Är det någon som är duktig på hur det fungerar med dimensionering efter en olje panna. Man kan väl inte bara gå på förbrukad olja när man dimensionerar en värmepump till en industrilokal på 550kvm. Det finns ju ett visst effektbehov i en byggnad.
Oljepannan som satt var säkerligen på minst 50kw.
 
Förbrukad mängd olja ger en viktig indata till val av storlek på värmepumpen. Men verkningsgraden på oljepannan för uppvärmningen är nog inte mer än ca 80% så man får räkna bort 20% av oljan. Ett annat sätt att räkna för att få max effektbehov är ca 30 W per kubikmeter vid -20 °C. Då måste man alltså räkna ut volymen på lokalen och ta reda på kallaste temperatur på orten där lokalen står.
 
Ytterligare ett annat sätt är ett räkna 50-70W/m2, lite beroende på var i landet & hur väl/dåligt isolerat huset är.
 
Intressant fråga. Givet att man känner till oljepannans verkningsgrad, mängd förbrukad olja och medeltemperatur under några år så är det inte så svårt att göra en beräkning som är hyfsat korrekt. Från medelvärden kan man uppskatta toppeffekten som krävs vid lägsta förväntade utomhustemperatur (DVUT). Jag har ingen erfarenhet av detta men det är ju inga konstigheter och vilken VVS-konsult som helst borde klara uppgiften.
 
Det måste vara det bästa att använda oljeförbrukningen, eftersom byggnadens värmeisoleringsstandar beaktas. Räkna ut hur många kWh/år!
1 liter eldningsolja motsvarar 9,8 kWh/L. Och som jost, nämnde, en verkningsgrad på oljepannan på ca 80 % kan man anta. Gammal och litet dålig.

Johanksson71, nämner inte om det är vattenburen värme med radiatorer eller möjligen varmluftfläktvärme. Men ge värmepumpssäljaren uppgiften om hur många liter eldningsolja som förbrukas årligen så väljer säljaren en lämplig värmepump som kan ge samma energi, dvs kWh/år.
 
Redigerat:
L lat skrev:
Ytterligare ett annat sätt är ett räkna 50-70W/m2, lite beroende på var i landet & hur väl/dåligt isolerat huset är.
Problemet med regeln 50 - 70 W/m2 är att den är avpassad för en normal takhöjd på ca 2,40 m. Industrilokaler har ofta högre upp till tak, ibland väldigt högt, och då blir lokalens volym snarare än area avgörande.
 
A
IOM att en oljepanna kan ge 90c vatten ut och en värmepump 55C
så ger ju gammal förbrukning en hint vid en viss temperatur
oljepannan ger denna temp 24/7 oavsett om det är +30C ute eller -50C

värmepumpen kroknar vid kallare utetemperaturer

SÅ din industrilokals belägenhet i Sverige och vilken isolering resp takhöjd den har är av största vikt
har lokalen luftvärme eller radiatorer / golvvärme?

om den är bra isolerad i synnerhet i golv och tak så räkna med 30W/m3
dvs 550kvm ggr 3m i tak ger 1650m3
som i sin tur ger 50kW dvs ca 5-10st luftvärmepumpar av konsumentstorlek beroende på om du har vattenburet eller luft.

dålig isolering i golv dubbla detta minst
 
B
Industrier är mer varierande än t.ex. Flerbostadshus. Vissa kanske har 14-15c i lokalen. Eller stora portar som är öppna ofta för att ta in eller ut gods. En årlig energiförbrukning säger inte så mycket om effektbehovet i en industrilokal faktiskt.

Eller kraftigt sänkt temp på helgen, som medför att effektbehovet på måndag morgon blir väldigt högt för att snabbt kunna få upp tempen.

Det gör att snabba tumregler stämmer alltså sämre för den typen av lokaler, och man bör titta på hur lokalen används, behov av inomhustemp, sekundärsidans dimensionering med.mera.

Gamla effekten ca 50kW/550 kvadrat, ger ju ca 90W/m2. Jag skulle gissa att det finns en viss överkapacitet.

En sådan här stor lokal blir det väldigt dyrt om man dimensionerar felKadet kan vara läge att ta in en konsult eller i alla fall en säljare med bra känsla som tittar på plats och diskuterar igenom ditt behov.
 
Bra svar. Takhöjd är ca 5,6 meter. Har fått en luftvatten installerad som är total katastrof. Verkar som det är rätt så ojämnt med kunskap hos rörmokare som håller på. Jag skall återkomma imorgon när jag har lite mer uppgifter så skall ni få höra hur en av landets största värmpumpstillverkare behandlar sina kunder.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Det var ingen tråd utan en fråga till juristen. Tyvärr är det inget bra sätt att utgå från förbrukning i detta fall. Se föregående svar. Jag söker mig hit för att få tips hur man går vidare. Tycker du det är tjatigt så får jag be om ursäkt.
 
Jo, det är vettigt att dimensionera efter energiförbrukning. Om datan är korrekt.
 
Johankson71 Johankson71 skrev:
Är det någon som är duktig på hur det fungerar med dimensionering efter en olje panna. Man kan väl inte bara gå på förbrukad olja när man dimensionerar en värmepump till en industrilokal på 550kvm. Det finns ju ett visst effektbehov i en byggnad.
Oljepannan som satt var säkerligen på minst 50kw.
Rinkaby rör har en enkel uträkning för radiatorer.
"Effektbehovet för äldre tilläggsisolerade hus är ca 35 W/m3, i rum med två ytterväggar ca 40 W/m3."
Men en dåligt isolerad industrilokal kan då dra mycket mer. (min anm)
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-av-radiator/
 
johankson71,
om du vet hur väggar, golv och tak är uppbyggda, dvs för olika skikten material och tjocklek, och väggytor, golvyta och takyta, kan du beräkna värmegenomgångstalen för väggar, golv och tak och därmed beräkna värmeförlusten(kW) som måste tillföras för att upprätthålla en viss innetemperatur vid en viss lägsta utomhustemperatur. Då kan du beräkna vilken maxeffekt(kW) du behöver på värmepumpen vid årets lägsta utomhustemperatur.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är vettigt att dimensionera efter energiförbrukning. Om datan är korrekt.
Inte i detta fallet. En förutsättning är att rörmokaren vet vad han håller på med.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.