Köpte ett hus för snart två år sedan som hade uterum tillbyggt till garaget. Enligt mäklaren var det ett svartbygge, men preskriberat då det var byggt nån gång på 80-talet. Jag har kunnat bekräfta att uterummet fanns för minst 10 år sedan (preskriptionstiden) det genom gamla kartor och uterummet finns även med på kommunens kartor från början av 2000-talet då det gjordes en översyn av avloppsystemet i gatan.

Uterummet är helt inglasat och renoverades av den tidigare ägaren för bara några år sedan. Men jag gillar inte att det är helt inglasat då det blir extremt vart på sommaren och utsikten mot garageuppfarten inte är speciellt fin. Därför skulle jag vilja byta två av glasfasaderna mot träpanel, likt det som garaget har.

Nu till frågan. Ska jag söka bygglov för detta byte? Huset ligger i en lantlig miljö, detaljplanen är från 1941 och säger inte så mycket mer än att man inte får bygga något 4 meter från gatan. Garaget och uterummet står längre in på tomten. Grannar har jag bara på två sidor, gatan är en återvändsgränd och ingen förutom jag själv kommer se fasaändringen. Har ingen granne som jag kan tänka skulle klaga. Är det lönt att dra detta med kommunen?
 
T teo77 skrev:
Är det lönt att dra detta med kommunen?
Det skadar ju inte att fråga. Fast du behöver ju inte nämna att det rör sig om ett svartbygge, om än preskriberat.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det skadar ju inte att fråga. Fast du behöver ju inte nämna att det rör sig om ett svartbygge, om än preskriberat.
Jag har redan frågat kommunen om att ta bort ett fönster (badrumsrenovering) och de sa då att alla fasadförändringar krävde bygglov. Så skulle tippa på att det säger samma sak denna gång. Jag skulle också kunna be om ett bygglov i efterhand, men riskerar då att de nekar och gör hela situationen värre.
 
  • Gilla
Ett plan med källare
  • Laddar…
T teo77 skrev:
Jag har redan frågat kommunen om att ta bort ett fönster (badrumsrenovering) och de sa då att alla fasadförändringar krävde bygglov. Så skulle tippa på att det säger samma sak denna gång. Jag skulle också kunna be om ett bygglov i efterhand, men riskerar då att de nekar och gör hela situationen värre.
Men om du ändrar utan bygglov gör du ju situationen ännu värre ändå.
 
Kan tänka mig att många bara hade gjort ändringen. Men sköt det lite smidigt, du behöver ju inte göra hela uppfarten till brädgård och snickarverkstad liksom.
 
  • Gilla
morr och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är bara att söka bygglov för ändringen. Du skickar in ritningar som visar hur det ser ut idag och vilken åtgärd du söker lov för. Kommunen ska inte neka bygglov om byggnaden inte är planstridig. Att den har tillkommit utan lov är ingen faktor i det här sammanhanget, den olovliga åtgärden är preskriberad och tolereras nu av samhället.
 
  • Gilla
EvertL och 11 till
  • Laddar…
Bygglovshandläggare på min kommun sa på telefon att om man har en fastighet med massa svartbygge så är det inte så lätt att få igenom nya bygglovsansökningar.
 
Claes Sörmland
K kurlakarl skrev:
Bygglovshandläggare på min kommun sa på telefon att om man har en fastighet med massa svartbygge så är det inte så lätt att få igenom nya bygglovsansökningar.
Det beror helt på. Om dessa byggen t ex äter byggrätt så att mer sådan inte finns enligt detaljplanen, ja då blir det inte bygglov för nya byggnader - detaljplanen tillåter inte det. Men det hade varit så även om byggnaderna var byggda med bygglov.

Men att du t ex har ett svartbyggt garage på tomten får inte hindra byggnadsnämnden att ge dig bygglov för att ta upp nya fönster på ditt bostadshus. Inte ens om garaget är planstridigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Utöver flygfoton kan det ens vara möjligt att din fasad är dokumenterad av kommunen?

Om du inte vill göra som CS föreslår ovan utan leva i frihet:

Gör fasadbytet diskret under myndighetens sommarsemester och om det påtalas så är det som det alltid har varit.

Givetvis svarar man inte på frågor från kommunen om man inte måste. Och när man svarar så svarar man med återhållsamhet.
 
  • Gilla
  • Älska
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
hsd
Kan det kanske fungera med fönsterluckor, utan att fråga
 
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara att söka bygglov för ändringen. Du skickar in ritningar som visar hur det ser ut idag och vilken åtgärd du söker lov för. Kommunen ska inte neka bygglov om byggnaden inte är planstridig. Att den har tillkommit utan lov är ingen faktor i det här sammanhanget, den olovliga åtgärden är preskriberad och tolereras nu av samhället.
Om kommunen har koll på att tillbyggnaden inte har lov så behöver de pröva det som en tillbyggnad eftersom det inte finns något lov i botten så att säga. I detta fall kanske det inte är så stort bekymmer om det går att ge lov för den i efterhand. För framtiden och eventuell försäljning kan det ju för TS vara skönt att kunna visa upp att alla tillstånd är i sin ordning osv.
 
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
Om kommunen har koll på att tillbyggnaden inte har lov så behöver de pröva det som en tillbyggnad eftersom det inte finns något lov i botten så att säga. I detta fall kanske det inte är så stort bekymmer om det går att ge lov för den i efterhand. För framtiden och eventuell försäljning kan det ju för TS vara skönt att kunna visa upp att alla tillstånd är i sin ordning osv.
Är det så? Var finns lagstödet för detta förfarande?

Jag har uppfattat att byggnadsnämnden enbart får pröva det som man söker bygglov för och att det inte finns utrymme för byggnadsnämnden att hitta på egna åtgärder att pröva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I detta fall kanske det är lika bra att söka bygglov för hela tillbyggnaden fast i det utförande du önskar ha, dvs med panel på vissa platser? Då är den ju inte att anse som svartbygge över huvud taget längre vilket om inte annat kan vara bra om du själv vill sälja fastigheten någon gång,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
I detta fall kanske det är lika bra att söka bygglov för hela tillbyggnaden fast i det utförande du önskar ha, dvs med panel på vissa platser? Då är den ju inte att anse som svartbygge över huvud taget längre vilket om inte annat kan vara bra om du själv vill sälja fastigheten någon gång,
Vad händer om man söker lov för ett preskiberat olovligt bygge och får avslag? Återgår situationen till att bygget tolereras (ingen åtgärd)? Det blir ju också svårt med vissa delar i en bygglovsprocess när byggnaden redan är uppförd, och dessutom har stått i 40 år. Ponera att det blir nedslag i konstruktionen, brandsäkerhet eller något annat svåråtgärdat. Det kanske inte är aktuellt i detta fall, men kan ens byggnadsnämnden pröva gamla byggnader efter historiska regelverk? Eller ska en 40 år gammal byggnad anses nyuppförd och måste möta det dagsaktuella regelverket?

Detta att söka bygglov för gamla befintliga byggnader ter sig väldigt vanskligt för mig.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M martin.sveg skrev:
Vad händer om man söker lov för ett preskiberat bygge och får avslag?
Återgår situationen till att bygget tolereras (ingen åtgärd)? Det blir ju också svårt med vissa delar i en bygglovsprocess när byggnaden redan är uppförd, och dessutom har stått i 40 år. Ponera att det blir nedslag i konstruktionen, brandsäkerhet eller något annat svåråtgärdat. Det kanske inte är aktuellt i detta fall, men kan ens byggnadsnämnden pröva gamla byggnader efter historiska regelverk? Ellee ska en 40 år gammal byggnad anses nyuppförd och måste möta det dagsaktuella regelverket?

Detta att söka bygglov för gamla befintliga byggnader ter sig väldigt vanskligt för mig.
Söker du bygglov och får avslag för en gammal åtgärd som är preskriberad har du fått svart på vitt att åtgärden inte kan genomföras lovligt av något skäl. T ex att den är planstridig. Annars händer ingenting.

Om byggnadsnämnden får kännedom om att det råder akut fara för en byggnads stabilitet och därmed människors hälsa, ja då måste de hantera det via tillsynen. Men det har inget med att göra om åtgärden en gång var olovligt genomförd eller inte. Söker du bygglov för en åtgärd i ditt hus som byggdes med lov en gång och det framkommet att det kan rasa i handlingarna så måste även tillsynen agera där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.