Hej,

Vi är i fasen med att renovera köket i ett hus vi precis köpt. Efter en del fram- och tillbaka har det slutat med att vår häll kommer monteras i köksön, och vi kommer också behöva använda oss av kolfilter och återcirkulation för att avleda matos.

Det lutar åt att vi kommer köpa häll från Siemens eller Bosch.

1. Är det någon som har erfarenhet med hällar från Bosch eller Siemens med återcirkulation i ett Ikeakök? Enligt alla mått jag hittat krävs en höjd mellan golv och skåp på 10cm med dessa satser. Men Ikea har en standard på 8cm.
Hur har ni i så fall löst det? Monterat andra ben och helt enkelt bara höjt skåpet?

2. Är det ett måste att ha ett komplett återcirkulationssats, eller skulle man i praktiken ta bort sista delen?

3. Finns det några andra lösningar?

Länkar till produkter

https://www.elgiganten.se/product/v...FODP_YWrBNQtZKYYu3kaApc6EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5407895
 
Utan att ha någon erfarenhet av de grejerna känns det ju spontant som det enklaste är att höja skåpen de där två centimetrarna och sedan köra på som tänkt. Du kan till och med snickra till egna ben eller socklar om du vill vara riktigt ambitiös.

Det finns alltså ingen möjlighet att dra ett rör från fläkten till utloppet? Eller finns det inget sådant alls?
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Det måste väl vara 100 gånger bättre att dra ut ett rör till fasaden och ha utblås där? Går det inte att dra ett rör utmed taket och genom väggen? Blir ju bara en krök om du har tur. Men visst, du får montera en låda runt röret.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Det måste väl vara 100 gånger bättre att dra ut ett rör till fasaden och ha utblås där? Går det inte att dra ett rör utmed taket och genom väggen? Blir ju bara en krök om du har tur. Men visst, du får montera en låda runt röret.
Du har säkert rätt i att det är bättre. Men då antar jag att vi måste dra det under golvet? Och i och med då öppna upp en ganska bra bit i golvet för att dra ut ett rör?
Ön står som sagt mitt på golvet och inte i nära anslutning till en vägg, och det kommer inte monteras någon fläkt ovanför
Vi är novis på att renovera och detta är vårt första projekt. Det är Learning by doing
 
ricebridge ricebridge skrev:
Utan att ha någon erfarenhet av de grejerna känns det ju spontant som det enklaste är att höja skåpen de där två centimetrarna och sedan köra på som tänkt. Du kan till och med snickra till egna ben eller socklar om du vill vara riktigt ambitiös.

Det finns alltså ingen möjlighet att dra ett rör från fläkten till utloppet? Eller finns det inget sådant alls?
Det är säkert möjligt, men så blir det ett ganska stort ingrepp i golvet och väggen, men det kanske inte är så svårt som jag föreställt mig.
 
Andrée Persson Andrée Persson skrev:
Du har säkert rätt i att det är bättre. Men då antar jag att vi måste dra det under golvet? Och i och med då öppna upp en ganska bra bit i golvet för att dra ut ett rör?
Ön står som sagt mitt på golvet och inte i nära anslutning till en vägg, och det kommer inte monteras någon fläkt ovanför
Vi är novis på att renovera och detta är vårt första projekt. Det är Learning by doing
Ska ni ha en sån där köksfläkt som suger ångor osv ner i underskåpet? Fungerar dom öht? Min erfarenhet av köksfläktar som sitter ovanför spisen är tillräckligt dålig för att jag inte tror att de som ska suga nedåt klarar sitt uppdrag.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
S
Jag har en från Siemens. Jag tycker att den funkar bra. Grymt bra vid stekning, lite sämre när man kokar pasta i högre kastrull. 10 gånger bättre än den gamla vi hade som gick till murstocken.

Att ha en sån fast med kolfilter och återcirkulation skulle jag dock inte vilja ha.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Enligt Råd & Röns omfattande tester fungerar hällar med inbyggd fläkt bra numera. Utblås fungerar bättre än kolfilter, oavsett fläkttyp, både för rening och ljudnivå.
 
Vi fick reklamerat våran häll (från IKEA) pga högt ljud (verkar ju inte vara ett problem enligt klippet ovan från Siemens, men man var tvungen att ha den på det högsta för att ens kunna få ner några matångor, kokande vatten var inget bra alls.

pga att den sög VÄLIGT dåligt vilket jag tycker ser likadant ut enligt klippet ovan,

Pga att den blåste nere på fötterna och står man där med shorts eller kjol så kittlar det på ganska mkt

Och slutligen pga det dåliga suget så stannade ganska mycket matos kvar i huset.

Vi hade med kolfilter.

Går det verkligen inte att dra rör ut genom grunden? För ni vill verkligen iaf få bort den os som den lyckas suga ner.

Skulle ändå allvarligt fundera en takfläkt. Fick tag i en fantastisk häll och fläkt från Siemens. Dock fick jag dra en kanal på vinden men nu när det är gjort så var det värt det.

Man får såklart göra som man vill men hade seriöst övervägt alternativen… visst är det snyggt men Thats it..
 
  • Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
S
D Dr Benz skrev:
Vi fick reklamerat våran häll (från IKEA) pga högt ljud (verkar ju inte vara ett problem enligt klippet ovan från Siemens, men man var tvungen att ha den på det högsta för att ens kunna få ner några matångor, kokande vatten var inget bra alls.

pga att den sög VÄLIGT dåligt vilket jag tycker ser likadant ut enligt klippet ovan,

Pga att den blåste nere på fötterna och står man där med shorts eller kjol så kittlar det på ganska mkt

Och slutligen pga det dåliga suget så stannade ganska mycket matos kvar i huset.

Vi hade med kolfilter.

Går det verkligen inte att dra rör ut genom grunden? För ni vill verkligen iaf få bort den os som den lyckas suga ner.

Skulle ändå allvarligt fundera en takfläkt. Fick tag i en fantastisk häll och fläkt från Siemens. Dock fick jag dra en kanal på vinden men nu när det är gjort så var det värt det.

Man får såklart göra som man vill men hade seriöst övervägt alternativen… visst är det snyggt men Thats it..
Fattar inte, har du en takfläkt?

En takintegrerad fläkt borde vara mycket sämre eftersom den suger jättelångt från källan.
 
S sinuslinus skrev:
Fattar inte, har du en takfläkt?

En takintegrerad fläkt borde vara mycket sämre eftersom den suger jättelångt från källan.
Japp det fick bli så efter att vi provat med inbyggd.

Nej det är väsentligt mycket bättre än den vi hade. Om man maxade fläkten så kunde man tycka att det fungerade godkänt. Men det går inte att jämföra. Nu har vi ju en ute på ca 80x50 som skall fånga upp ångorna (som stiger naturligt av värme).
Innan skulle allt det sugas ner i en yta som var uppskattningsvis 15x25.

Dom yttre halvorna av hällen fick inte mycket sug och om man rörde sig vid hällen (vilket man gör) så skapades en vivel som blåste bort ångan så att det inte kunde sugas ner.
 
A
Om man nu lägger ner resurser på att bygga om köket , varför i hel__e sätter man dit nödlösningen kolfilterfläkt?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Om man nu lägger ner resurser på att bygga om köket , varför i hel__e sätter man dit nödlösningen kolfilterfläkt?
Vi gjorde ett försök då det var snyggast i det rummet och vi hade fått ut osen i grunden precis bredvid uteplats och altandörrar om vi skulle dra rör i grunden annars.

Men det fick vi äta upp s.a.s!
 
Snailman
Jag har ikea kök ville ha lite högre från golvet, så köpte capita ben 16cm långa och kapade dem till lämplig höjd (cirkulära ben i stålmaterial så gick att såga kortare) finns även 8cm långa

https://www.ikea.com/se/sv/p/capita-ben-rostfritt-stal-10267895/#content

Jag behövde höja ytterligare så la dubbla bänkskivor, den undre gjorde jag bara som en smalare list som bara sticket ur lite grann från skåpstommen.
 
S sinuslinus skrev:
Fattar inte, har du en takfläkt?

En takintegrerad fläkt borde vara mycket sämre eftersom den suger jättelångt från källan.
*
Idén att suga lång sträcka är dömd att misslyckas. Man kan blåsa långt men inte suga.
Frågan lär ha ställts av en student på Kungliga Tekniska om sugförmåga.
Professorn tog fram en cigarr, tände den och blåste ut röken. Sedan frågade han studenten om denne kunde göra om det och därefter suga in röken igen.
*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.