P.S. Kör inte riktiga PC som routrar. Det finns bra, kompakta och fläktlösa mini PC med 4x2.5Gbit kort som är betydligt snabbare än dessa gamla PC. Jag har en 4-kärnig Atom som drar 10W och kan matas via PoE. Det du sparar kommer du att betala i elräkning...

Likaså med accesspunkter. En Xiaomi AX3600 får man för 800:- och den pallar 1Gbit via WiFi utan problem. Fyrkärnig den också. PLus att du får tre nätverksportar över att kabla saker med.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Just nu lutar det nog åt att jag återställer Edgeroutern och kör vidare på den, och sen labbar lite med en pc för NVR och NAS-tester....
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Steg 1
Installation av rökdetektor nära en vit hylla, med borr och osammanhängande kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Då var den uppe som en standalone unit...
Rökdetektor med blått ljus på tak, oordnade kablar, vitmålat trätak, skugga, grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Så här blev det med U6+
Internet hastighetstest resultat: 248 Mbps nedladdning, 317 Mbps uppladdning, låg ping och noll paketförlust, Tele2 nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär med den gamla AC PRO
Skärmbild av internethastighetstest som visar nedladdning, uppladdning, ping, jitter, paketförlust och anslutningstyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Båda med fri sikt till APn, mindre än 2 meter bort...
Visserligen är det ett 20-tal enheter inkopplade på den gamla, och en enda enhet på den nya, men det är ju kul att det märks skillnad.....
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Jahapp, då var det installerat..
Skärm visar pfsense-brandväggens gränssnitt, menyalternativ för nätverkskonfiguration och systemadministration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jahapp, det var inte superenkelt att få fart på det här... Jag pillade lite, och sen skulle jag koppla upp den nya APn för att köra med den enbart tillfälligt, medan jag återställde Edgeroutern...
Funkade sådär, dvs inte alls...
Ska "fabriksåterställa" pfsense-burken nu får vi se....
 
Halleluja!
Inloggningskärm för pfSense, lokalt IP, anmälningsfält för användarnamn och lösenord, webbläsarflikar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha, det funkar ju faktiskt... Båda AP är uppe, verkar funka bra...

Är det något man _måste_ fixa innan man börjar använda pfSense? Eller duger det utmärkt som det är?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jaha, det funkar ju faktiskt... Båda AP är uppe, verkar funka bra...

Är det något man _måste_ fixa innan man börjar använda pfSense? Eller duger det utmärkt som det är?
Nja, inte utöver det vanliga att sätta vettiga lösenord samt konfigurera vilka interface som skall kunna komma åt burken via ssh/webgui/etcetera .. vad jag vet skall tilläggas
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Nja, inte utöver det vanliga att sätta vettiga lösenord samt konfigurera vilka interface som skall kunna komma åt burken via ssh/webgui/etcetera .. vad jag vet skall tilläggas
Helt rätt. Den är "säker" by default. Dvs ingen access utifrån alls innan man öppnar. Admin bara nåbar från insidan osv
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Då var Edgeroutern uppdaterad... Version 1.97 var det på den, nu 2.09 ....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då var Edgeroutern uppdaterad... Version 1.97 var det på den, nu 2.09 ....
Får du tag på config filen nu? Eller du provade aldrig att återställa och hitta den
 
nino nino skrev:
Får du tag på config filen nu? Eller du provade aldrig att återställa och hitta den
Jag brydde mig inte om den... 😆

Tänker att jag gör om allt.... Det kanske hänt nått skoj man inte vill missa....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jahapp.. allt fungerar ju bra med pfsense-burken...

Hur ska man göra för att få två standalone AP att lira smidigt med varandra? Överkopplingen verkar funka hyfsat nu när de AP är i olika delar av huset, jag tänker att man kan ställa signalstyrkan lägre manuellt för att förbättra hoppet, men finns det något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.