Fösta och sista är bra. andra och tredje lite sämre
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Fösta och sista är bra. andra och tredje lite sämre
Beror ju på vilket utrymme elementen ska värma. En liten toalett på en av bilderna behöver ju inget stort element.

Protte
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Beror ju på vilket utrymme elementen ska värma. En liten toalett på en av bilderna behöver ju inget stort element.

Protte
okej, då kanske vi ser över ifall några element bör bytas ut till en början. Tack för svar
 
Sannolikt är det rimligt dimensionerat, då lönar det sig inte att byta enstaka element.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt är det rimligt dimensionerat, då lönar det sig inte att byta enstaka element.
Ok du menar att vi troligen kan låta det vara?
 
A anton_oh skrev:
Ok du menar att vi troligen kan låta det vara?
Ser ut ungefär som hos mig där det tidigare var oljepanna men nu luft-vatten värmepump.
Det funkar faktiskt rätt så bra, kör med typ 35-45 gradigt vatten.
Nu bor ju jag i södra Skåne så har haft som kallast -16 i år ..
 
  • Gilla
anton_oh
  • Laddar…
A anton_oh skrev:
Ok du menar att vi troligen kan låta det vara?
Sannolikt kommer de att behöva något högre temperatur än vad som är optimalt för en värmepump. Men jag gissar att de olika elementen kommer att behöva ungefär lika hög temperatur. Det är om något enstaka element behöver mer och övriga får justeras ner som det är vettigt att byta just det elementet mot ett större. Är det vettigt balanserat behöver man byta alla för att få en ordentlig nytta av det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt kommer de att behöva något högre temperatur än vad som är optimalt för en värmepump. Men jag gissar att de olika elementen kommer att behöva ungefär lika hög temperatur. Det är om något enstaka element behöver mer och övriga får justeras ner som det är vettigt att byta just det elementet mot ett större. Är det vettigt balanserat behöver man byta alla för att få en ordentlig nytta av det.
Ok förstår. Tack!
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, där ser det ut att finnas en avluftning, det var ju bra. Men på den andra anslutningen finns det ingen.
Verkar vara en automatisk avluftare om jag förstår rätt. Det har även pyst lite ur den nu när jag kör systemet. Det gurglar mindre nu iaf
 
Verkar ha lite svårt att få liv i den... Varför finns det två lägen med läge I på elpatronen? När bör man använda läge II? Tack
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A anton_oh skrev:
Verkar ha lite svårt att få liv i den... Varför finns det två lägen med läge I på elpatronen? När bör man använda läge II? Tack
1 är säkert 6 kW och 2 max + 6 kW bara prova dig fram hur mycket du behöver. Att inte få liv i den, finns nog en brytare på väggen kanske vid dörren eller att säkringarna är urtagna
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
1 är säkert 6 kW och 2 max + 6 kW bara prova dig fram hur mycket du behöver. Att inte få liv i den, finns nog en brytare på väggen kanske vid dörren eller att säkringarna är urtagna
Den går igång på läge 2. Då drar den 9kw. På läge 1 ingenting
 
När du startar den så finns en 2 timmars tidrelä i den, så den ger inte 9 kW nu troligen, detta för att EL-pannor över 6 kW får inte starta upp efter ett lite längre strömavbrott med mer än 6 kW, så det blir till att vänta ett par timmar. Har du manualen för den, hittar den inte just nu. Men troligtvis är den inte konfigurerad för full fart. det görs under locket med att flytta några ledningar mellan plintar. Skulle den ge13 kW som max, så skulle den dra ca 19 amp och du har kanske mindre i huvudsäkringar
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
När du startar den så finns en 2 timmars tidrelä i den, så den ger inte 9 kW nu troligen, detta för att EL-pannor över 6 kW får inte starta upp efter ett lite längre strömavbrott med mer än 6 kW, så det blir till att vänta ett par timmar. Har du manualen för den, hittar den inte just nu. Men troligtvis är den inte konfigurerad för full fart. det görs under locket med att flytta några ledningar mellan plintar. Skulle den ge13 kW som max, så skulle den dra ca 19 amp och du har kanske mindre i huvudsäkringar
Jag ser momentanförbrukningen på elmätaren att det går upp till 9kw omgående när jag drar på läge 2. Har tyvärr ingen manual. Ska leta efter det 😊
 
Den är av äldre art och jag hittar inte. Nibe har den säkert, troligtvis är den invändigt lika som ELK 213 med lite modifiering. på styrsidan av effekten. Lossa på locket, Du får dra bort vreden rakt ut, lika som på en spis. Då kan kännas om det luktar bränt, inte säkert nu, men en kontaktor kan ha gett sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.