Tänkte höra om någon på forumet har varit med om liknande problem eller vet vad det kan bero på.

Det är en putsad fasad som byggdes och putsades för 3 år sedan. Redan första vintern efter några kalla nätter började färgen lossna från fasaden. Området var då begränsat till nedre delen av en gavel i västligt läge.
Min lösning då var att när sommaren kom skrapa bort allt löst och måla över med ny färg i hopp om att det skulle lösa problemet. Men redan nästa vinter efter en kall period så började färgen lossna från fasaden på samma ställe igen. Jag gjorde samma sak när sommaren kom.

Nu har färgen börjat lossna för 3:e gången på samma ställe och nu har det också börjat bli likadant på motsatt gavel i östligt läge.

Bifogar ett par bilder..

Fasaden är målad med Alcro putsfärg.

Min största fundering nu är om det är färgen, putsen eller något annat som är problemet och vad det isåfall skulle kunna vara.

Tacksamma för all information om någon har haft samma problem, vad det berodde på samt hur ni löste det.
 
  • Vägg med flagande vit färg, rött fönster, lykta, grå grund, småsten. Renoveringsbehov synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitputsad vägg med flagande färg, rödfönsterram, gråsockel, löv och färgflisor på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitputsad vägg med flagande färg, rött fönster, vit dörr, svart lykta, skräp på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Alcros putsfärg är en akrylatfärg, den låter inte putsen andas och det leder till att den släpper..
Har du gjort puts o målning själv?
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Alcros putsfärg är en akrylatfärg, den låter inte putsen andas och det leder till att den släpper..
Har du gjort puts o målning själv?
Putsen är gjord av byggare men målningen har jag gjort själv.

Så du tror det är färgen som är problemet i detta fallet? Det var den färg som rekommenderades till mig när jag köpte. Enligt försäljaren ska denna typ av färg vara ca 70% diffusionsöppen till skillnad från en silikatfärg som är 100% diffusionsöppen men med den fördelen att den enligt försäljaren ”inte går in i putsen utan lägger sig som ett skyddande lager ovanpå”

Den sitter kvar på resten av huset som den ska än så länge iallafall. Men det är kanske bara en tidsfråga.
 
R
C C.Bra skrev:
Putsen är gjord av byggare men målningen har jag gjort själv.

Så du tror det är färgen som är problemet i detta fallet? Det var den färg som rekommenderades till mig när jag köpte. Enligt försäljaren ska denna typ av färg vara ca 70% diffusionsöppen till skillnad från en silikatfärg som är 100% diffusionsöppen men med den fördelen att den enligt försäljaren ”inte går in i putsen utan lägger sig som ett skyddande lager ovanpå”

Den sitter kvar på resten av huset som den ska än så länge iallafall. Men det är kanske bara en tidsfråga.
Ja antar att detta är den mest utsatta sidan med regn?
Man ska inte lita på färgbutiker med färg på puts o betong då dessa kräver lite andra egenskaper än trä och invändig färg..
 
  • Gilla
C.Bra
  • Laddar…
Har du grundmålat under? Ser ut som färgen håller ihop men lossnar från materialet, dvs antingen är det inte helt rengjort innan målning eller inte grundat.

Och hur många strykningar samt spädde du färgen?
 
  • Gilla
C.Bra
  • Laddar…
I Ibruks skrev:
Har du grundmålat under? Ser ut som färgen håller ihop men lossnar från materialet, dvs antingen är det inte helt rengjort innan målning eller inte grundat.

Och hur många strykningar samt spädde du färgen?
När vi målade första gången så grundade vi men efter det när jag försökt reparera skadan så nej.

Eftersom ytan är lite strukturerad ”kvastad” kanske det heter så var där en del löst putsbruk på ytan som vi sopade av så mycket det gick. Det var nog det som var den rengöring vi gjorde innan målning.

Fasaden putsades på våren och vi målade den sensommaren samma år så första gången tänkte jag att det kanske var för kort tid mellan putsning och målning.

Färgen släpper alltid i samband med att det fryser, det verkar som att det står tillräckligt med vatten mellan färgen och putsen för att det när det sedan fryser på och vattnet blir is trycker det ut färgen från väggen. Detta tyder nog som du skriver på att färgen inte binder tillräckligt bra mot putsen. Att det främst är på nedre delen av väggen är kanske beroende på tyngdlagen då och att vatten rinner bakom färgen.

Då misstänker jag att färgen på hela väggen sitter dåligt men att problemen blir på nedre delen pga att vatten samlas där.

Nästa fundering blir ju då vad man gör åt detta för att få det bra? Är det till att börja om från början och hur tar man isåfall bort färg från en hel vägg utan att förstöra putsen?
 
R Rejäl skrev:
Ja antar att detta är den mest utsatta sidan med regn?
Man ska inte lita på färgbutiker med färg på puts o betong då dessa kräver lite andra egenskaper än trä och invändig färg..
Ja det är det absolut, bor på ett vindutsatt ställe i södra Skåne där det 90% av tiden blåser från väst.

Har du någon rekommendation på färg som skulle kunna vara bättre lämpad? Är kanske vanlig hederlig silikatfärg bättre?
 
R
C C.Bra skrev:
Ja det är det absolut, bor på ett vindutsatt ställe i södra Skåne där det 90% av tiden blåser från väst.

Har du någon rekommendation på färg som skulle kunna vara bättre lämpad? Är kanske vanlig hederlig silikatfärg bättre?
Den bästa silikatfärgen för våra breddgrader är KEIM..
Jag tror att deras Soldalit kan funka hos er om ni inte får bort all färg..annars är ett råd att prata med KEIM då dom är experter på putsfärg..

https://www.keim.com/sv-se/fasadfaerg/
 
  • Gilla
C.Bra
  • Laddar…
Att kalla en sådan färg för putsfärg, skulle vara förbjudet. Puts måste andas, och akrylat är som att lägga på plast. Minsta fukt i väggen, så får man dessa problem.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
N
Självklart ska man använda kalkfärg, inget annat.
Keim silikat i utsatta lägen,
men kalkfärg är den som enda färg som är helt diffusionsöppen.
Man kan inte bara ringa keim och tro att man kan få något svar,
men deras återförsäljare kan funka tillvissdel.
Skulle dock tro att huset är putsat med för hårt bruk.
Vet TS vilket bruk som använts.
 
  • Gilla
C.Bra
  • Laddar…
Har målat ett betong L-stöd med akrylat, inga problem. Visserligen är det luft bägge sidor så ingen fuktvandring sker. Men det kan ju helt enkelt vara att de inte fick bort dammet innan, man ska gå med högtryckstvätt med turbomunstycke. Dessutom ska man vänta 2 veckor minst, men helst 30 dagar innan man målar ny puts. Ser ut att ha lossat i stora kakor, ser ingen färgskillnad på baksidan färgen.
I vår källare där det vandrar fukt så blir det mörka fläckar och akrylatfärg som felaktigt används där har börjat lossa först efter 10-15 år.
 
  • Gilla
C.Bra
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Självklart ska man använda kalkfärg, inget annat.
Keim silikat i utsatta lägen,
men kalkfärg är den som enda färg som är helt diffusionsöppen.
Man kan inte bara ringa keim och tro att man kan få något svar,
men deras återförsäljare kan funka tillvissdel.
Skulle dock tro att huset är putsat med för hårt bruk.
Vet TS vilket bruk som använts.
Jag ska undersöka vilket bruk som använts. Skulle det kunna vara för hårt bruk för att måla med kalkfärg menar du?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
N
Man kan bara måla med kalkfärg om all gammal färg är borta.
Men om huset är putsat med ett A eller B bruk, så är det för hårt.
Och kan eventuellt vara svaret på problemen.
Men man målar inte kalkfärg på a eller b bruk,
inte silikat heller egentligen.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Du kanske skulle reklamera hos Alcro? Om de säljer en putsfärg som inte funkar med puts så bör de bli medvetna om det och ta ansvar för det. Vad säger muraren om problemet?

Sedan apropå alla som föreslår kalkfärg. Kalkfärg funkar bara på kalkputs! Dessutom kan du inte måla det på en redan målad yta.
 
N
Det är bara jag som föreslår kalkfärg, ingen annan.
Och som jag skrev i inlägget före ditt fungerar det inte på a eller b bruk.
Kalkfärg funkar på alla rena kalkbruk, eller som du kallar det kalkputs.
Men funkar även utmärkt på KC bruk klass c och d.

Jag har målat en del med alcro puts på fasad, och aldrig upplevt problem.
Dock är den inte difussionsöppen alls.

Då är alcro kivisil bättre, den heter numera alcro granit.
På fasad alltså.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.