bort, normalt så kommer det knappt att rinna nåt.
 
Kom du på orsaken? Själv har jag upplevt smällar i vvs systemet när hydrofor startar/stoppat, det blir som en kort serie av smällar i systemet. Har även fått badrumsdörrar som slår av självdraget, samt backventil( ?) som slår i köksfläkten när det blåser full rulle utomhus.
 
C Carl Johansson skrev:
Kom du på orsaken? Själv har jag upplevt smällar i vvs systemet när hydrofor startar/stoppat, det blir som en kort serie av smällar i systemet. Har även fått badrumsdörrar som slår av självdraget, samt backventil( ?) som slår i köksfläkten när det blåser full rulle utomhus.
Nej orsaken är inte fastställd , fast nu är det tyst i huset. Detta fenomen uppstod när det var ganska kallt ute, vad det nu kan bero på. Ett sjungande ljud i hela huset, men tur det försvann.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.