D djac skrev:
Haha, ja var och en till sitt, jag själv retar mig på ytterbelysning där glödlampan inte är avskärmad och därmed både lyser in hos folk och bländar.
Var det en kommentar till mig? Jag retar mig inte på att folk sätter upp solpaneler. Tvärtom. Det står dem fritt. Jag har själv haft panel på min båt sedan innan det ens var modernt.

Jag tycker bara inte att det med nödvändighet är samhällsekonomiskt smart.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 8 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tycker bara inte att det med nödvändighet är samhällsekonomiskt smart.
Väldigt bra uttryckt.

Och om bidragen försämras, egen kostnader för elbät, samt med osäkra elpriser så är det frågan om det är privatekonomiskt smart ens i SE4

Jag fundersr å andra sidan fortfarande på om jag skall sätta upp några paneler, men då kopplar jag inte alls dem till elnätet utan använder den enbart för varmvatten och elutrustning från 24V och nedåt.
 
A
Clarken37 skrev:
Ja en meteor kan ju också slå ned imorgon. Eller så kan regeringen få för sig att sluta subventionera solel. Hoppsan! Eller så upphör kriget i Ukraina och elpriserna faller markant.

Amortering på lån däremot är en garanterad intäkt.

Det tuffa året 2023 steg Sthlmsbörsen med över 10%
Svarar mitt eget inlägg här. De senaste två åren ska nog ses som en extrem avvikelse när det gäller elpriser som inte kom igen.

Nu när vi blivit av med extremkylan och är tillbaka på nollgradigt och lite blåst så är spotpriset ynka 50 öre per kwh. I princip lägre än i somras.
 
Clarken37 skrev:
Svarar mitt eget inlägg här. De senaste två åren ska nog ses som en extrem avvikelse när det gäller elpriser som inte kom igen.

Nu när vi blivit av med extremkylan och är tillbaka på nollgradigt och lite blåst så är spotpriset ynka 50 öre per kwh. I princip lägre än i somras.
Nja, under sommaren 2023 hade vi låga priser. Mycket beroende på överetableringen av solel i Nederländerna och Tyskland.
Jag fick under maj till augusti följande medelpriset på elen (öre/kWh exkl moms).
39, 53, 38, 37
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, under sommaren 2023 hade vi låga priser. Mycket beroende på överetableringen av solel i Nederländerna och Tyskland.
Jag fick under maj till augusti följande medelpriset på elen (öre/kWh exkl moms).
39, 53, 38, 37
Du kanske räknar utan skatt och moms? I tibber snittade sommarmånaderna 76,58,57 in skatt och moms. I morgon kommer tex priserna toppa runt 55 öre
 
Förstår inte varför så många blir så upprörda över att det inte är ROT på batterilager som används för annat än lagring av egenproducerad energi?

Det var inte lönsamt att installera batterier före balanstjänsterna kom in i bilden och nu är det så höga ersättningar att återbetalningstiden för ett batteri är under 5år. Så varför skall vi då subventionera?

Kommersiella batterier går att installera utan bidrag med god lönsamhet.

De som skriver om nyttan samhället skulle ha av villabatterierna behöver sätta sig in lite i hur de funkar och vad de egentligen kan göra för nytta. De flesta är på 10kWh och står laddade till 60-80% när de används för balanstjäster. De kan alltså ge 6-8kWh om det blir strömavbrott och det går över till nöddrift. Ett vanligt hus med elvärme drar typ 1-2kWh/h om vintern och batteriet skulle vara helt tömt över dagen om avbrottet sker på morgonen och ingen slår av värmepumpar mm!

Det är dessutom väldigt få batterier som installerats med backup så vid krig så kommer de inte flesta nu installerade batterilager stå helt oanvändbara ute i husen.

Köp ett batteri utan subvention och kör så det ryker!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, under sommaren 2023 hade vi låga priser. Mycket beroende på överetableringen av solel i Nederländerna och Tyskland.
Kommer det inte vara så sommaren 2024 och 2025 osv också?
Eller tänker du att man plockar bort solpaneler?

Clarken37 skrev:
Svarar mitt eget inlägg här. De senaste två åren ska nog ses som en extrem avvikelse när det gäller elpriser som inte kom igen.
Ja, rimligen kommer inte Frankrike ha 30 trasiga kärnreaktorer igen. Utan reaktorerna i Europa kanske begränsar sig till att vara trasiga bara några åt gången.

Det där var en konsekvens av att bygga likadana reaktorer i massor. Det blir ju billigare men modellfel uppstår ju på alla då. Samtidigt. Och så en konsekvens av att man låter staten sköta om underhållet på reaktorerna. Då blir det så här illa.
 
D daVinci skrev:
Kommer det inte vara så sommaren 2024 och 2025 osv också?
Eller tänker du att man plockar bort solpaneler?
Snarare tvärtom. Jag försökte snarare tydliggöra att vi redan ligger under 50 öre och att det kan bli billigare.
 
R Robert-san01 skrev:
Förstår inte varför så många blir så upprörda över att det inte är ROT på batterilager som används för annat än lagring av egenproducerad energi?
Vilka är upprörda över att det inte är ROT på det. Installationen av batterilager är väl inte på så många arbetstimmar att det är så mycket att knorra över.

R Robert-san01 skrev:
Det var inte lönsamt att installera batterier före balanstjänsterna kom in i bilden och nu är det så höga ersättningar att återbetalningstiden för ett batteri är under 5år. Så varför skall vi då subventionera?
Nja, det är väl för tjänsten FCR-D som ersättningen motiverar batterier. För lagring av egenproducerad el finns det knappast någon lönsamhet i. Inte med dagens batteripriser.

Staten betalar för FCR-D. Med skattereduktion på batterier så skaffar marknaden (här hushållen) batterier och levererar FCR-D så priset kan falla. Dvs hushållen gör det staten vill.
Om nu staten försämrar lönsamheten så kommer detta inte ske, och då blir det inte kostnadssänkning för FCR-D.

Du behöver ha ett systemperspektiv. Och då är staten sanslöst korkad här. (Och det är inte bara här. Staten är rent generellt sanslöst korkad).

Nu hamnar man i att folk har batterier som står oanvända på vinterhalvåret. Egenproduktionen används momentant, så batterierna är fria för annan användning.
De skulle då kunna användas för att sänka priset på FCR-D genom att användas för FCR-D.

Men då säger staten att "Nej det är mycket bättre att de är oanvända och vi staten får betala mer för FCR-D".

(Här kommer troligen skribenter med preferenser för Nordkoreansk politik att förklara hur fel jag har och hur intelligent och vis staten är. Jag som antimarxist menar att med marknadsekonomi uppstår optimal användning eftersom det är mest profitabelt).
 
Redigerat av moderator:
D daVinci skrev:
Vilka är upprörda över att det inte är ROT på det. Installationen av batterilager är väl inte på så många arbetstimmar att det är så mycket att knorra över.


Nja, det är väl för tjänsten FCR-D som ersättningen motiverar batterier. För lagring av egenproducerad el finns det knappast någon lönsamhet i. Inte med dagens batteripriser.

Staten betalar för FCR-D. Med skattereduktion på batterier så skaffar marknaden (här hushållen) batterier och levererar FCR-D så priset kan falla. Dvs hushållen gör det staten vill.
Om nu staten försämrar lönsamheten så kommer detta inte ske, och då blir det inte kostnadssänkning för FCR-D.

Du behöver ha ett systemperspektiv. Och då är staten sanslöst korkad här. (Och det är inte bara här. Staten är rent generellt sanslöst korkad).

Nu hamnar man i att folk har batterier som står oanvända på vinterhalvåret. Egenproduktionen används momentant, så batterierna är fria för annan användning.
De skulle då kunna användas för att sänka priset på FCR-D genom att användas för FCR-D.

Men då säger staten att "Nej det är mycket bättre att de är oanvända och vi staten får betala mer för FCR-D".

(Här kommer troligen skribenten lars_stefan_axelsson och andra med preferenser för Nordkoreansk politik att förklara hur fel jag har och hur intelligent och vis staten är. Jag som antimarxist menar att med marknadsekonomi uppstår optimal användning eftersom det är mest profitabelt).
ROT på batterier är inte bara arbete då det går under Grön teknik. Den är 50%.

Det är upp till var köpare att avgöra om de ska ta ut GT ROT eller inte. Med dagens ersättningar från FCR kan du få lönsamhet i batteriet utan avdraget.

Många tar till att batteriet skulle stå oanvända över vintern. Det skulle dem väl också ha gjort om inte behovet FCR tjänster uppstått och så var det när avdraget för batterier infördes. FCR tjänster för villor kom så sent som under 2023.
 
Säg att jag nyttjar rot för att installera ett batteri. Är jag då för all framtid förbjuden att koppla det till systemtjänster, eller kan jag vänta x månader och sedan sälja systemtjänster?

Ser Skatteverket vad jag använder batteriet till via någon slags kontrolluppgift?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
ROT på batterier är inte bara arbete då det går under Grön teknik. Den är 50%.
Nja, det är väl så kallat grönt avdrag. Det har egen lagstiftning och har inget med ROT att göra. Det är inte baserat på någon generell ROT-lagstiftning som skatteverket har reagerat. Utan på en annan specifik lagstiftning som gäller just batterier.
R Robert-san01 skrev:
Med dagens ersättningar från FCR kan du få lönsamhet i batteriet utan avdraget.
Kan du visa det med en beräkning. (Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel men undrar lite över lönsamheten).

R Robert-san01 skrev:
Många tar till att batteriet skulle stå oanvända över vintern. Det skulle dem väl också ha gjort om inte behovet FCR tjänster uppstått och så var det när avdraget för batterier infördes. FCR tjänster för villor kom så sent som under 2023.
Behovet av FCR-tjänster har inte plötsligt uppstått. De har funnits.
Det som hänt är att någon driftig privatkapitalistiska entreprenör sett att man kan låt privatpersoner få levererar FCR-D tjänst. Detta genom att ställa upp som mellanled, där man är godkänd som leverantör och så ordnar man så villaägare kan bli underleverantörer.

Det är här som staten hoppar till och säger att nej men det här är inte ok. Nu levererar ju folk det staten eftersträvar.

---------------------
Reglerna kring frekvensstabilitet har skärpts med åren. På 70-talet fanns det processindustrier där jag bodde. När de startade så slocknade lyset i staden. Så var det då på den tiden när andelen svängmassa var större. Det här kan man ha i minnet när svängmasse-religiösa går igång.
 
R Robert-san01 skrev:
Det var inte lönsamt att installera batterier före balanstjänsterna kom in i bilden och nu är det så höga ersättningar att återbetalningstiden för ett batteri är under 5år. Så varför skall vi då subventionera?
D daVinci skrev:
Nja, det är väl så kallat grönt avdrag. Det har egen lagstiftning och har inget med ROT att göra. Det är inte baserat på någon generell ROT-lagstiftning som skatteverket har reagerat. Utan på en annan specifik lagstiftning som gäller just batterier.

Kan du visa det med en beräkning. (Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel men undrar lite över lönsamheten).


Behovet av FCR-tjänster har inte plötsligt uppstått. De har funnits.
Det som hänt är att någon driftig privatkapitalistiska entreprenör sett att man kan låt privatpersoner få levererar FCR-D tjänst. Detta genom att ställa upp som mellanled, där man är godkänd som leverantör och så ordnar man så villaägare kan bli underleverantörer.

Det är här som staten hoppar till och säger att nej men det här är inte ok. Nu levererar ju folk det staten eftersträvar.

---------------------
Reglerna kring frekvensstabilitet har skärpts med åren. På 70-talet fanns det processindustrier där jag bodde. När de startade så slocknade lyset i staden. Så var det då på den tiden när andelen svängmassa var större. Det här kan man ha i minnet när svängmasse-religiösa går igång.
Intressant detta med FCR-D, svk har en .pdf som beskriver de tekniska kraven:

https://www.svk.se/siteassets/aktor...ver/fcr/fcr-technical-requirements-may-23.pdf

De pratar om tester här. Hur i hela friden kan en aggregator testa sitt system? De måste ju ha fått dispans från detta. Om de inte har en stor centraliserad del av sitt FCR-D och sedan "kryddar" lite med privata batterier.

Jag antar också att varje batteri måste sköta allt "lokalt" och det inte är detaljstyrt från checkwatt tex. ? Ganska snabba processer, vågformen ska ju ha ett visst utseende fram till 7,5 sekunder till exempel. Och jag har också förstått att "långsamma" inverterare inte ens får vara med och leka.
 
D daVinci skrev:
Nja, det är väl så kallat grönt avdrag. Det har egen lagstiftning och har inget med ROT att göra. Det är inte baserat på någon generell ROT-lagstiftning som skatteverket har reagerat. Utan på en annan specifik lagstiftning som gäller just batterier.

Kan du visa det med en beräkning. (Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel men undrar lite över lönsamheten).


Behovet av FCR-tjänster har inte plötsligt uppstått. De har funnits.
Det som hänt är att någon driftig privatkapitalistiska entreprenör sett att man kan låt privatpersoner få levererar FCR-D tjänst. Detta genom att ställa upp som mellanled, där man är godkänd som leverantör och så ordnar man så villaägare kan bli underleverantörer.

Det är här som staten hoppar till och säger att nej men det här är inte ok. Nu levererar ju folk det staten eftersträvar.

---------------------
Reglerna kring frekvensstabilitet har skärpts med åren. På 70-talet fanns det processindustrier där jag bodde. När de startade så slocknade lyset i staden. Så var det då på den tiden när andelen svängmassa var större. Det här kan man ha i minnet när svängmasse-religiösa går igång.
Kolla ersättningen som ex CheckWatt visar som exempel och slå ut den på ex 50 000kr som avdraget skulle kunna bli om batteriet kostar 100 000kr. Det blir inte speciellt många år extra.
 
S sandos skrev:
Intressant detta med FCR-D, svk har en .pdf som beskriver de tekniska kraven:

[länk]

De pratar om tester här. Hur i hela friden kan en aggregator testa sitt system? De måste ju ha fått dispans från detta. Om de inte har en stor centraliserad del av sitt FCR-D och sedan "kryddar" lite med privata batterier.

Jag antar också att varje batteri måste sköta allt "lokalt" och det inte är detaljstyrt från checkwatt tex. ? Ganska snabba processer, vågformen ska ju ha ett visst utseende fram till 7,5 sekunder till exempel. Och jag har också förstått att "långsamma" inverterare inte ens får vara med och leka.
Så är det!

Små system "testas" per tillverkare och får sedan ett generellt godkännande. Stora system (>99kW) testades också generellt, men där är det nu mer individuella test och godkännande som gäller.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.